Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur snabbt surfar vi normalt?

  • hur snabbt surfar vi normalt?

    Publicerad av surfmad på 12 oktober, 2007 vid 19:08

    Jag är på G att köpa GPS men är sugen på få veta hur snabbt vanliga freeridare kör förutsatt att man planar. Vad handlar det om för hastigheter?
    8-15 knop?

    Jag brukar köra knappt ovan planingsgränsen. Hur snabbt är det?

    När jag var på Karpathos var det en kille som körde på Devils bay och han sa att han kom upp till 35 knop, kan det stämma eller hörde jag fel?

    jester svarade 16 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • joth

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 19:14

    Jag kör freerideprylar och märker att så fort man planar är det över 15 knop och snabbt upp mot 20-22. Blåser det bra är jag uppe i 27-30 med 105 liters freeride och 7.5 nocam segel utan större besvär. Men att komma över 30 behövs snabbare prylar.

    Det är dessa prylar:

  • rasmus_w

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 19:19

    Vad jag hört är att det är rätt normalt att ligga på 20-25 knop när man planar.

    Givetvis kan det stämma att snubben i Devils Bay körde 35 knop, det finns folk här på forumet som kört fortare än så, både i Devils bay och här hemma.

  • bjornen

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 19:22

    @surfmad 421662 wrote:

    Jag är på G att köpa GPS men är sugen på få veta hur snabbt vanliga freeridare kör förutsatt att man planar. Vad handlar det om för hastigheter?
    8-15 knop?

    Jag brukar köra knappt ovan planingsgränsen. Hur snabbt är det?

    När jag var på Karpathos var det en kille som körde på Devils bay och han sa att han kom upp till 35 knop, kan det stämma eller hörde jag fel?

    När jag skaffade gps så låg min crusinghastighet på 22-24 knop för det mesta. Har du precis börjat plana ligger förmodligen din hastighet under 20 knop. Du kommer att ha kul med din GPS om du gillar fart. Registrera dig sedan här: http://www.gps-speedsurfing.com och tävla mot dig själv och andra. Givetvis ska du hålla koll på speedforumet :http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=38

    //Björn

  • jps

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 19:45

    Svårt att svara på det där. För min del (med 100 liters freeride + frestyle/freeride segel) så säger GPSen att det går igång vid ca 14-15 knop. Normalt går det sedan i ca 15-20 knop beroende på vatten och vinkel. Vid slörande går farten upp i ca 20-26 knop sedan sätter talang, mod, utrustning och förhållanden stopp för min del…

  • Knatte

    Gäst
    12 oktober, 2007 vid 19:48

    @surfmad 421662 wrote:

    Jag är på G att köpa GPS men är sugen på få veta hur snabbt vanliga freeridare kör förutsatt att man planar. Vad handlar det om för hastigheter?
    8-15 knop?

    Jag brukar köra knappt ovan planingsgränsen. Hur snabbt är det?

    När jag var på Karpathos var det en kille som körde på Devils bay och han sa att han kom upp till 35 knop, kan det stämma eller hörde jag fel?

    Du planar igång vid omkring 14-15 knop med lite större prylar. Planar du stabilt så ligger du mellan 18-25 knop eller så. Du måste ha skapligt tryck i prylarna för att komma över 25 knop-28 knop. Över detta krävs det bra vatten och skapligt bra prylar:tongue:

  • memark

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 15:34

    Det skulle vara kul att se hur snabbt man surfar under tiden man gör det. Nån som provat att sätta GPSen nån bra stans för att kunna observera den under tiden? Tänker bl a att jag vill prova olika tekniker och se hur det påverkar farten.

  • frisk

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 15:44

    Jäkla bra tråd, många tror sig bränna runt i 30knop…..känner nog själv att för det mesta borde vara runt 20. Med det är ju just det som är gött med sporten, få fartkänslan och våga krascha utan att slå sig

  • rasmus_w

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 15:46

    Har för mig att NavMan var tänkt att placeras på bommen, fast jag har en känsla av att det var rätt få som köpte den här i Sverige eftersom man inte kunde tanka ner några loggar. Sen hade ju F2 en bräda med inbyggd GPS, som visst gjorde ägaren en aning farlig eftersom hen tittade på siffrorna GPS:en visade i stället för att se sig för.

  • bjornen

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 15:55

    @memark 421871 wrote:

    Det skulle vara kul att se hur snabbt man surfar under tiden man gör det. Nån som provat att sätta GPSen nån bra stans för att kunna observera den under tiden? Tänker bl a att jag vill prova olika tekniker och se hur det påverkar farten.

    Det är bara att placera gps:en på underarmen så kan man kika på värderna utan problem. Ska man ladda upp värderna på gps-speedsurfing så ska den vara placerad på överarmen för bästa mottagning men om det är för eget bruk spelar det ingen roll.

    //Björn

  • jps

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 15:57

    Det går att kika på den om den sitter på överarmen eller flytvästens axelband också men det blir lite mer spännande 😉

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 16:14

    Oj… Är som surfad rätt grön på det här än så länge, har dock börjat fått lite fart och är iaf en bra bit över planingsgränsen. men trodde aldrig att jag var över 20 knop.

    Det känns ju fort, men trodde inte det gick såå fort 🙂 iofs, 20 knop med båt är sakta men ändå…

    Suck, jag vill ut och lära mig! Har massor av idéer till mina gjipp försök och att få fart även i lite choppigt vatten. Men tyvär är säsongen slut..: har inte råd med torrdräkt så det begränsar litegrann… Och så körde jag av en bom senast så det var nog också ett tecken.

    Aja, ska sätta mig ned och plugga surf inför nästa sommar, ska försöka jobba vid något ställe så jag kan surfa alla blåsiga dagar i sommar.
    På vintern har jag alltid haft snowboardåkning och gjorde bl.a. en säsong i st.anton i vintras, och nu äntligen har jag något att leva för på sommaren! så grymt skoj med vindsurfing :!

    Edit… Vid vilken hastiget borde jag plana med en gammal Mistral Energy 105 liters (slalom bräda)? Tycker jag planar rätt sent om jag jämför med andra.. ::/ men är nog teknik!

    Längtar tills jag kommit över den där tröskeln och kan börja träna vågor och så.. Vill verkligen ut och leka som alla andra !

  • rasmus_w

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 16:34

    En smal bräda som Energy brukar ha rätt hög planingströskel, och inte mycket till “halv-planande”, antingen planar du och då går det fort, eller så planar du inte. Stora breda brädor har ofta ett läge där de “halv-planar” så farten ökar gradvis. Det är en anledning till att de anses lite mer lättseglade, farten kommeer gradvis, man hinner kliva bak i fotstropparna och sånt, små smala brädor sticker iväg som skjutna ur en kanon och är man lite seg i fotarbetet så har man inte hunnit kroka i och kliva i stropparna och då är läget lite klurigt.

  • kinetic

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 16:40

    Rasmus_W: Inte riktigt sant…Även en smal bräda (kör själv en från -94, 105Liter 55cm bred) har en halvplaningströskel, dvs då man “precis” kan stå i stropparna utan att det går speciellt fort (18-19knop), har för mig att min bräda planar upp vid ca 13-14 knop om jag minns rätt vad som stod på GPS:en. Fast riktigt bra känns det först över 25knop.

  • Knatte

    Gäst
    13 oktober, 2007 vid 16:53

    Min stora bräda Exocet pacer 290 (220 liter och centerbord) börjar halvplana vid 10 knop eller så och som riktigt planing är väl några knop till:smile:
    Min Hypersonic planar nog omkring 16-18 knop eller så. Det beror ju lite på övriga förhållanden osv.
    Ta dessa värden med en nypa salt, utan bara lite flummiga riktmärken:grin:

    När du närmar eller går över 30 knop, så känns det fort tillräckligt, om du inte seglar i plattvatten. Det är vågorna/choppen som gör att du inte kan/vågar gasa järnet:smile:

  • rasmus_w

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 18:28

    @kinetic 421902 wrote:

    Rasmus_W: Inte riktigt sant…Även en smal bräda (kör själv en från -94, 105Liter 55cm bred) har en halvplaningströskel, dvs då man “precis” kan stå i stropparna utan att det går speciellt fort (18-19knop), har för mig att min bräda planar upp vid ca 13-14 knop om jag minns rätt vad som stod på GPS:en. Fast riktigt bra känns det först över 25knop.

    Okej, sant. Fast jag upplever i alla fall att vissa brädor liksom är mer av/på än andra. Det har nog med hela shapen att göra och inte bara bredd och storlek. Vissa brädor verkar liksom bara ha två hastigheter:full fart och stilla guppande.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur snabbt surfar vi normalt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.