Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur man bygger snowfer?

  • Hur man bygger snowfer?

    Publicerad av noob_master på 19 september, 2010 vid 12:52

    Hej jag tänkte göra ett slöjd projekt med en snowfer men ar det någon som har ritningar och vet hur man bygger en? eller en icewindsufer.

    alarenset svarade 13 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • bicless

    Medlem
    20 september, 2010 vid 21:24

    Man köper en sån här och så sätter man på coola paneler och spoilers så det ser ut som ett hemmabygge….
    Då får man både hemmabyggecred och en bräda som går fint att surfa på 🙂
    http://www.surfspot.se/isbrada-icecarveboard-windsurfing-pa-is-sno-1.html

  • Kjello

    Gäst
    21 september, 2010 vid 10:46

    Måste visa vinnaren i Surfsport-tidningen 80-talet (den enda i testet som klarade is lika bra som snö), belag på skidorna, vinklade ytterskidorna har feta stålkanter, skidorna är nog trä/plast-composit, annars allt i stål och sträckmetall, inplastat, lång skena för mastfoten.
    jag köpte den av redaktionen, den hängde i deras tak (efter test, “prydnad”), hänger i mitt garagetak på landet sen dess (aldrig prövat den).
    Kan ev, sälja den, gillar inte vinter (svårt att ta sej ut på landet på vintern).
    [IMG]http://lh6.ggpht.com/_JBZBQOaJDLc/StRvm-Iu-aI/AAAAAAAAATQ/Ob5SII4Pnj8/s512/116_1651.JPG[/IMG]
    Uppochnedvänd bild, nedan.
    Winterboard.jpg
    Wintersurfer Finskt kvalite’bygge.

  • trimmarn

    Medlem
    21 september, 2010 vid 13:28

    Det finns en massa olika lösningar. Kolla den här länken.
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=70570″]behöver inspiration till eget isbräda bygge… – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • kesoone

    Medlem
    21 september, 2010 vid 13:57

    Funderar på att bygga en enkel variant i glasfiber/rowing men vilken kärna är bäst att bygga runt, frigolit funkar det? vad använder proffsen? var köper man?

    //Andreas

  • trimmarn

    Medlem
    21 september, 2010 vid 14:38

    Om du vill bygga enkelt så skaffa en gammal snowboard få har du ju stålkanter belag och styrka/styvhet. Sen kan du ju bygga på den med skum å glas. Finns lite bilder på såna hembyggen på forumet om du söker lite. Jag har testat en sån modell å den funkade helt ok. Enda problemet var att den kändes lite för kort. (enl mig) En så lång snowboard som möjligt vore mitt tips. Själv kör jag en carving iceboard men den kostar ju lite mer.
    pdr

  • bicless

    Medlem
    22 september, 2010 vid 21:11
    kesoone;632249 wrote:
    Funderar på att bygga en enkel variant i glasfiber/rowing men vilken kärna är bäst att bygga runt, frigolit funkar det? vad använder proffsen? var köper man?

    //Andreas

    Frigolit tror jag inte du skall köra. Använd nått hårdare. Kärnorna på de man köper är hård abs eller trä.

  • kinetic

    Medlem
    22 september, 2010 vid 21:22

    Bicless: Har för mig kärnan är av Herex…Frigolit blir nog för vekt om man inte kör med Herex eller liknande utanpå…

    Noob: Tänk så här: Det är KUL att bygga men ett sjuhelsikes projekt, o det blir aldrig riktigt bra på första försöket. Finns många fallgropar, sedan har du kruxet med att hitta rätt material och glöm för all del inte häsloriskerna…Tar man allt detta i beaktande så inser man att en “köpebräda” blir enklast o billigast i längden…

  • erolwi

    Medlem
    23 september, 2010 vid 15:58

    Klart du ska bygga. Vem vet, om två år kanske vi alla surfar runt på isarna på Noobs patenterade isbräda och Noob har pensionerat sig på Maui med alla sina miljoner som vi pröjsade för hans brädor! Troligt vis inte men konstigare saker har ju hänt!

  • noob_master

    Medlem
    13 oktober, 2010 vid 19:29

    Tänkte testa att bygge ungefär en sådan här variant.
    http://www.winterwindsurf.com/?p=22

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 oktober, 2010 vid 16:30

    Många entusiaster har försökt bygga isbräda men vissa säger att det är svårt att få till ett bra resultat, troligen för att en novis har inte alla parametrar klart för sig. Efter en rejäl research förra året lämnade jag hembygge-projektet därhän. Etablerade färdiga produkter på marknaden är annars Hiberna från Lettland och den andra varianten Pirate som saluförs av Surfspot. Jag tror det inför ett ev. bygge kan vara värt att kontakta mångåriga erfarenheter vid Uppsala Vindsufringklubb (UVK) som har egen hemsida! Själv köpte jag en Hiberna förra året och den är fantastiskt kul att segla men det får inte vara för mycket snö på isen då Piarate kan passa bättre. Den senare är dock inte lika lättsvängd. Som nybörjare måste man bylta på sig ordentligt med skydd, ex,. hockeybrallor, knäskydd, armbågsskydd, hjälm mm. Isen är tyvärr lite hårdare än vattnet och det går garanterat undan! Jag har kört Hibernan mot isjakter och de går lite snabbare men det är inte så väldigt stor skillnad. Innan Du går vidare bör Du kolla olika varianter på nätet och snacka med killarna i Uppsala! Lycka till!

    Herr Pelegrin

  • alarenset

    Medlem
    17 oktober, 2010 vid 10:13

    jag har byggt några med fyra medar, dom går våldsamt fort på blank is utan snö. dom börjar vobbla om man inte har fullt tryck på mastfoten, vilket man lär sig efter några smärtsamma försök. jag köpte pirate bräda förra vintern vilka går mycket stabilare=tråkigare hehe. har massor med medar liggandes om någon vill ha till eget bygge.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur man bygger snowfer?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.