Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lagar man reva i monofilm?

  • Hur lagar man reva i monofilm?

    Publicerad av viktor på 15 oktober, 2007 vid 14:25

    Tjena,

    Kan någon tipsa om hur man lagar en ca 5cm lång reva i seglets monofilm? ni vet, där brädans nos går i ibland. Nu har det tyvärr gått igenom lite, men för att inte förvärra, vad kan man göra? Kan plasten fogas ihop eller skall men använda specialtejp? Jag har inte tänkt att byta ut rutan.

    Tack för tips!

    rasmus_w svarade 16 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • ozman

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 14:30

    Klar packtejp från Biltema eller liknande på torr och ren yta! Alt. silvertejp, som är starkare, men inte lika snygg. Jag har testat bägge, och det funkar utan problem så länge revan är relativt kort (5 cm är kort).

  • ozman

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 14:31

    ….och tejp på både sidor.

  • aronh

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 15:01

    Silvertejp funkar inte så bra. I alla fall vad jag har erfarit. Den blir dålig i sol och väder. Limmet torkar. Försöker man ta bort den sen får man bara med väven och limmet sitter kvar och går bara att ta bort med aceton. Vet inte om monofilmen mår så bra av aceton.
    Köp vanlig segeltejt eller mylartejp kanske det kallas. Kan man köpa hos de flesta båtaffärer. http://www.outdoorexperten.se/Default.aspx?CP=http://www.outdoorexperten.se/ProductDetails.aspx?ProductID=%2050668

  • tim-eriksson

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 15:03

    Köp riktig monofilm. 120 kr fr ca 50*25 tror jag? Surfers paradise mfl.

    Köpte ett slitet 5.7 med ett 40 cm stor reva i nedersta rutan. 200 kr för segler och 200 kr för monofilm tejp och lagningen är stenhård ! Kommer givigtvis ge upp någon gång men inte än på ett tag.

    Alt silvertejp som är fult med fungerar.

  • ola_p

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 17:40

    Silvertejp av bra kvalitet (inte biltemas alltså) fungerar. Annars går det väl med märkduk, eller segeltejp av nått slag. Rediga klibbor är också funktionellt.

  • oaxen

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 05:26

    Tvätta med T-röd innan du tejpar!

  • tim-eriksson

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 06:26

    Och se till att det inte finns några skarpa kanter där du ska tejpa, om jag förstått det rätt. Ta en sax eller likande och klipp revan “fin”.

  • jps

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 11:43

    @Tim.Eriksson 422467 wrote:

    Och se till att det inte finns några skarpa kanter där du ska tejpa, om jag förstått det rätt. Ta en sax eller likande och klipp revan “fin”.

    Det hade inte jag gjort. Har aldrig behövt på de revor jag har haft. Däremot är det viktigt att runda hörnen på tejpen man sätter dit.

  • viktor

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 08:54

    Tack alla för tipsen! Jag har fått en hel del goda idéer och skall säkert få till en bra lagning som håller ett tag.

  • konstantin

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 09:12

    du kan även klippa ut monofilm från ett gammalt trassigt segel (om du har något vill säga) och lappa över med riktigt super lim på båda sidorna av revan.
    det gjorde jag.
    skadan kommer garanterat inte gå upp igen:smirk:

    aha det hade visst redan tim. Eriksson skrivit!

  • jesper_b

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 10:04

    Klar/genomskinlig packteap av god kvalite är överlägset bäst. Se till att seglet är 100% rent. Tvätta först med ljummet vatten och sedan med rödsprit. Måste vara tort också.

    Tejpa först så noga du kan på ena sidan så att den trasiga monofilen ligger så kant i kant som möjligt. detä r bra om du rundar av hörnen på packteapen med en sax, då sitter den bättre. Tepa sedan andra sidan och se till att de två tape-remsorna är lite förskjutna i förhållande till varandra, dvs deras kanter inte ligger precis kant i kant. Då blir övergången mellan packteap och monofilm mjukare. Är skadan stor kan man lägga två lager på varje sidan, men ett räcker oftast.

    Detta är bättre än att köra med “riktig” monofilm, oavsett om denna är gjord för reparationer eller om man tar från något gammalt segel eller liknande. Då packtapen är tunnare och mjukare sätter den sig bättre och rör sig bättre med seglet och lossnar därmed inte lika lätt. Räcker inte två lager på varje sida är det bästa att byta hela panelen. En duktig seglemakare gör det perfekt, dvs ändrar inte shape och det synns inte att du bytt panel (mer än att den nya är repfri).

    Trycker du dit teapen ordentligt så syns den i stort sett inte och är det inte på det mest utsatta stället så kommer det hålla lika länge som seglet i övrigt.

    Så ligger det till!

    /Jesper

  • manno

    Medlem
    17 oktober, 2007 vid 11:28

    se till att slipa ner halkskyddet på nosen också så att det inte sliter upp seglet igen!

  • nlc

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 12:22

    @manno 422775 wrote:

    se till att slipa ner halkskyddet på nosen också så att det inte sliter upp seglet igen!

    På tal om det, varför pudrar brädtillverkarna på med halkskydd över hela brädan? 40-50 cm för om masten borde ju räcka. Men sliptricket är noterat och ska utföras så snart som möjligt 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 16:46

    Fanatic har ju skippat halkskyddet långst fram på sina newwave TE men givetvis så märker tidningarna bums att det inte är helt ovanligt att man sätter foten en bit fram på nosen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lagar man reva i monofilm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.