Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur högt har ni bommen?

  • Hur högt har ni bommen?

    Publicerad av jimmy-t på 13 augusti, 2015 vid 09:54

    hur högt har ni bommen?
    vad surfar ni, freeride,freestyle,speed?
    Midje eller sittsele.

    hur högt upp den sitter på masten eller hur långa ni är spelar mindre roll, jag får bättre koll om ni beskriver var bommen är i förhållande till kroppsdel när ni står med den i “neutralt” läge 🙂

    Tex
    *ögonhöjd – freeride -sittsele
    *haka – freestyle – midjesele

    Jimmy

    jimmy-t svarade 8 år, 8 månader sedan 11 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • jester

    Medlem
    13 augusti, 2015 vid 10:03

    Kör speed, och har bommen ett par cm upp från lägsta möjliga i mina NP Evo. Kör sittsele och korta linor.

  • mexi_

    Medlem
    13 augusti, 2015 vid 10:20

    Freeridar och har den så högt det går på alla segel. Är 189cm.

  • spinl

    Medlem
    13 augusti, 2015 vid 14:01

    Kör mest bump/jump och vågor. Har midjesele, 32 linor och bommen så högt det går (vilket brukar kännas som typ axelhöjd). 193 cm lång.

  • jesper-b

    Medlem
    13 augusti, 2015 vid 14:05

    Vågsegling: Lite under mitten på segeluttaget, dvs ett gäng cm lägre än den typiska vågseglaren i mi läng (181cm). Flyttar upp den till std-höjd nån gång vart tredje år men gillar det inte. Varför? vet kinte men jag tycker jag får bättre kontroll på något sätt. Har 30cm hängselelinor och skulle jag flytta upp bommen skulle jag absolut förlänga linorna lika mycket.

    Formula (2003-7): Tokkorta linor på kryssen i snynehet i lättvind. Låg bom som f-n, även i lättvind. Då var std att ha lägre bom och längre linor i hårdvind för kontroll och högre bom och korta linor för tidig planing i lättvind (idag vet jag inte hur formulagubbarna kör). Jag körde aplåg bom i alla vindar. I lättvind tokkorta linor och hade lägsta möjliga krokplacering på min sittsele. Superkorta linor gjorde samma effekt som att höja bomme, dvs tidig planing i “stå-på-tå-förhållanden. Sen släppter jag ut linorna innan slag och på undnavinden men det är en anna femma.

    /JB

  • sailortrash

    Medlem
    13 augusti, 2015 vid 14:27

    100 l freeride/bump’n’jump brukar det kännas bäst mellan axel och haka..
    midejesele och linor runt 28

    när jag körde formula vart det lite högre, runt ögonhöjd
    linor runt 28-30 och sittsele

    1.85 lång..

  • mikaels

    Medlem
    13 augusti, 2015 vid 19:08

    Ungefär som sailortrash, 185 lång, 28-linor, 112L freeride, och bommen strax under axelhöjd. Sittsele och segel 6,5 och 7,5.

  • hakuna

    Medlem
    13 augusti, 2015 vid 19:42

    Den hänger i förrådet. Jefla stiltje.

  • blixt_gordon

    Medlem
    13 augusti, 2015 vid 20:29

    I bröstvårtehöjd 😉 När jag reser seglet på land. Så lägg till höjden på mastfoten.

  • canoya

    Medlem
    14 augusti, 2015 vid 07:09

    Slalombräda – axelhöjd
    Vågbräda – något högre men fortfarande under hakan
    Formula – näshöjd
    Bomhöjd och mastfotsposition är starkt sammankopplade. Mastfot långt fram har motsatt verkan mot högre bom, och tvärt om, tycker jag.

  • tws

    Medlem
    14 augusti, 2015 vid 10:01

    wave: kragebenet, stå rundt mastefoten på land
    freestyle: kragebenet
    liner: 34″
    krok: ved Pubic slik at trapesen styrer riggen med Iliac
    trapes: hofte
    høyd: 175cm

    Det bør kommenteres at for spesielt i slalom og formula får man mer speed ved å ha hoftetrapes med lavere krok enn sittetrapeser. I wave er fordelen at man slipper å hooke ut over stort whitewater men beholder farten og i freestyle er det jo fint at den stiveste del av kroppen holder trapesen.

  • jimmy-t

    Medlem
    18 augusti, 2015 vid 10:57

    Verkar som jag kör med lite för hög bom 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur högt har ni bommen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.