Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur ligger det till med vinterträningen?

  • swe-31

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 15:35

    En vinterkräk sjuka, en njursten och så en vinterkräksjuka till på det så har man deffat klart och tappat 5 kg samt vilat 3 vekor från allt fysiskt krävande arbete, så nu väger jag in på 68 kg. En riktig härlig laddning inför 08 speed säsong. Ju lättare man är desto mindre segel behöver man, och små segel är ju snabbast eller ?

  • jester

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 15:37

    Med tankae på den på tok för låga minimiihastighet på F2 speed, så är det nog inte så tokigt Dala… Du verkar ha tappat en etta i ditt segelnummer oxå… Bara för att förvirra oss andra??

  • andersbq

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 15:38

    @tbsurf 436714 wrote:

    inte så snyggt med puckelrygg och ankfötter.. hahaha
    typ

    Aj aj, förstår att du sett mig på bilden när Erik delade sin Missil, men ankfötter det har jag inga!

  • rasmus_w

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 17:02

    @tbsurf 436714 wrote:

    inte så snyggt med puckelrygg och ankfötter.. hahaha
    vad tycker du man ska träna för att motverka ensidigt surfande då..?
    Jag kör en del gym och fys men har ingen direkt tanke på detta… kör bara på för att orka mer.. typ

    Det där är ju lite av en avvägningsfråga. Mycket av puckelryggen kommer av att bröstmusklerna förkortas. Det är inget vindsurfingspecifikt utan i princip allt man gör där man har armarna framför kroppen (knappande framför datorn, cykling, surf, rodd, bänkpress etc) leder till att bröstmusklerna blir korta. Botemedlet är att träna och stretcha, stretcha och stretcha bröstmusklerna och övriga muskler på överkroppen.

    När man styrketränar ska man alltid tänka på att träna med långa rörelsebanor.Många tror att man blir stel och osmidig när man tränar tungt men inte när man tränar lätt. Det är fel. Det är fullt möjligt att bygga monstermuskler (i alla fall om inte muskeln blir så stor att den är “i vägen”) och samtidigt bli vigare och det går att träna uthållighetsstyrka och bli stel och osmidig av det. Det handlar om att rörelsebanan ska vara lång så muskeln får arbeta hela vägen, gärna ända till “stretch-läget”. Övningarna blir lite jobbigare och man klarar inte att lassa på lika stora vikter men man får en muskel som är stark i hela rörelsebanan. Om man tar bröstmuskeln som exempel så är t.ex. flyes en bra övning som tillåter att man töjer rejält på muskeln under full belastning.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur ligger det till med vinterträningen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.