-
högre hopp
Om man kollar på surffilmer så ser det ibland ut som de seglar på vinden uppåt i sina hopp, har ni tänkt på det?
Säg att jag kör i 25 knop emot en 3 meter hög våg som skickar mig med mina 25 knop rätt upp i luften då kan jag enligt den gamla goda m*g*h från fysiken räkna ut att jag bör hoppa 7.7 meter plus de 3 meterna från vågen alltså totalt ca 11 meter. Nu jag aldrig träffat en 3 meters våg rakt på i 25 knop, och vågen lutar säkert inte heller 90 grader.
Det verkar rimligare att anta att vågen lutar ca 45 grader, eftersom jag troligen träffar den ganska snett. Det ger mig en luftfärd på 4 + 3 meter, vilket iofs inte är dåligt. Vanligen så kör jag säkert runt 20 knop vilket då ger ett skutt på 2.5 meter över vågkanten. Nu börjar jag känna igen mig :tongue:
Dom där 2.5-4 meterna är långt ifrån de 18 meter som visa surfproffs verkar hoppa. Även om det träffar vågen näst intill rakt på och den skickar dem nästan rakt upp i luften så måste de köra mellan 37-39 knop för att hoppa 18 meter.
Är detta rimligt eller finns någon ”hemlig” hålla seglet teknik för att hoppa högre?
Logga in för att svara.