Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Hur undvika faran med backvind i seglet?

  • maglu

    Medlem
    23 november, 2015 vid 14:24

    Jag har dålig teknik, men genom att bromsa innan (segelbromsa bakvind) så kan jag gippa utan att trilla iaf, men tappar ju mycket fart istället =) Alternativt höjda kraftigt så vinner man istället höjd den fart man förlorar.
    Mottar gärna tips också hur behålla hög fart utan bakvind. Jag gissar på mycket nedlägg och snabb aggresiv segelflipp?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 november, 2015 vid 18:50

    Det kommer säkert svar på Din fråga. Teknikerna finns! I lättvind kan det också vara rejält knepigt, särskilt om man “går ur vinden med fart” till ett rejält vindtapp.

    Vid friåkning, när flippen inte hängt med, som i filmen ovan, är det nog enklast att stå kvar och gå mot 360, vare sig man fullföljer den eller inte.

    Här är ett till exempelvis som vi visat förut:

    https://www.youtube.com/watch?v=U4aY3JWW70M

  • vindsokaren

    Medlem
    23 november, 2015 vid 20:51

    Mycket laydown och stående och lutad framåt tidig segelflipp tyckte jag funka kanon förra året.
    Och sluta fega i gipparna våga lita på dina grejor.

  • kinetic

    Medlem
    24 november, 2015 vid 06:38

    En duck 🙂 ? Eller att man får ner farten ordentligt innan man jippar?

  • vindsokaren

    Medlem
    24 november, 2015 vid 08:16

    Få ner farten?
    En duck brukar riktigt bra i slalom banan.
    Men har inte testat i högre farter.

  • maglu

    Medlem
    24 november, 2015 vid 15:46

    Andra filmen…måste vara för stort segel som är en stor del av problemet där.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 november, 2015 vid 18:52

    Jag tycker det ser ut som han ibland väljer att helt slopa flippen och då går det som det går! I filmen får han ju till en helt ok gipp men sedan skär meden och han faller ändå. Gör han sig inte till så är han nog ändå inte så erfaren.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Hur undvika faran med backvind i seglet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.