Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur små brädor kan man dra rigg på?

Taggad: 

  • rasmus_w

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 07:30

    60 liter? Robby Naish väger runt 80 om jag fattat det rätt och han drar rigg på 60 liters vågisar.

  • p-malmkvist

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 08:48
    Spinken;471763 wrote:
    Hej
    Hur små brädor kan man dra rigg på om man väger 74 kg och är lite händig??

    Beror lite på vilken rigg du drar upp.. En slalom/racerigg väger lite mer än en rigg utan cambers och stor mastficka..
    Drar själv rigg utan problem på en 95 l bräda och väger 82-83 kg, brukar även dra rigg på min slalomplanka på 74 l men då i syfte att få bort vatten ur mastfickan samt lägga det i vattenstartposition = mycket enklare att vattenstarta..

    För dig skulle jag säga ca 10-15 liter mer brädvolym än din vikt i kilo, för att rimligen kunna dra rigg i lite vågiga/choppiga förhållanden..

    Sedan är salthalten i vattnet avgörande för lyftkraften, seglar du i vatten med hög salthalt kan du med säkerhet dra rigg på mindre bräda än 85-90 L

  • rasmus_w

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 09:54

    Det går alltså att dra rigg fast brädan sjunkit ner till knädjup eller mer. Jag har själv gjort det nån gång i forntiden när jag ville testa om jag kunde, typ…

  • tim-eriksson

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 10:30

    Sen ska det understrykas att det krävs teknik…

    Jag kan inte dra rigg på min 98 liters t.ex. Väger 78. I brist på teknik självklart och eftersom jag kan vattenstarta så tränar jag aldrig heller. Ska dock ut någon vindstilla dag i sommar och träna som f*n:) Jag vattenstartar t.om med 8.5 på 144 liters oftare än jag drar rigg (inte så smart…))

    Så… Nybörjare. Lätt 30 liter till behövs. Sen är det bara en fråga om teknik ! ! !

    Edit. Angående teknik…Vilken sak man ha? Jag brukar ha en fot framför mastfoten och en lite längre bak. har 90% av tyngden på främre foten. Böjer på benen en j*vla massa och försöker vara snabb. Är det något elementärt fel jag gör=?

  • jester

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 11:34

    Tim: se till att brädan ligger plant i alla led när du drar rigg. 90% på framfoten låter lite tokigt… Gäller att balansera, helt enkelt.

  • dustfighter

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 15:54

    Ja ett tips kan ju vara att finslipa vattenstarten i sommar vilket gör att man väldigt sällan behöver dra rigg. När du får in tekniken på att hantera seglet i vattnet och på att vattenstarta sparar du både tid o energi jämtemot att kravla upp o på brädan o dra rigg.

    Har inte haft en upphalstamp de senaste 5 åren på mina brädor 82 – 109 liter rigg 4,1-6,9. Däremot på formulan kan det vara bra att ha upphalstamp. Fast även där vattenstartar jag så länge inte seglet (12.5kvm) har grävt ner sig i vattnet. Race segel är ju som sagt lite bökigare att få upp ur vattnet om mastfickan har fyllts.

  • tim-eriksson

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 15:57
    Jester;471862 wrote:
    Tim: se till att brädan ligger plant i alla led när du drar rigg. 90% på framfoten låter lite tokigt… Gäller att balansera, helt enkelt.

    mjo… kanske inte 90% då men mycket i alla fall 🙂

    Aja, nog bara ut på vattnet och öva! Ger det något alls att träna dra rigg vid vindstilla….? Har ju inget bättre för mig snart ändå ^^SOMMARLOV!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur små brädor kan man dra rigg på?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.