Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur startar och landar man bäst en Bow/Hybrid ensam?

  • Hur startar och landar man bäst en Bow/Hybrid ensam?

    Publicerad av magnush på 5 augusti, 2007 vid 17:47

    Hej

    Jag har beställt nya drakar och överger SS Fuel till fördel för SS Rev. Ska bli skoj men enda funderingen är det där med att starta och landa en Bow/Hybrid ensam (när så krävs).

    Är helt och hållet bekväm med, och van vid, att ensam starta och även landa C-drakar men är osäker på vad som är bästa sättet att starta och även landa en Bow- eller Hybrid-drake när man är själv. Och då inte bara i lite vind utan även i rejäl vind.

    Tänk sandstrand och hyffsat med plats (såklart).

    /Magnus

    surfmc svarade 16 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • denrica

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 18:41

    Ta en hundtjudra och fäst chickenloopen i. Se till att kiten är i läge “Total depower” Bär bort draken och ställ upp den i “vindögat” och gå tillbaka och ta upp draken. Gör samma när du ska landa, fast tvärtom. Funkar utmärkt även i hårdare vindar.
    Detta gäller enbart bowkites/SLE-kites med total depower.

    Hundtjudra kostar 20-40:-

    /Dennis

  • fate

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 18:46

    Vad är en Hundtjudra? Köpes var?

  • kasimir

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 19:01

    Köp en hund och lär den launcha kiten sen kan du tjudra den istället.
    Hundtjudra=krok som du skruvar ner i marken som man kan fästa kopplet i.

  • martin

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 19:28

    Jag tycker det känns säkrare med en sandsäck när man ska launcha. En krok kan lossna och då väger den ingenting och kiten sticker iväg. Inte för att det är några större krafter, men jag föredrar iaf en sandsäck. Enklast är att ta tex en IKEA-säck eller liknande.

  • matte_c

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 19:52

    http://www.youtube.com/watch?v=NSaEYB1dI4c

    har testat att göra på det sättet med min ozone och det funkar bra. lättare än sandsäckar kan ju vara att ta ett spännband runt en stor sten eller ett träd, ta en kabinhake i änden av bandet och fäst leashen i. enkelt och säkert med bow.

  • nic

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 20:21

    http://www.youtube.com/watch?v=4KAMj-K1W8Q

    Detta funkar för mig. Fast man vill gärna ha lite utrymme.

    nic

  • magnush

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 20:39

    @Matte_C 403035 wrote:

    http://www.youtube.com/watch?v=NSaEYB1dI4c

    har testat att göra på det sättet med min ozone och det funkar bra. lättare än sandsäckar kan ju vara att ta ett spännband runt en stor sten eller ett träd, ta en kabinhake i änden av bandet och fäst leashen i. enkelt och säkert med bow.

    Ja jag såg det för ett tag sedan… Rätt snyggt

    Nic: Om du startar så, hur landar du den sedan själv????

  • skanepaul

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 20:48

    Skjut ner den med hagel…

  • psychonauten

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 20:53

    @nic 403045 wrote:

    http://www.youtube.com/watch?v=4KAMj-K1W8Q

    Detta funkar för mig. Fast man vill gärna ha lite utrymme.

    nic

    Funkar ju fint på slät sand.. men jag skulle vilja se den på en “vanlig” svensk spot med lite taggbuskar stenar och klippor 😉

  • sourra

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 21:14

    @psychonauten 403052 wrote:

    Funkar ju fint på slät sand.. men jag skulle vilja se den på en “vanlig” svensk spot med lite taggbuskar stenar och klippor 😉

    Vad menar du? Allt är slätt och fint här på västkusten.

  • henkish

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 21:29

    ja, hur landar man den själv, säkert och tryggt i 10-12 sekundmeter??

    mvh Henkish

  • nic

    Medlem
    5 augusti, 2007 vid 21:37

    @MagnusH 403047 wrote:

    Nic: Om du startar så, hur landar du den sedan själv????

    http://www.youtube.com/watch?v=o1X1uVLf0I0
    Detta funkade kanon på förra årets Ozone-kite. Tyvär lite annorlunda bridles på årets så funkar sådär.

    Generellt kan man dra i översta frontlinan för liknande effekt. Inte lika fiffigt och blåser det mycket kan kiten svänga upp istället.

    Vill man landa tryggt i +10m/s så får man nog släppa oh-shitten helt enkelt.
    Måste säga att singelkiting inte är min stora gren ändå…

    nic

  • milkman

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 10:03

    Jag landar Edge 9:an på samma sätt som Nic visade ovan, i ca 10 m/s. Har aldrig testat i högre och ska jag vara ärlig så är det inget jag ser fram emot. Det är inte bridlen som gör det utan att kiten är lättare så den hinner inte frontstalla (tippa frammåt) innan den backat för mycket i år.

    Jag självlandar däremot gärna som Mattias gör i högre vindar (ifall det jämt, vilket i princip inte är där jag kitar) Eller löser o-shitten och blundar. Finns det sanddyner så självlandar jag bakom / bland dem och är beredd med tejp ifall det växer vasst gräst där, stor risk för småhål i duken. I stockholm kan jag självlanda bakom träd ifall det finns/behövs men det är shaky.
    Sammanfattningsvis så vill jag inte självlanda i över 10 m/s – och gör allt jag kan för att undvika det.
    Just ja, en lösning är att lägga kiten med LE ner i vattnet, ca 100-200 m ut från land. Dra snabbt hem minst 4m på o-shitten (till exempel genom att dra den runt kroken). Kiten lägger sig då på rygg på bara en lina. Linda linan du dragit hem runt en barend och sen linda upp linorna som vanligt medans du driver in mot stranden. Släng bommen i kiten och bär upp den när du bottnar.
    Men åter igen. Jag hatar att självlanda över 10m/s och har bara gjort ovan för att se ifall det går och hoppas faktisk slippa göra det allt för många gånger.

  • surfmc

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 10:07

    Danskarna skriver om detta:

    http://www.kitesurferen.dk/kite/?show=view_article&id=1680&subtype=1

    Det var diskussion om det här för ett tag sedan, de flesta tyckte det verkade farligt. Man kan ju öva med någon som kan assistera om något går gal.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur startar och landar man bäst en Bow/Hybrid ensam?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.