Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur högt har ni er bom?

  • Hur högt har ni er bom?

    Publicerad av gustav1980 på 30 augusti, 2006 vid 16:22

    Har kommit på mig själv med att jag alltid sätter bommen så långt ner som seglet tillåter, men har svårt att tro att denna ytterlighet skulle vara optimal.
    Kör pga den låga bommen med korta tampar för att inte kroken ska hoppa ur.

    Hur högt har ni er bom och vad tjänar man respektive förlorar på låg vs hög bom?

    Edit: Seglar 150 liters bräda med 7.5 och har nyss lärt mig sätta fötterna i stropparna.

    smurff svarade 17 år, 8 månader sedan 18 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 16:37

    Eftersom min 9.7:as bom har ett sunkigt frontbeslag som glider så brukar jag sätta bommen högst upp eftersom jag i alla fall kommer behöva hissa upp den efter en stund. Med för hög bom brukar jag plana sent och ha dålig kontroll. Anledningen är att jag lutar seglet bakåt för att nå ordentligt och då mäste jag kliva bak innan jag planar ordentligt och då trycker jag ner häcken så brädan bromsas. När bommen åkt ner lite blir det bättre och jag planar igång bra och har bra kontroll, och efter en stund har den åkt ner till det perfekta läget. Sen hamnar den för lågt och då får jag segla i en lite hopkrupen ställning för att få tryck på mastfoten så brädan ligger plant i vattnet. Då hissar jag upp bommen igen.

  • kinetic

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:02

    Beror ju på vad du har för krokhöjd på selen, längd på tamparna oxå..Själv sätter jag bommen ungefär i axelhöjd (knappt). Kör med sittsele med låg krokposition o medel-långa tampar.
    Det påstås att man ska ha bommen “högt” ja brukar själv få synpunkter på att den sitter för lågt. Men så länge det funkar bra, känns bekvämt o hanterligt finns det väl ingen anledning o laborera för laborerandets skull, eller?
    De gånger jag varit ordentligt överriggad har jag testat att höja resp sänka bommen, har ja bommen riktigt högt känns det som om trycket på brädan minskar o det vill jag ju inte när jag ändå har fullt upp att hålla grejerna på vattnet, det brukar hjälpa att sänka bommen och/eller flytta mastfoten lite framåt från bakersta postionen. Betänk nu att jag inte har det senaste i brädväg så det kan mycket väl vara så att de nya brädorna behöver ha en högre bom position!
    Mitt tips är att du kanske sätter bommen i mitten (eller säg axelhöjd), gör dina tampar längre så du kan kroka i utan att behöva hoppa upp*haha* o börjar därifrån o ser hur det känns….Sen kan du allt eftersom du blir bättre o kör i hårdare vindare laborera o hitta en inställning som passar dig…

  • jomensaatt

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:05

    Så högt det går, förutom när jag kör våg. Då har jag bommen ca 3/4 upp i öppningen i mastfickan.
    Det sägs att man får tidigare planing om man har bommen högt upp. Vet dock inte själv eftersom jag inte experimenterat något direkt, har alltid haft hög bom.

  • tdk

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:09

    Axelhöjd.

  • safesurfer

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:33

    Detta råd är kanske gammalt och omodernt. Tidningen BOARDS skrev att man måste anpassa bomhöjden efter avståndet man har från mastfot till akter på brädan eftersom man lutar riggen bakåt kommer bomen lägre om detta avstånd är stort. Deras råd (år 1998 ungefär) var att man lägger riggen ned med masten längstmed brädan och då skulle en lång person få bommen just bakom aktern på brädan. Hägselelinornas längd och krokenshöjd har också storbetydelse såklart.

  • styret

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:36

    jag har min i axelhöjd.

  • rasmus_w

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 17:39

    Safesurfer: Nu är rådet (Guy Cribb) att en kort person ska få ett finger mellan akter och bom, en väldigt lång ska få in en handsbredd.

  • mrfreeride

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 18:04

    Hur högt jag har bommen beror mycket på förhållandena, som så mycket annat. Ju mindre det blåser, ju högre har jag bommen. Och jag planar definitivt tidigare om jag flyttar upp bommen, men sedan ska man ju ha kontroll oxå, så det blir helt enkelt en kombination mellan kontroll och tidig planing/högre fart. Dvs. Hög bom = Tidigare planing men sämre kontroll, Låg bom = bättre kontroll, men senare planing.

  • karnan

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 18:07

    De nybörjare jag har stött på har som regel haft bommen extremt lågt, speciellt när de ska pröva med sele. Kör man vanligt freeride så är standardhöjden i nivå med axlarna. Tamparna ska förstås anpassas efter detta (snarare än anpassa bomhöjden efter tamparna). Är man överriggad sänker man typ 2-4 cm för bättre kontroll; är man underriggad höjer man för tidigare planing.

    /Johan

  • ola_p

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 19:06

    5-7cm från högsta möjliga, lite beroende på storlek.

    Noterat att ex. vis naish har mycket lägre cutouts, kör jag den längst upp är den fortfarande lägre än vad jag kör på mina goyasegel…

  • ola-h

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 19:14

    I vågor kör jag i princip alltid bommen på samma höjd, som Ola P ungefär (125cm-markeringen på mina Hot). Jag vill gärna ha den där eftersom det är rätt känsligt i manövrar (vågridning) om man flyttar den.

    Igår körde jag dock slalombräda för första gånen och trots att det var kortare tampar på bommen jag körde än vad jag kör i våg så fick jag justera bommen uppåt. Varför – jo för att det kändes som brädan släppte lite bättre då. Dessutom var det större segel och ben slalombräda har “balanspunkten” lägnre bak. Då lutas seglet bakåt och bommen vinklas liksom nedåt.

    Så, det är troligen väldigt många olika detaljer som avgör vart man placerar bommen (coh det hänger samman med en massa annat). Två saker är dock värda att påpekas. 1. Det är en personlig grej. 2. Trots 1, om du han bommen längst ned är borde du nog vänja dig vid att köra något högre. Med jättelåg bom är det svårt att segela effektivt.

  • johanc

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 19:14
    MrFreeride wrote:
    Hur högt jag har bommen beror mycket på förhållandena, som så mycket annat. Ju mindre det blåser, ju högre har jag bommen. Och jag planar definitivt tidigare om jag flyttar upp bommen, men sedan ska man ju ha kontroll oxå, så det blir helt enkelt en kombination mellan kontroll och tidig planing/högre fart. Dvs. Hög bom = Tidigare planing men sämre kontroll, Låg bom = bättre kontroll, men senare planing.

    Men även Låg bom = Högre sluthastighet gäller…

    MVH

    Johanc

  • gustav1980

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 19:18

    tack för tipsen, rösterna talar för att jag testa att höja bommen en aning.
    Till saken hör att jag blir sjuk trött i den främre handen-armen-axeln när jag surfar. Gissar att det kan bero på för låg bom alt. att tamparna borde flyttas bakåt.

  • ola_p

    Medlem
    30 augusti, 2006 vid 19:43

    Så länge man har bommen i övre tredjedelen så brukar det funka rätt ok.. Kör man lägre bör man testa att höja en aning.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 06:29
    Gustav1980 wrote:
    Till saken hör att jag blir sjuk trött i den främre handen-armen-axeln när jag surfar. Gissar att det kan bero på för låg bom alt. att tamparna borde flyttas bakåt.

    Nej, framåt. Du får ta för mycket kraft i framhanden om du har linorna för långt bak. Linorna för långt bak är ju allmännt lite läskigt om man inte har 100% koll eftersom draget då inte släpper även om man släpper bommen med händerna (utan resulterar i kastfall).

    Ang. bomhöjd så sammanfattar Peter Bijl i en NP rigguidevidoe (som man hittar någonstans på NPs hemsida): Higher boom more speed, but only as long as you can control the board. Instämmer i detta. Testa dig fram. Höj lite i taget och se hur det känns.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur högt har ni er bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.