Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp, min bräda tar in vatten

• Hjälp, min bräda tar in vatten

Publicerad av dala på 16 oktober, 2000 vid 07:34

Hjälp min bräda tar in vatten, hur skall jag lättast täta den?
    Brädan (Fanatic, Lite Bee 92) är konstruerad så den är ihopsatt av en över och en underdel. Brädan tar nu in vatten i skarven fram och bak där det är en 90 graders ansluttning av över och underdel. Jag ser inget hål men när man varit ute och seglat en längre tid suger brädan in vatten. Om jag sen ställer brädan på högkant så rinner vattnet sakta ut igen. Har vägt brädan och det mesta vattnet är nu ute. Gelcoaten är avskavd i dessa partier så att man kan se glasfiber.

Hur tätar man lättast denna skarv. I och med att det är precis mellan botten och railen så vill jag inte lägga på en massa plast och slipa, då skarven bara är ca 1,5 mm.

Kan man lacka eller måla med epoxy färg ? Håller det.

Tacksam för all hjälp.

anonym-anvandare svarade 24 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • martin

Medlem
    16 oktober, 2000 vid 09:06

Om brädan endast läcker i skarven (som tex många lite äldre Bic gör) räcker det att täta med lättflytande snabblim, ty SuperAttack el liknande. Limmet sugs in i de eventuella små hål som finns och läckan tätas. Se dock till att det mesta vattnet är ute innan. Det bästa sättet att få brädan att suga in limmet är att lägga den i solen eller bastun nån timme och sedan ta in den i ett kallt utrymme, tex källare, och snabbt applicera limmet. En flaska lim kostar inte mer än 30 spänn och räcker lugnt runt hela kanten om man är osäker på var det läcker.
    Om du har större skador ”så att glasfiber syns” är det nog bäst att laga med epoxy och sedan måla över med gelcoat, alternativt bara det senare. Det kan vara svårt att få epoxy att fästa på ASAn. Se till att göra rent ordentligt och slipa gärna upp lite ruggad yta för bättre fästförmåga.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2000 vid 19:41

Big bubbles no troubles!

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2000 vid 19:58

Om du nu ska använda superlim, se förfan till att det inte kommer i kontakt med skummet, då limmets lösningsmedel smälter skummet!!!!!!
    det är bättre att använda epoxi, men rugga upp/slipa ytorna riktigt ordentligt!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp, min bräda tar in vatten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.