Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hot Rod-master till simmer segel?

  • Hot Rod-master till simmer segel?

    Publicerad av gustavw på 3 september, 2016 vid 17:08

    Tjena,

    Jag har hot sails 100procentiga rdm kolmaster. Tänkte köpa simmer vågsegel nu och behålla masterna. Funkar det bra? Inga konstigheter med mastkurvor etc?

    Hälsningar
    Gustav

    gustavw svarade 7 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    3 september, 2016 vid 17:27

    Jag har en hotrod 90% några år gammal som jag kör till simmer iron. Seglena funkar fint tycker jag

  • gustavw

    Medlem
    3 september, 2016 vid 18:52

    Tack för svar! Nån annan som har erfarenheter?

    /gustav

  • hakuna

    Medlem
    3 september, 2016 vid 20:06

    Kollat unifiber tabell?

  • dr-masse

    Medlem
    3 september, 2016 vid 22:11

    Borde funka bra eller till och med riktigt bra. Jag kör Simmer RDM 10 i ett Hot Firelight och det funkar kalas.

  • gustavw

    Medlem
    4 september, 2016 vid 06:00

    Kanon, vad bra! Jag brukar byta segel när de är slutkörda och sista omgången hot höll i 10 år så det vore kul att byta mörke;) vill nån höra ett långtidstest av hot so från 2005 så hojta till;) Gediget testat i förhållanden från Roxen till Elsa…

  • pedersen

    Medlem
    4 september, 2016 vid 15:38

    Har du kollat på Goya? Jag kör Hot och Goya på samma mast. Jäkligt fint byggda segel.

  • gustavw

    Medlem
    5 september, 2016 vid 08:13

    Har inte kollat in Goya, har dålig koll på segel överlag. Är det banzai som gäller då? Har de potential att hålla 10 år?
    /Gustav

  • dr-masse

    Medlem
    5 september, 2016 vid 08:57

    Skulle säga att Goya och Simmer har likvärdig kvalitet, det vill säga bra. Båda har segel med extra hållbar konstruktion om man nu behöver det. För segling här i Norden med lägre UV borde de kunna hålla i 10 år om du inte tokladdar eller kraschar ovanligt mycket.

  • pedersen

    Medlem
    5 september, 2016 vid 10:39

    Kolla med Andreas på o´Hana http://ohana.se/kategori/surf/vindsurf/segel/ Mitt Goya Guru klarade värsta spolningen i Vilshärad, när min kolfiberbom gick av och jag var heeelt säker på att seglet skulle gå sönder. Aldrig simmat så långt :tongue:

  • gustavw

    Medlem
    6 september, 2016 vid 09:12

    Ok, tack. Seglen behöver inte hålla 10 år men det är ju skönt när de tål lite stryk. Min SO har hållit för ett par års spinloopsövande med massvis krascher i början. Jag har ett Firelight 4.7 som förvisso är superskönt men det är betydligt ömtåligare. Kanske inte ska haka på light-trenden..

  • jesper-b

    Medlem
    7 september, 2016 vid 21:08

    Om inte Simmer har ändrat mastkurva de senaste åren så funkar det fint med alla hotmaster i Simmer. MEN, fint är inte detsamma som optimalt. Hots alla master är optimerade lite olika för olika längder jämfört med Simmer. Hot 310, 340 och 370 är snäppet mjukare än motsvarande Simmer, Hots 400 är något något styvare och Hots 430 och uppåt är klart styvare. Förutom skillnaden i styvhet har Hots alla master en lite styvare botten och mjukare topp jämför med Simmer. Den skillnaden ökar med mastlängd. Dvs Hots 430 (och längre) har en ganska mycket styvare botten än Simmer medan Hots kortare master har relativt lite, men ändå, styvare botten.

    Gustav, du är ju (har inte träffat dig på ett tag, men om du inte har förändrats radikalt) en rätt välbyggd kille. Därför borde det inte vara så tokigt med en lite styvare botten i Simmersegel för dig. Den styvare botten gör att seglen bibehåller lite med buk i nedre delen med samma tvist i toppen. Du får dörmför lite mer “grunt” i seglen vilket ofta passar tyngre seglare. Är man en riktig lättviktare kan det dock göra att man blir lite mindre dynamisk och mer slav än herre över sin rigg (inte om man kör hot i hotsegel dock för de är ju designade för att passa perfekt till hots master).

    Lycka till med segelvalet!

    Jesper B

    ((PS: Så klart du ska ha toklätta segel oavsett fabrikat. Det äger totalt. Sen finns det ju olika sätt att bygga lätt, även som håller 10 tuffa år! Ett superstabilt, superlätt, tokhållbart trelattas segel med bra bottendrag vore ju förstås det allra bästa… 🙂 Prova Mats Os 4.9 så fattar du vad jag menar!))

  • canoya

    Medlem
    8 september, 2016 vid 12:23

    Jag har 3 st Hot Rod (Kilwell-tillverkade) 370, 400 och 430 som jag kört i olika Simmer-modeller från 2002 till 2011 i storlekar från 4,5 till 6,2 och tycker det funkar bra. Har aldrig testat med Simmer-master och inte heller med Hot-segel så jag kan inte jämföra. Inte heller testat med nyare Simmersegel.

  • gustavw

    Medlem
    9 september, 2016 vid 08:51

    Tack Jeppe för bra info!
    Som du vet är det 90 kg stål som är ute på brädan;) Vet faktiskt inte riktigt vad jag är ute efter för känsla. En viktig sak är dock färgen, vansinnigt trött på blåa segel efter så många år. Hmm kanske får höras om du har några idéer.
    /gustav

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hot Rod-master till simmer segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.