Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur högt har ni er bom?

  • canoya

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 07:46

    För “normalbred” freeride och vågbräda – nånstans mellan axlar och haka beroende på vindstyrka, hakan i lätt vind och axlar i hård vind. Jag är 1,70 och brukar sätta bommen på mitten av uttaget eller strax däröver på mina segel (Simmer vågsegel av olika årgångar från -99 till- 03 och ett NP Soul från -01)

    På bredare brädor, typ bred freeride/slalom och formula – ögonhöjd eller något högre vid stort segel. Ca 1 dm från överkant på uttaget på mina Simmer ProRace från -01.

    Egentligen har det nog att göra med hur nära brädans mittlinje man står med fötterna. Vågbräda – nära mittlinjen => lägre bom. Formulabräda – Långt från mittlinjen => hög bom

    Jag har ungefär samma längd på hängselelinorna oavsett segelstorlek – 26 till 28 tum beroende på vad som funnits hemma när jag köpt. Vario på några bommar – rekommenderas verkligen. Jag tycker att det är rätt skönt att korta linorna lite när man kör seglet i sitt övre vindregister, men ha dem långa i det undre vindregistret.

    För att det ska vara rätt att sätta bommen längst ned på ett vanligt våg eller freeridesegel så ska man nog vara rätt kort (neråt 1,50 kanske).

    /Håkan

  • hakman

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 08:27

    Kör i höjd med pannan, så knäcker du Campello (ögonhöjd). Dock lär det bli jobbigt att kroka i, och inte minst ställa sig i gozzada-position.

  • alexasu

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 08:47
    Gustav1980 wrote:
    tack för tipsen, rösterna talar för att jag testa att höja bommen en aning.
    Till saken hör att jag blir sjuk trött i den främre handen-armen-axeln när jag surfar. Gissar att det kan bero på för låg bom alt. att tamparna borde flyttas bakåt.
    i vanliga fall när det är jobbigt för framarmen brukar man flytta tamparna lite framåt, men jag hävdar att det finns fall då man bör göra tvärt om (tja, kanske inte bör, men då det kommer kännas ännu mer fel). speciellt när du nämner axeln åsså. när jag var grönare kommer jag ihåg att jag blev trött i fram-arm och -axel, men att det bara blev ‘ännu värre när jag flyttade tamparna framåt. nu i efterhand tror jag att det kan berott på att jag hade dem så mycket för långt fram att jag lixom var tvungen att trycka seglet framåt för att det inte skulle rama bakåt. till saken hör nog åsså att jag vid dessa tillfällen förmodligen inte hade dragit det där lilla sista nerhalet, vilket gör seglet grymt mycket mer balanserat.
    vad jag kom fram till nu var alltså: om du har blir trött i armarna å inte hittar rätt läge för linorna, kolla att du verkligen trimmat seglet ordentligt! då bör väl linorna hamna runt en tredjedel av bomlängden från masten.
    för övrigt kör jag med bommen bara fem centimeter från absolut högsta läget i mina simmersegel. men då är jag ju 1,95 lång.
  • frisk

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 21:17

    Min lilla erfarenhet som mest åker freeride,….
    bomhöjden har grym påverkan på hur väl brädan planar upp och hur livlig den är- kraften från seglet kommer in i brädan dels genom händerna ner i fötterna och dels i mastfoten – bommen blir ju en slags led som fördelar dessa 2 vägar:
    Upp med bommen så planar man betydligt lättare då mastfotstrycket minskar
    Ner med bommen – arean på seglets del över bommen ökar och brädan trycks ner mer i vattnet och känns seg.

    Planar du verkligen med bommen längst ner? Jag har råkat ut för att bombeslaget släppt sitt grepp när man kör och halkat längst ner och det blir fruktansvärt segt, obalanserat och långsamt. Men som sagt, användbart när man är överriggad

    Att låta bomhöjden bestämmas av kroppslängd blir lite fel alltså, i alla fall för mig. Jag försöker att ha den c:a 3/4 upp – Riggen känns lätt, planar tidigt och seglet kan vara så litet som möjligt. Har förlängt mina hängtampar och på så vis fixat i & urkoppling och komfort. Finns några bra trådar om det har jag sett i forumet och verkar vara hur de duktiga freestyleåkarna verkar ha dem.

    En glad amatör

  • smurff

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 23:36
    Hak wrote:
    Kör i höjd med pannan, så knäcker du Campello (ögonhöjd). Dock lär det bli jobbigt att kroka i, och inte minst ställa sig i gozzada-position.
    Japp men de e bara att skaffa längre linor ju o finns inte det så skarva två 28″ linor eller nåt
Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur högt har ni er bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.