Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lång förlängare?

  • Hur lång förlängare?

    Publicerad av rasmus_w på 5 januari, 2005 vid 11:37

    Jag är på gång att köpa en binge Simmersegel (Compact 5.7, Crossover 4.5 och Crossover 5.0) som jag hade tänkt rigga på samma 400-mast allesammans, en RDM är det tänkt att bli. För de mindre storlekarna verkar det inte vara några problem, men på 5.7:an står det luff:430, rec mast:430.

    Min fråga är: Hur mycket kan jag lita på den angivelsen? Många RDM-förlängare förlänger bara till ca 30 cm. Räcker det för att vara säker på att kunna dra tillräckligt? Om inte, hur lång förlängare borde jag minst ha? Finns det nån nackdel med att ha en halvmeter förlängare eftersom bara några få tillverkare (liberty, vindsurfing.se och kanske nån mer) gör RDM-förlängare som kan förlänga 40 cm eller mer? Borde jag kanske t.o.m. komplettera med en kort förlängare för de mindre seglen?

    rasmus_w svarade 19 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jonasp

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 11:58

    Det är inte bra att stoppa in för mycket förlängare i masten då det kan skada den. Hur mycket beror väl på masten men jag läste på windance att man inte ska låta förlängaren sticka in mer än 12″ i masten.
    Jag har aldrig haft det problemet så jag kan inte säga hur farligt det egentligen är.
    Två förlängare är väl alltid bra att ha. Jag har haft det för att slippa rigga ner om jag byter segel men det måste du ju göra ändå om du bara har en mast.

    Local spirit har en 45cm rdm också.

  • oscar

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 13:06

    DU bör ju klara dig med en förängare på 30 men ett par cm extra är ju inte dumt. T ex kela pro har ju en på 32 och de är ju grymt snygga!

  • adde

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 13:16

    Av måtten att dömma så är det 2004:or du skall köpa. Jag har hört att just Compacten behövde några cm extra nedhal 2004 (det är betydligt längre luffar till 2005 och endel av detta består i att måtten är korrigerade.). Någon som seglat dessa kanske kan verifiera/dementera detta. Så 30 cm kommer absolut vara på gränsen, jag hade satsat på nått längre. Några har redan nämnts men jag lägger till Chinook som har en på 37 cm, samt fiberspar som har en på 40 (dock ingen återförsäljare haha).

    /adde

  • rasmus_w

    Medlem
    5 januari, 2005 vid 13:48

    Det stämmer att det är 2004:or. I alla fall 4.5 och 5.7, de är redan inköpta. Det kan hända att 5.0:an blir en 2005:a om ingen av butikerna har kvar 2004:or. Men tack för förlängarinfon, jag misstänkte att det kunde vara så. Men 37 borde alltså räcka eller ska jag köra på minst 40 för säkerhets skull?

    Luff kan ju betyda både min luff och max luff beroende på tillverkare. Vissa är ju duktiga och anger bägge. Vissa försöker vara duktiga och anger bägge men får ändå inte till det. smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur lång förlängare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.