Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur vet man?

  • Hur vet man?

    Publicerad av Idiot nybörjare på 8 augusti, 2006 vid 22:39

    Hej san!
    Hur känner man att man är överriggad? Jag har bara surfat en säsong och inte riktigt lärt mig när är det dax att byta till en mindre segel? finns det några känneteken?
    mvh Inte så klippsk nybörjare

    rasmus_w svarade 17 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 23:43

    Finns massa olika kännetecken. Rent generellt så är du överriggad när du inte längre har kontroll på grejorna. I princip så handlar det om att seglet inte längre klarar att behålla sin form, kraften flyttar sig längre bak i seglet så du måste trycka med framhanden och dra med bakhanden för att hålla seglet inskotat. Det ena brukar leda till det andra och har du så mycket drag i seglet så har brädan en tendens att flyga åt alla håll och göra vad den kan för att kasta av dig.

  • the_surfer

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 08:14

    har också bara surfat en säsong men man märker väll om man är överriggad? Om man är överriggad så orkar man väll inte hålla seglet?

  • I nybörjare

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 08:33

    tack rasmus W. Det var nog det jag ville veta
    the surfer det trodde jag oxå i början med då jag är 95pannnor tung och ganska stark så är det svårt att förstå när är det dax att sluta kämpa och övergå till ett mindre segel. brukar köra 6.4 vid 8-11m men ska kanske testa runt 4.0 eller nåt.

    mvh Nybörjarn

  • oscar

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 08:44

    6.4 ska du klara av mellan 8-11 m/s med din vikt. Se till att börja med hängsele så fort som möjligt.

  • pure

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 09:16

    Har oxå bara surfat i en säsong men tycker att i dom flesta fallen så tror man att man är överriggad även fast man inte är det om man jämför med vad alla andra har för segelstorlekar. Detta händer mest när det blåser mycket. Man kan ju få känslan av att vara överriggad om man har fel trimmad utrustning. Så jag ska försöka att hellre vara nästan överriggad än underriggad för då blir det roligare 🙂

  • viccone

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 10:09

    okej, lyssna nu, det finns ingen regel som säger när man är överriggad eller inte. det beror på hur tung man är, hur stark man är, hur stor bräda man har, hur mycket nedhal man har o.s.v.. man ska ha kontroll över grejerna och när man planar ska det finnas en väl avvägd harmoni mellan kraften i seglet och brädans speed.

    Kom ihåg att det är inte pinsamt eller fattigt eller dåligt att ha mindra segel än de andra. det är bättre att kunna ha roligt och ha kontroll. och det är framförallt inte coolt att ha så stort segel som möjligt. det är bara skrattretande när veteranerna i klagshamn verkligen skryter “ää jaug vaur uude mäed 7nollan fast det blauste 12 maeter paer sekound!” (<-läses med självgod ton och skånsk dialekt) Speciellt i början för er som inte lärt er använda hängseletamparna. iallafall ni som inte lärt er kombinationen mellan tamparna och stropparna. skittrist med kastfall. speciellt när man är överriggad som en pung omdirigerad till trumskinn!

  • kinetic

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 10:42

    Riktigt överriggad är du när grejena “blåser” upp ur vattnet o du inte längre vågar köra halv-vind*hehe*. Kommer ihåg i runt 94-96 då jag var som mest “aktiv” o alltid körde tok-stora segel (körde de andra 5 körde jag 6.5), faktum var/är att man efter ett tag lär sig att hantera seglet o vänjer sig vid känslan att man är på gränsen hela tiden, så man är överriggad men ändå inte helt utom kontroll. Innan man byter till mindre segel kan det ibland löna sig att kanske trimma om seglet och/eller flytta mastfoten framåt/bakåt. Sen beror det ju oxå på vad man har för bräda, har själv försökt o segla med ett 4.5 speedsegel på en gammal Sputnik270PTE när det blåste skjortan men det vart helt fel, fick inget tryck på brädan osv, däremot gick det mycket bättre med 5.7, så ibland är det lättare med större segel trots att det egentligen är för stort…

  • the_surfer

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 13:10

    hehe jag väger typ 45 (liten jävel)

  • rasmus_w

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 14:46

    Å andra sidan är en del av tjusningen med vindsurfing att utrustningsvalet kan forma upplevelsen så mycket. Jag tycker det är lika mysigt att cruisa fram med lagom drag i seglet och en hand släpandes i vattnet som att Köra toköverriggad och vara tvungen att antingen höjda eller slöra för att känna att jag har kontroll på grejorna. Två olika upplevelser som båda är härliga på sitt sätt. Det är trots allt när man har pungdrag i seglet som man kan höjda rejält och ändå ha fart på brädan och det är likaså då som man kan falla av på en slör utan att känna att man tappar fart och börjar vingla.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur vet man?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.