• Hoppteknik

    Publicerad av woodleaflay på 28 juni, 2005 vid 08:34

    Okej alla tekninikgurus nu får ni hjälpa mig:
    jag har under våren försökt lära mig små “chophopp” med hjälp av filmer och Boards surfskola och det börjar gå bra nu.

    Igår upplevda jag dock något annat när jag mötte lite större ramper och med mer fart och jag visste inte riktigt hur jag skulle hantera detta att bli kastad upp till väders på detta sätt. Vad är tekninken för att a) hoppa kontrollerat och b) landa utan att tappa alla fart och hamna för högt i vind och med spinout? Jag vill ha hela processen från spottandet av ramp till ivägsurfandet efteråt beskrivet för mig, tack! wink.gif

    crash151 svarade 14 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 09:13

    Ett stalltips är att åka efter någon som kan hoppa och försöka göra likadant. Här kommer några enkla tips för ett lyckat hopp.
    1. Först ska du sikta in dig på en våg som precis är på väg att bryta men det är viktigt att du träffar den innan den bryter.
    2. Fall av eller höjda så att du träffar vågen rätt.
    3. När du kommer upp i luften så skotar du in seglet samtidigt som du drar upp brädan under rumpan.
    4. Försök att falla av lite grann i luften så att du känner att du har drag i hela hoppet annars är risken stor att du faller som ett löv och då blir landningen hård.
    5. När du landat gäller det att falla av för att undvika spinout. Om du ändå får spinout så kan du försöka hejda den genom att dra fötterna åt dig så att trycket på fenan blir mindre för en kort stund, det brukar hjälpa!

    Ladda hårt och kom ihåg att “Pain is temporary but glory is forever!” //Johan

  • woodleaflay

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 10:03

    Okej, tack Johan, Det där falla som ett löv låter bekant.
    smirk.gif

    En tillägsfråga dyker dock upp: Hur faller man av när man är i luften och inte kan fotstyra som i vattnet? Är det med att dra brädan under kroppen eller?

  • dixon

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 10:34

    Håller också på med hoppträning och kan komplettera med en fråga:

    När jag är i luften och drar upp fötterna pekar fören rakt ner. Det går bra när det är små vågor för då landar jag på framdelen av brädan och fortsätter planingen, men när det blir större hopp landar jag på fören och får grymma kraschlandningar (drog ur en fotstropp på detta sätt i går kväll och är glad att det inte blev någon skada på mig) Frågan lyder…

    Hur gör man för att landa på akterna? Kan det ha något att göra med att man ska luta sig bakåt?

  • jeppo_f

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 10:49

    Det är väl en kombination av att både luta sig bakåt och att dra åt sig riggen.
    Det är bra att vara så ihopkrupen man kan i luften, har man kroppen utsträckt är det lätt att man roterar åt något håll, med sjyssta krasher som följd.

    I stora vågor är det viktigt att komma in i hoppet med bra balans.
    Det är svårt att landa ett hopp om man har mycket framåtvikt i upphoppet, hur mycket man än föröker jucka runt i luften.

    /jeppe

  • pork

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 11:08

    Tjena!

    Nu är ju kanske inte en gammal återfallssurfare rätt person att svara på detta men… Är det inte så – lite enkelt beskrivet – att man trycker ner nosen i luften även genom att skota hem. Sist jag hoppade, börjar bli ett tag sen nu, så har jag för mig att man kunde reglera landningen ganska bra genom att skota hem mer alt. släppa lite på skotet. Dessutom blir väl själva hoppet mer raket-likt om man “släpper ut” precis när man lämnar vågen. Bortser här från ev ben-/fotrörelser som givetvis inverkar… anyways.

    Tacksam för rättelser i denna fråga givetvis då jag själv tänker hoppa igen inom en inte alltför avlägsen framtid smile.gif.

  • lundvall

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 11:35

    När du väl skall landa så tryck ner bakfoten samtidigt som du hållar kvar främre foten högt så att du landar med aktern först… Nu är jag ingen erfaren hoppare på stora vågor men på små chopp funkar det ganska bra, iaf för mig!

  • rasmus_w

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 13:11

    Det är inte så konstigt att styra brädan i luften. Tryck aktern mot lovart så faller brädan av, sträck på benen och tryck iväg aktern mot lä så lovar den.

    På vägen ner, finns det två taktiker som funkar. Skota ut lite grann när du är som högst upp, så singlar du ner sakta med seglet som “fallskärm” och landar med aktern först.

    Håll seglet inskotat hela vägen så börjar nosen dyka när brädan vänder neråt. Dessutom drar seglet och hjälper tyngdkraften att accelerera brädan så det går fortare ner. Landningen blir med nosen först och är svår och kräver mod. Tydligen är knepet att skota ut så seglet backvindar precis i landningsögonblicket.

    Tilläggas bör att jag är rätt “oldskool” och tycker riktigt vertikala noslandningar är bland det tuffaste som finns, fast numer har jag hört att folk tycker att är man så modig att man vågar noslanda så är det bättre att använda det modet till att loopa.

    Överlag tycker jag allt blir enklare om man vinklar upp lovartskanten lite så man visar brädans undersida mot vinden, det ger lite lyftkraft som jämnar ut flygturen. Det går att visa ovansidan för vinden, med det brukar leda till läskiga, vingliga hopp.

  • calle_b

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 15:10

    Du styr brädan i luften ungefär som du gör på vattnet faktiskt. Dra upp grejjorna under röven är bekant, men om du vinklar brädan lite så du får vind under den så kan man styra ner nosen. Inte som en backsideair på snowboard, men lite åt det hållet. Jag upplever det som att ju mer av undersidan som presenteras mot vinden, desto mer faller man av.
    Försök att hålla dig lite mer ovanför brädan istället för utanför så landar du förmodligen med full spätta. Kolla in
    mr Robby Naish i RIP när han fräser på öppet hav och drar av FEEEETA flyg så ser du tekniken.

    Far o flyg

  • jester

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 15:36

    Häpp!

    Många bra förklaringar i tråden här. Finns inget bättre än höga, långa hopp med full planing vid landning. Tycker bild 2 i följande tråd är ett bra exempel på hur man ser ut i själva hoppet: Flygtur i Lejet

  • jeppo_f

    Medlem
    28 juni, 2005 vid 15:41

    Tack för den komplimangen!
    Jag håller med, det är grymt gött! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

    /jeppo, som är riktigt nöjd med gårdagen…

  • dixon

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 10:52

    jamen okej då. Nästa gång det blir hopp på tal ska jag:
    1. Släppa ut skotet ordentligt när jag är på toppen av hoppet
    2. Luta mig bakåt
    3. Böja på benen

    Ska bli intressant att se vad som händer då…

  • woodleaflay

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 10:57

    Japp samma här. Jag skall “segla” även i hoppet och inte bara hålla i och hoppas på det bästa. wink.gif

  • lars_k

    Medlem
    29 juni, 2005 vid 11:10

    Egentligen ska du inte skota ut i hoppet. Dra på en ramp med god balans och fortsätt bara segla i luften, gärna ikrokad. Märker du att brädan vill börja dyka skota först då ut lite grann. Vinkla upp lovartskanten på brädan lite mot vinden (genom att böja på benen) så driver brädan mot lä, dvs “faller av i luften”. Strax innan landning sträck ut bakbenet och sätt ner häcken. Var beredd på att omedelbart dra in bakbenet igen för att häva spinouten som ofta kommer i landningen. Dvs rikta in brädan i färdriktningen med fötterna.
    Hoppar man fullt inskotat får man duktig “airtime” och soft landning. Gött som fan. =)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juli, 2005 vid 18:09

    nu när det talas om hopp kan jag passa på att fråga hur man hoppar med en freestylebräda på näst intill platt vatten? större hopp på större vågor är ju inget problem. det är bara att ösa på. men hur får man till hopp där det är plattvatten? har sett surfare dra iväg en till 2 meter höga hopp på näst intill platt vatten. hur går man till väga?

  • crash151

    Medlem
    10 juli, 2009 vid 16:37
    Anonym användare;242912 wrote:
    nu när det talas om hopp kan jag passa på att fråga hur man hoppar med en freestylebräda på näst intill platt vatten? större hopp på större vågor är ju inget problem. det är bara att ösa på. men hur får man till hopp där det är plattvatten? har sett surfare dra iväg en till 2 meter höga hopp på näst intill platt vatten. hur går man till väga?

    Bumpar en gammal tråd istället för att göra en ny.

    Har exakt samma fråga. Hur får man till ett chophop på nästan platt vatten. Har fått det beskrivet som att man ska ladda upp bak foten. (Hur man nu gör det?) Trycka till och lyfta fram foten och dra i boomen.
    Men har aldrig lyckats komma högre en att fenan kanske var över vattnet, samt landningarna sker på nosen.
    Vad gör man för fel?

    Tips och hjälp med tekniken motags tacksamt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.