• högre hopp

    Publicerad av blabussen på 8 juni, 2006 vid 20:35

    Om man kollar på surffilmer så ser det ibland ut som de seglar på vinden uppåt i sina hopp, har ni tänkt på det?

    Säg att jag kör i 25 knop emot en 3 meter hög våg som skickar mig med mina 25 knop rätt upp i luften då kan jag enligt den gamla goda m*g*h från fysiken räkna ut att jag bör hoppa 7.7 meter plus de 3 meterna från vågen alltså totalt ca 11 meter. Nu jag aldrig träffat en 3 meters våg rakt på i 25 knop, och vågen lutar säkert inte heller 90 grader.

    Det verkar rimligare att anta att vågen lutar ca 45 grader, eftersom jag troligen träffar den ganska snett. Det ger mig en luftfärd på 4 + 3 meter, vilket iofs inte är dåligt. Vanligen så kör jag säkert runt 20 knop vilket då ger ett skutt på 2.5 meter över vågkanten. Nu börjar jag känna igen mig :tongue:

    Dom där 2.5-4 meterna är långt ifrån de 18 meter som visa surfproffs verkar hoppa. Även om det träffar vågen näst intill rakt på och den skickar dem nästan rakt upp i luften så måste de köra mellan 37-39 knop för att hoppa 18 meter.

    Är detta rimligt eller finns någon “hemlig” hålla seglet teknik för att hoppa högre?

    calle_b svarade 18 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • irritation

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 20:40

    Edit: Det blev svårt att måla i paint, och sen kom jag på att det inte var så smart.. det jag tänkte var att man typ kryssar upp i vinden, så man kommer högre, som när man är på vattnet, fast uppåt….

  • el_duderino

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 20:41

    Glöm inte att det är kraft i seglet, som minskar decelerationen, även efter upphoppet!

  • jeppo_f

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 21:00

    När folk på filmer hoppar högt blåser det ofta sinnessjukt mycket, och då ser man väldigt tydligt att det inte hoppet blir en vanlig kastparabel, som i fallet m*g*h. Istället bromsas farten upp, och seglet används för att omvandla farten framåt till höjd. I slutet av riktigt höga hopp brukar surfaren åka baklänges relativt vattenytan. Naturligtvis är ordentlig fart in i hoppet en förutsättning, men 37 knop är väl att ta i lite…

    Ska man hoppa högt själv gäller det också att använda seglet, och att krypa ihop ordentligt i luften. Dra in brädan under dig, och dra till dig riggen. Då kommer seglet ligga ganska horisontellt i luften och fungera som en vinge som suger dig upp i luften. Första gången man gör rätt känns det sjukt coolt, och man känner verkligen “lyftet”!

    /jeppe

  • blabussen

    Medlem
    8 juni, 2006 vid 21:47

    det verkar vettigt att de liksom segelflyger uppåt en del,, om jag själv ska börja med det så funderar jag onekligen lite på hur landningen kommer att ske. Jag har en tendens att sätta ner nosen först och det funkar för det mesta..

  • charlieb

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 13:27

    25 knop, såpass!

  • blabussen

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 16:27

    vanligen blir det nog runt 20 knop om jag ska hoppa.. men med fenplaning på slören går det nog fortare än 25 knop.. jag har ju ingen freeridebräda direkt.

  • calle_b

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 16:33

    För nåt år sen skrev Peter Hart(windsurf magazine, och annat) om just hoppning, eller segling ovanför vattenytan…

    Han betonade särskillt vikten av att hålla upp brädan under sig, samt “peka med tårna” (Guy Cribb har kört en liknande artikel) och på så sätt få undersidan av brädan en aning exponerad mot vinden så att brädan hjälper till att agera segelyta. Som i alla “akrobatiska sporter” gäller det att titta dit man ska, dvs. ska jag upp i luften, titta då en bit uppåt för att hjälpa kroppen/brädan att få rätt kurs i upphoppet.
    (din noslandning kommer förmodligen av att du inte tittar upp, eller att du tittar rakt ner när du är uppe) Fäst blicken en liten bit under horizonten när du är på väg ner så går landningen bättre, och du får lättare att bedömma höjden.
    När man laddar riktigt höga hopp mot hyfsat stora ramper och vill rakt upp – mycket – så är det inte att rekomendera att sätta ner nosen först om man inte är proffs. Plattlandning från högre höjder GÖR ONT!!! Behåll därför nosen uppåt och släpp lite på bakhanden när du är högst upp så kommer du segla ner “ass-first” = mjukare och mer skonsamt. Jag lyckades själv med en plattlandning på Väddö för några år sen där bommen flög ner till navelhöjd och knäna önskade pension…..

    Vindriktningen på dina skutt. Ja, i Sverige är det inte så ofta en fin rak sidvind mot de vackra vågorna. Det är ofta man får höjda upp mot rampen, och hoppa på nånsorts halv-vind-kryss. Vänta så länge du kan med att gå upp i vind, och kanta inte för hårt mot vågen. Så fort som möjligt, med så stor yta av brädan som möjligt mot “läppen”, titta uppåt, dra upp brädan under häcken, låt den fånga vind, men håll emot, fäst blicken strax under horizonten och flyyyyyyg!

    Ha d gott

  • blabussen

    Medlem
    10 juni, 2006 vid 21:27

    tack för alla tipsen, nu blir jag ännu mer sugen på att surfa.. verkar ju om världens största högtryck har parkerat ovan sverige.. kasst! men varmt..

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 01:09

    Noslanda är tufft. Oldschool som fan (tror det var Peter Hart som skrev att om du är modig nog att noslanda så ger du dig nog på loopar i stället), men i min bok är det respekt som fan att greja en riktigt vertikal noslandning från hög höjd. Har försökt gång på gång utan att nånsin lyckas segla iväg. När nosen vänder neråt ökar ju draget i seglet accelerationen neråt. Slutresultatet brukar vara att jag driver ner brädan lodrätt ner i vattnet tills bara fenan och stropparna är ovanför och sen trillar jag av.

  • calle_b

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 12:52

    Avisst, det ser helt brutalt snyggt ut med en riktig noslandning… RIP-rullen har ett par vackra.
    Jag får känslan av att dom skotar in en aning på toppen av hoppet, och sen bara lutar sig en aning framåt, och liksom pekar brädan nedåt så att de kan trycka till med bakfoten för att få upp nosen efter landningen. (hmmmm) Kan tänka mig att det är liknande att lande en bakåt… Jag ska ut o prova:)

    Ha d gott!

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juni, 2006 vid 20:57

    Vad jag vet så behöver man bara hålla draget konstant för att få ner nosen. Nånstans läste jag att man skulle skota ut precis i landningsögonblicket så man får backvind att luta sig mot, men det låter som man skulle behöva skota ut så in i h-e, tycker jag.

  • calle_b

    Medlem
    12 juni, 2006 vid 14:54

    Don´t knöw. Skall ut å kolla när de blåser!
    Borde vara en grym träning inför landning av bakåtflippandet iaf:D
    Där skotar man inte ut mkt vad jag har förstått. Kanske på toppen när man vrider sig nedåt? Vad vet jag…

    Ska bara bli så sjukt kul o få komma ut på vattnet snart. Onsdagen, kanske, kanske, kanske….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.