Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur vet man om man har för hård mast?

  • hur vet man om man har för hård mast?

    Publicerad av dragenrof på 22 augusti, 2008 vid 08:05

    Jag tycker inte jag får tillräckligt med “fladder i toppen” på mitt Crossover 6,2, trots att jag drar i nedhalet så det känns som händerna ska gå av. Finns det någon märkning eller liknande på masten som man kan matcha mot märkning på seglet?
    /Martin

    ian svarade 15 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 08:10

    För hård mast brukar ge ett segel som känns stumt när man seglar och som är väldigt “antingen eller”, fullt drag eller ingenting alls.

  • oscar

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 08:15

    Troligen står det 430/ 21 eller 460/25 (längd/styvhet) det är detta du ska kolla efter men sen så har varje masttillverkare egna böjkurvor vilket kan ställa till det. Vad har du för mast?

  • mahi

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 08:33
    Dragenrof;492977 wrote:
    Jag tycker inte jag får tillräckligt med “fladder i toppen” på mitt Crossover 6,2, trots att jag drar i nedhalet så det känns som händerna ska gå av. Finns det någon märkning eller liknande på masten som man kan matcha mot märkning på seglet?
    /Martin

    Framgår inte om du använder samma fabrikat på mast och segel…

    Det det med master verkar vara en riktig röra.
    Även om imcs-numret stämmer skiljer det mycket mellan masterna. Vissa är väldigt toppstyva där Gaastra och Maui sails står ut, andra är väldigt “toppflexa” där NP står ut.

    Jag använder en NP X6 mast i ett Gaastra freerace segel, vilket tydligen är ett skolexempel på vad man inte skall göra.
    Får dra nedhal så in i bänken, leachen fladdrar som attan på grund av att masttoppen böjer sig rätt tidigt men nere vid buken går inte masten ut tillräckligt mot maststrumpan på grund av att masten är styvare där, vilket innebär mer buk och cambrarna flippar inte över som de ska.

    Det motsatta (Gaastra mast i ett NP segel) borde innebära att masten vid nehal böjer sig tidigt långt ner men masttoppen är för styv för att öppna leachen tillräckligt.

    Simmer, vad jag förstår skall ligga någonstans mitt emellan, närmare “constant curve”.

    /Magnus

  • dragenrof

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 08:41

    Det är en Nort Sail mast ca 6 år gammal md 30% kolfiber. Kommer inte ihåg exakt vad den heter…

    Buken blir som nog lite som mahi skriver. Seglet flippar inte över som det ska utan jag får hela tiden trycka över lattorna när jag ska vattestarta. Finns inte en chans i värden att pumpa dem i rätt läge.

  • jps

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 08:54

    Får du inte rätt fladder och inte heller rätt buk så borde det ju vara med nedhal som behövs. Drar du med händerna eller har du redskap till hjälp?

  • ian

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 08:55

    @Dragenrof 492995 wrote:

    Det är en Nort Sail mast ca 6 år gammal md 30% kolfiber. Kommer inte ihåg exakt vad den heter…

    Buken blir som nog lite som mahi skriver. Seglet flippar inte över som det ska utan jag får hela tiden trycka över lattorna när jag ska vattestarta. Finns inte en chans i värden att pumpa dem i rätt läge.

    trä tampar rätt
    använd pinne
    dra hårdare

  • dragenrof

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 10:14
    Ian;493004 wrote:
    trä tampar rätt
    använd pinne
    dra hårdare

    Svårt att argumentera mot allt det där, men jag tror nog att jag gör det. Förutom att jag inte vet hur man drar tamparna rätt. jag tror jag gör det enligt logiken att de ska korsa varandra så lite som möjligt så man får så hög utväxling man kan få, men finns det någon snygg beskrivning?

  • jesper_b

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 11:08

    Jag gjorde en liten film som heter “Nedhalet” (staring min då 2-åriga dotter Tora). Tror den fanns på konfen då, men det är ju över sju år sedan. Någon som har den liggande? /JB

  • slim_jim

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 13:00

    hur vet man om man har för hård mast?

    Det är väl när man inte kan knäppa gylfen…

  • rasmus_w

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 14:29

    Det är fredag idag va?

  • diil

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 14:43

    Satt och väntade på det skämtet men trodde Slusken skulle leverera’t faktiskt…

  • svenne

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 14:46

    CO är förlåtande segel, och ska du använda dem för att åka fram och tillbaka så funkar de på nästan vad som helst. Tro mig, jag har panikriggat på riktigt skrot och det har gått bra.
    Gör som Ian säger, trä rätt och dra mer. Det finns massor av hjälpsamma surfare i Ggb. Dra ner till Fisken nån kväll och be nån kolla på riggningen, har du otur kanske Ian är där men han är rätt snäll egentligen.

  • dragenrof

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 14:55
    Svenne;493162 wrote:
    CO är förlåtande segel, och ska du använda dem för att åka fram och tillbaka så funkar de på nästan vad som helst. Tro mig, jag har panikriggat på riktigt skrot och det har gått bra.
    Gör som Ian säger, trä rätt och dra mer. Det finns massor av hjälpsamma surfare i Ggb. Dra ner till Fisken nån kväll och be nån kolla på riggningen, har du otur kanske Ian är där men han är rätt snäll egentligen.

    Jo visst funkar det att segla med men man måste ju nerda ner sig i något så varför inte segelriggning 🙂 Och Ian, du behöver inte vara snäll om du inte vill. Så länge som du tipsar om hur det ska se ut och hur man ska göra, och det har du ju gjort. 🙂

    Tack alla som engagerar sig i mina och andras nybörjarfrågor!

  • ian

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 16:10

    @Svenne 493162 wrote:

    CO är förlåtande segel, och ska du använda dem för att åka fram och tillbaka så funkar de på nästan vad som helst. Tro mig, jag har panikriggat på riktigt skrot och det har gått bra.
    Gör som Ian säger, trä rätt och dra mer. Det finns massor av hjälpsamma surfare i Ggb. Dra ner till Fisken nån kväll och be nån kolla på riggningen, har du otur kanske Ian är där men han är rätt snäll egentligen.

    jaja, efterso det redan är avslöjat att jag är snäll (tack så jävla mycket svenne, hur ska jag få brudar nu?) så kan jag lika gärna posta en liten guide från gaastra:
    http://gaastra.com/index.php/content/download/4267/19519/file/Generic_eng_wave.pdf

    annars finns det säkert gott om folk som kan hjälpa till nere i fiskebäck om det inte blåser för mycket. tycker att folk frågar för lite. pinsamt att se vuxna människor osäkert kliva ut mot vattnet med helt tokigt riggade grejer för att de inte våga vara dumma nog att fråga eller ens ta emot hjälp.

  • Knatte

    Gäst
    22 augusti, 2008 vid 17:33

    @Dragenrof 493168 wrote:

    Jo visst funkar det att segla med men man måste ju nerda ner sig i något så varför inte segelriggning 🙂 Och Ian, du behöver inte vara snäll om du inte vill. Så länge som du tipsar om hur det ska se ut och hur man ska göra, och det har du ju gjort. 🙂

    Tack alla som engagerar sig i mina och andras nybörjarfrågor!

    Kika på denna manual:
    http://www.neilpryde.com/images/en/downloads/ws_rigging_guide_2007_en.pdf
    http://www.gunsails.de/foto/artikel/Trimguide_031105.pdf

    Där kan du nog få bra tips på riggningen och hur man skall dra tamparna..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur vet man om man har för hård mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.