Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur torkar ni segel?

Taggad: 

  • Hur torkar ni segel?

    Publicerad av fredrik-ygge på 22 juli, 2006 vid 07:53

    Har alltid torkat mina segel stående i lös rulle i torr källare. När jag nu köpt en 9.5a med 2.46 bomlängd kan jag inte ha den stående.

    Hur gör ni med era bamsesegel? Finns det något utrymmesnålt upphängningstrick som är skonsamt mot monofilmen?

    svanvik svarade 17 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • jester

    Medlem
    22 juli, 2006 vid 11:23

    Skulle gissa att dom flesta inte torkar sina segel… Iaf inte om man kört saltvatten.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    22 juli, 2006 vid 12:29

    Det var ju ett grymt bekvämt tips!

    Far seglen inte illa av det? Luktar det inte apa i källaren?

  • the_novice

    Medlem
    22 juli, 2006 vid 12:54

    Monofilmen är det nog inga problem med, maststrumpan kan det kanske i princip vara lite annorlunda med. Vill man vara ordentlig så kan man ju ta ur seglet ur segelbagen och låta det ligga luftigt, men saltvatten har jag inte haft några problem med. Har ett 9.8 som jag kört flitigt med i ca två år, det ser för jäkligt ut men luktar det gör det inte…

  • jester

    Medlem
    22 juli, 2006 vid 13:50

    Har iofs inte min segel i källaren… Kör du dubbla lager, segelpåse och en segelbag (för flera segel mao), så lär det inte lukta.
    Ett par gånger per säsong brukar jag skölja av mina segel, och låta dom torka ordentligt. Och självklart när vintern dyker upp. Men jag tror faktiskt inte att det behövs egentligen…

  • soundwave

    Medlem
    23 juli, 2006 vid 09:04

    man ska väll segla med det?

  • fredrik-ygge

    Medlem
    23 juli, 2006 vid 09:39
    SoundWave wrote:
    man ska väll segla med det?

    Vad menar du? Bästa tricket är att aldrig gå iland?

    Edit: Hmm. Eller aldrig ramla i? Ok. Frågan var helt hypotetisk. Om jag skulle blöta ner seglet talade jag om.

  • kurtkomet

    Medlem
    24 juli, 2006 vid 15:18
    Jester wrote:
    Skulle gissa att dom flesta inte torkar sina segel… Iaf inte om man kört saltvatten.

    Jag har en liten fundering kring v-surfsegel i allmänhet när det ändå diskuteras segelvård. Bör man skölja dem med sötvatten lite då och då? har märkt att de blir lite “flammiga”.. Tanken slog mig då jag stod och sköljde våtdräkten

    /Mats

  • canoya

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 13:27

    Om seglet är blött av saltvatten så är det i princip konserverat så att det int möglar särskilt lätt, är det däremot blött av sötvatten så kan det vara en bra idé att torka det. Jag har en inglasad altan där jag brukar lägga ut seglet löst ihpföst som ett dragspel eller nåt. Då ligger det luftigt utan att få några skarpa veck och brukar torka över natten, eller åtminstone till nästa eftermiddag även sen höst när det är kallt ute. Det gäller bara att man har dresserat barnen så att de inte trampar på seglet!

    Med formulaseglen ramlar man ju inte i och blöter ner dem på sammasätt som med mindre segel så seglet är ofta bara blött under bommen. Om man då rullar ihop det från toppen så torkar nedre delen av seglet rätt OK om man bara gör rullen lite lös de sista varven när man kommer hem.

    /Håkan

  • rasmus_w

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 20:26

    Jag hänger upp seglen i tvättstugan.

  • the_novice

    Medlem
    26 juli, 2006 vid 09:41
    canoya wrote:
    Om seglet är blött av saltvatten så är det i princip konserverat så att det int möglar särskilt lätt, är det däremot blött av sötvatten så kan det vara en bra idé att torka det.

    Jag tror inte att vi har tillräckligt salt vatten (ca 2% kring Gbg?) för att konservera saker, mina våtskor är iaf allt annat än konserverade… :tongue:

  • jester

    Medlem
    26 juli, 2006 vid 11:42

    Hoho, tror det beror på annat…

    Rullade ut ett segel från 91 som aldrig varit torkat, alltid rullats ihop blött. Såg riktigt bra ut. Så det är nog ingen större fara… Även om det känns bättre med torra prylar (speciellt om man förvarar dom inne i lgh eller liknande)

  • svanvik

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 14:05

    Öva lite manövrer på land innan du riggar ner seglet de dagar det är tort på land! (Vilket det ju inte alltid är)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur torkar ni segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.