Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur liten vågis kan man köra?

  • hur liten vågis kan man köra?

    Publicerad av sailortrash på 10 juni, 2012 vid 20:51

    100 l slalom funkar bra, men vågisar är väl generellt mindre?

    vad är en vettig volym för 77 kg..?

    hur stor skillnad är det på nya och äldre fsw/våg? jag spenderade två blåsiga dagar på en CLS O¨neil skitgammal hänga på väggen bräda nyligen och det var ju tokdrag i den! men stropparna satt och h**vete..är det ngt annat som skiljer? tyckte den gick asbra i vattnet om man jämför med dagens breda brädor..

    vindsokaren svarade 11 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • stefan_gbg

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 08:58

    Det beror på hur mycket vind du kör i.
    Men om du vill ha en allround bräda som funkar i många förhållande men fortfarande då det blåser en del så skulle jag köra på en 75-80l.
    Det är ju inte så ofta vi har lättvindsvågsegling i på våra breddgrader, då hade man velat ha en lite större bräda.
    Jag håller samma viktklass som du och har varit i Moulay och kört en 76 l quad i en hel vecka från överiggad 3.7 till bra 4.7 drag, brädan helt perfekt.
    Beroende på om du vill hoppa eller rida vågor så kan man ju välja fenuppsättning.

  • sailortrash

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 09:54

    jag tar mig nog inte längre än till öland, och där är det ju inga monstervågor men väl uppåt huvudhöjd när det brallar i…och mitt minsta segel just nu är 5.7

    till och börja med blir det nog mest freeride och små skutt, fenor är ju inte heller så svårt att samla på sig.

    är inte 75-80 lite litet?

  • fnassel

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 10:02

    Smaken är som baken och du kommer förmodligen få tusen råd så småningom. En del vill ha så liten bräda som möjligt för att få den så livlig/lös som möjligt, själv föredrar jag lite mer volym då jag ofta tar ut vågisen och kör bump n jump, där det är byigt och jävligt!
    Jag väger personligen 87 kg och har tidigare om åren alltid kört på ca 85 l singelfena. Nu kör jag quad och har då gått upp till 92 l. jag tycker det är en kanonvolym för mig med denna fenuppsättning. jag har kört allt från 5.8 guppasegling till 4,5 toköverriggad och bara haft possitiva upplevelser på den. Jag har hittills aldrig upplevt att jag tycker den är för stor.
    Med dina 77 kg skulle jag rekomendera att gå ner minst en storlek men snåla inte med volymen om du väljer quad, runt 80-85l eller något mindre om du väljer singelfena ca 75-80 l.

    Skillnaden med den gamla CLS brädan är gigantisk! Dagens brädor är till att börja med anpassade efter dagens segel. kanske var det därför du upplevde att stropparna var felplacerade. Mastfoten brukar bl.a. sitt aldeles för långt fram på de gamla brädorn. De nya brädorna upplever jag som livligare, men ändå full kontroll, i regel mer förlåtande men inte nödvändigtvis snabbare.

  • fnassel

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 10:07

    Han inte se ditt inlägg om Öland.

    Skall du mest segla där föreslår jag en FSW 80-85 liter singelfena/weed!

    Jag kör en hel del på öland och alla fenor under tenderar att samla en hel del gräs på sensommaren.
    Jag har i och för sig beställt weed till den också men inte provat ännu!

    Jag är själv nere från och med nästa vecka, då kan du få ta en tur och prova på min bräda när det blåser

    Vi ses.

  • sailortrash

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 12:04

    skulle gärna din testa din bräda fnassel men tyvärr är jag fast i sthlm tills nästa gång jag kan smita iväg från allt…

    jag tror också att singelfena är min grej, tror inte jag har ngn nytta av quad och det blir ändå mest bump’n’jump på haga vid sydväst..

    men är inte 5.7 för stort för 85 l? Det finns ju också många äldre vågisar med singelfena därute…hur bra funkar en vågis/sfw med ca 10 år på nacken med några år yngre segel?

  • dr-masse

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 12:06

    5.7 funkar fint på en 58-59 bred 85 liters bräda. En 10 år gammal fsw funkar oxå, även med nyare segel.

  • marden

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 14:41

    finns ju annars mindre o smalare slalom brädor än 100L o 65cm ? som är till för när det blåser mer …
    men beror väl på om du vill svänga, hoppa eller köra så fort som möjligt?

  • fnassel

    Medlem
    11 juni, 2012 vid 18:12

    Som Masse redan noterat, 5,7 funkar bra men med din vikt skulle jag satsa på minst ett litet segel till typ 5,0 och helst ytterligare ett mindre. Det blir så otroligt mycket roligare när man har full kontroll på prylarna och verkligen kan utnytja vågorna! Jag kör själv med mina 87 kg nästal lika mycket med 4,9 som jag kör med 5,6, och jag har inget större för jag tycker inte det behövs. 4,3:an kommer fram kanske 5 gånger om året men det är också dom mest oförglömliga dagarna.

  • sailortrash

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 08:15

    ok

    tack för alla tips! nu känner jag mig övertygad om att ner till 85 l kan funka bra med det segel jag använder mest. planen är att skaffa en 5.0 för de blåsigaste dagarna, 5.7 känndes mkt riktigt i största laget i byar uppåt 14-15.

    ang. bräda så är jag nog ute efter en smal rackare för stökigt vatten. jag blev faktiskt helt såld på hur den gamla CLS:en bara plöjde fram i stöket som en glödande kniv i ett smörpaket…! *lycka* och brorsan lyckades inte köra om mig trots 13 år modernare bräda och 1 kvm större segel !! total skillnad motmin manta 68 med stropparna ute på kanten, tjock och bred, som en dvärgformula typ.

    jag tycker jp fsw ser ut att ha fin shape för min nivå av småvågor och lite hopp och sånt. ser ut som en klassiker byggd med lite modernare material typ.

    finns det ngn 2000-tals bräda som påminner mer eller mindre om CLS:en?

  • rasmus_w

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 11:01

    Det går rätt bra att mäta bredden på den gamla cls:en och skaffa en ny som är lika bred. Jag har gjort ungefär så. Eller ta kroppsvikten i liter. Fast det ger mest en utgångspunkt, sen handlar det om hur du seglar och femtielva andra saker. Plus att seglingstekniken på en gammal bräda med mastfoten nästan framme vid nosen och lövtunn tail skiljer sig rätt markant mot en modern bräda med mastfoten mitt på och symmetrisk volymfördelning.

    Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

  • sailortrash

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 11:12

    vad tycker du skiljer mellan gammal och ny, Rasmus? det jag upplevde var att man var tvungen att ha bra mt högre speed innan man klev i stropparna..sen att den gick lugnare på vattnet, vilket jag tror beror en del på att den är rätt tung

  • pgvirtual

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 16:25

    Ett par liter över kroppsvikt ger lite marginal när vinden sviktar, när gippen inte sitter perfekt, eller när du väntar på en våg. En 80 liters vågbräda (om den är mindre är 5.7 sannolikt för stort), eller en FSW (85 liter brukar väl vara det minsta man kan få, mångsidig, kul också utan vågor) kommer du säkert att få mycket glädje av. Perfekt komplement till en 100 liters slalom… Allt som är nyare än ungefär 2002 är riktigt användbart (och billigt).
    Dessutom måste du nog med din vikt skaffa dig ett (4.7?) eller två mindre segel (4.2 och 5.0?). Annars blir det att sitta på stranden när det blir fina förhållanden (mer än 12 m/s). Ifall du har fixad budget tycker jag att du skall satsa på en billigare bräda och två mindre segel (med mast och bom)

  • sailortrash

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 19:49

    allt ni säger låter bra…det blir nog en fsw runt 90 liter och en 5.0 ngn gång snart. jag har inte tänkt så mkt på budget…men eftersom jag förstör så mkt grejer och hela tiden lagar nosar och segel så känns det meningslöst att köpa ngt annat än det billigaste…typ..sen hinner jag inte segla så mkt hårdvind nere på öland som jag skulle vilja. jag bor i stockholm och då blir det mest lättvinds formula på brisen…och att underhålla två utrustningar kostar ju mer än en..
    tack för tippsen, över och ut…

  • rrd

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 20:06

    Volymen är egentligen inte så intressant annat än nu står nästan helt still. Bottenformen o bredden, fena/-or som bestämmer hur tidig planing du får är mer intressant.

    För övrigt är en del av uppfattningen att allt planar tidigt o håller planing om seglaren bara har tillräckligt låg vikt.

  • vindsokaren

    Medlem
    12 juni, 2012 vid 20:39

    Om du inte vill lägga några pengar så har jag en tålig vågbräda från -01 för 500
    Det är en RRD fifty five 255 lång bredd ? Volym 84lit.

    Tobias:0708865010

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur liten vågis kan man köra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.