Senaste nytt Forums Hur hård vind kan man segla i med 7,0 eller 6,0?

  • Hur hård vind kan man segla i med 7,0 eller 6,0?

    Publicerad av pontuss på 18 september, 2003 vid 16:50

    Eftersom jag inte förstår mig på sökfunktionen hittar jag inte min gamla tråd om detta (kommer upp en väldans massa trådar som jag inte skrivit i när jag söker på mitt användarnamn). Nu vet jag iofs inte ens om jag har tagit upp detta förut, men eftersom jag inte kommer ihåg det så frågar jag igen blush.gif

    Jag har planerat att köpa en rigg med 7,0-segel och har satt upp sökannonser om detta här (har tyvärr inte hittat nåt ännu frown.gif) men nu funderar jag på om det verkligen är så bra att han ett sådant stort segel? Har för mig att jag blev rekommenderad det men nu när jag läser på forumet så verkar det som om att alla idag anväder segel på 4 någonting. Jag vill ju kunna åka i lite hårdare vindar (som det tydligen var idag), ska jag verkligen köpa ett 7,0-segel då? Blir det inte lite stort? Funderar på att köpa ett runt 6,0 istället… Det kanske också är stort men det är iaf mindre än 7,0 så lite starkare vindar ska jag väl klara av. Jag vill ju samtidigt kunna åka i någorlunda svaga vindar.

    Vilka vindar (skriv gärna i XX m/s-XX m/s) passar bra att åka i om man har ett 6,0 eller 7,0-segel?

    Jag är i nybörjarstadiet men kommer förhoppningsvis utvecklas med tiden. Har en Fanatic Bee 144L för övrigt.

    neptun svarade 20 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • clemens

    Medlem
    18 september, 2003 vid 17:16

    Jag är också nybörjare och kör på 7.5,6.0 och 5.0 på en 115 L freeride.

    Detta tycker jag är en mycket bra kombination förutom att jag(80 kg) kan bli överriggad me 5.0 i dom allra extremaste vindarna känns det som, beror förmodligen på bristande teknik…

    Att ha ett stort segel tex i mitt fall 7.5 är mycket bra att ha och lära sig på i och med att det inte behöver blåsa särskilt mycket för att man ska plana. Man får även en hel del extra surf tillfällen.

    Men det känns inte som att jag kommer att segla jätte mycket nu på hösten med det seglet för nu vill man ju ha riktigt fina förhållanden på grund av kylan har jag förstått.

    Vilket segel du ska ha beror ju på hur mycke du väger och hur stark du är?

  • oskie

    Medlem
    18 september, 2003 vid 17:25

    Många har runt 7 m² som största segel. Köper du ett 7.0 nu kan du alltid komplettera med t.ex. ett 5.7 senare, för det lär behövas när det blåser mer. Har du inte kört med segel större än kanske 5 m² innan kan det kännas lite jobbigt med ett 7.0 i början…

    Hur som helst, ett 7.0 börjar bli användbart när det blåser 6.5-7.5 m/s (att formulakillarna fortfarande kör med 12.5 m² i dessa vindar är en annan sak…). Det är då man börjar plana med det (beroende på ens vikt). Hur länge du sedan kan hålla det beror på hur duktig du är. Som nybörjare är det lätt att man får otrevliga kastfall när man kör för stort. Men med erfarenhet kan man hålla ett 7.0 i upp till kanske 12-14 m/s. Då går det fort! Och det är både svårt och ansträngande att manövrera… Som nybörjare är detta uteslutet. (De flesta har redan riggat ner till 5.7-4.7 m² så här dags…) För att sammanfatta: ett 7.0 används normalt i 7-11 m/s.

    Jag skulle tro att ett 6.0 m²-segel på samma sätt normalt användas i vindar på 8-12 m/s…

  • Knatte

    Gäst
    18 september, 2003 vid 17:45

    Köper du ett 6.0 kvm segel som största segel, så kommer du missa alla seglingsdagar, då det blåser mindre än 7-8 m/s. Jag hade nog satsat på ett segel på minst 7.0 kvm som största segel och köpt ett lite mindre segel senare.
    Hade för mig att du hade en bräda på omkring 140-150 liter och då skall du nog ha ett såpass stort segel som största.
    Du måste nog räkna med, att du kommer behöva minst två segel i framtiden, för att få optimal surfing smile.gif

  • pontuss

    Medlem
    18 september, 2003 vid 18:50

    Tackar för alla svaren! Jag väger 90kg… Då köper jag nog ett 7,0 iaf då, till att börja med. Senare kommer jag givetvs köpa fler men nu i början vill jag inte köpa på mig en massa innan jag kan något.

    Nu gäller det bara att hitta en någorlunda billig rigg smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2003 vid 18:56

    när du nu har bestämt dig skulle jag recomendera bromma skid-sport. dom har höst rea!!! wink.gif

  • pontuss

    Medlem
    18 september, 2003 vid 18:58

    Kom på en sak till som jag kanske kan ta här om något tittar in.

    Går brädorna lätt sönder i fören av att bommen/masten flyger in i den? Eller kommer den risken när man börjar göra trick. Han jag köpte brädan av sa att jag garanterat skulle spräcka brädan nån gång (han hade surfat i 20år eller något) och laga gick inte utan det var bara att köpa en ny. Lite chockad vart jag, men hur som helst så glömde jag fråga om detta gällde vanlig åkning eller om det var när man försökte sig på lopar mm?

    Han rekommenderade att man kunde sätta dit skumgummi i fören för att skydda. Inte så snyggt kanske men om man räddar brädan så gör jag det.

    Men som sagt var, frågan är: behöver jag göra det eller är något man kan göra när åkningen blir mer avancerad? (om man ens ska göra det överhuvud taget)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2003 vid 19:06

    jag skulle inte oroa mig så mycket så länge du surfar. men var daremot försiktig under transport osv.

  • safesurfer

    Medlem
    18 september, 2003 vid 19:10

    Vanligast i början, särskilt när man ska lärar sig vattenstart. Dessutom får man ju lite kastfall i början när man ska segla med sele. Om du har en lite längre bräda bör du vaddera bommen. De dyrare brädorna i epoxy kol sandwich är extra sköra pga att de är så hårda. Vilket gör att de lätt spricker.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2003 vid 20:00

    bom skyd och mast strumpa i bra. mast strumpa är desutom bra för at man inte klämer föterna så mycket!

  • Knatte

    Gäst
    18 september, 2003 vid 20:35

    Visst kommer du få kastfall någon gång.
    Det inträffar när du är överriggad eller när du inte är van vid hängselen.
    Men det är sällan man spräcker nosen. Oftast blir det “tryckmärken” eller smådingar efter kastfallen. Men sätt på bomskydd och eventuellt maskskydd också, så borde det lösa sig.

  • roy

    Medlem
    19 september, 2003 vid 11:56

    och om du mot förmodan skulle spräcka nosen så går det att laga…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2003 vid 12:10

    jag är inget proffs på något sätt och jag körde med min sjua när dom andra på haga körde femnoll. Det är inte särskild svårt så länge du inte har för stor fena, det är först då det blir riktigt svårt. Men det var jävligt jobbigt!

    Fanatic Bee är förövrigt en jävulskt stryktålig bräda, ett bra köp! Men kör för säkerhetsskull med bomskydd samt sätt något skydd på masten direkt under bommen. Vill du va riktigt säker så kan du tejpa fast lite liggunderlag i fören

  • neptun

    Medlem
    19 september, 2003 vid 13:25

    “bom skyd och mast strumpa i bra. mast strumpa är desutom bra för at man inte klämer föterna så mycket!”

    Detta är inget jag brukar påpeka, men ovanstående mening var ju bara helt underbar. Det brukar bli bättre om man läser igenom sitt inlägg innan man skickar det. tongue.gif

    Hälsningar, den superelaka språkpolisen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Hur hård vind kan man segla i med 7,0 eller 6,0?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.