Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur man bäst skyddar sin nya bräda från dingar

  • Hur man bäst skyddar sin nya bräda från dingar

    Publicerad av safesurfer på 10 september, 2004 vid 14:17

    Om man nu köper sig en helt ny bräda och spenderar 10tusen är ju risken att man blir överdrivet rädd om den. Funderar på om man skulle kunna skydda kanterna runt nospartiet genom att lägga på ex liquidsole som är ett sorts flytande gummi lim. Borde ju vara lätt att applicera ett lager på några mm som sitt fast ordentligt utan att störa segeling segenskaperna samtidigt som det borde ge rätt mycket dämning vi slag då det är ett ganska hårtlim. Kan det fungera tro? Eller finns det någon bättre lösning?

    lars_k svarade 19 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 2004 vid 14:27

    Linda in brädan i en gammal madrass och lämna den hemma i garderoben.

    Ämen, vad fasen – lite stryk måste man räkna med. En sak är ju helt garanterad, ju mer du oroar dig för att skada din fina bräda desto fetare kommer den första smällen att bli…

    Men ett rejält mastfotskydd, kanske ett extra under bommen på själva masten, bomskydd och kanske, kanske, kanske (fult som fan) nosskydd kan vara värt att funta på?

    Viktigast är kanske att vara varsam på land, tro det eller ej. Skulle nästan kunna tro att de flesta dingar och andra småskador på brädor uppstår under transport och när folk går i och ur surfet.

    Men om kastfallet är på väg – skota in! eller ta höjd. Skotar du in missar du nosen, tar du höjd minskar kraften.

    Lycka till å Surfa På!

  • big_jeppe

    Medlem
    10 september, 2004 vid 15:00

    JP (och kanske Fanatic tror jag) gör nosskydd som i alla fall ser betydligt sjysstare ut än att limma dit ett gammalt liggunderlag. Jag såg ett sånt vid haga park i sommras. De sålde tydligen helt slut ganska snabbt.

  • safesurfer

    Medlem
    10 september, 2004 vid 15:14

    Bäst är kanske att köpa en bräda som redan är lite dingad och billig så behöver man inte bry sig(är vad jag brukar göra). Men vore en rätt skön känsla att för en gångs skull gå in i en surfbutik och hämta den bräda man vill ha. Jag menade inte att sätta på någon stor grej som liggunderlag eller så,bara en diskret rand med genomskinligt gummi typ 3mm tjockt en cm brett rund kanten på nosen. De nos skydd som finns att köpa är för stora och fula. Sedan är det ju inte så svårt att göra hyfsade lagningar på däcket. Har en sufbudget på ca 5tusen per år så man blir lite snål och rädd om grejorna. Blir annat då man får ett jobb.

  • lars_k

    Medlem
    10 september, 2004 vid 15:34

    Jag tejpar alltid en bit neopren från en kasserad våtdräkt ovanpå nosen på mina brädor. Med vit vävtejp blir det inte så fult och så klarar sej nosen iallafall när masten dänger i.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur man bäst skyddar sin nya bräda från dingar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.