Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing IMCS, hur viktigt är det egentligen?

  • IMCS, hur viktigt är det egentligen?

    Publicerad av joeithafish på 11 augusti, 2002 vid 21:15

    Hur viktigt är det med rätt imcs på masten till seglet?
    Jag tävlar inte men vill ändå kunna få ut mycket av seglet. Valet står mellan att köpa en ny förlängare och köra med 460 imcs 25, eller köpa ny mast, 490 imcs 29.
    Då det största hindret är ekonomiskt så är carbonhalten interessant också. läste nämligen att vikten i toppen var spelade större roll än totalvikten för seglets egenskaper.

    Hur stor skillnad är det på 40 och 70%?

    tillslut en fråga till : vad fn är det för kolhalt i NPs X-master? står ju ingenstans.

    ola-h svarade 21 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 21:32

    np verkar aldrig skriva vad det är för kolhalt i masterna men man kan ju misstänka att x7=70% x5=50% osv.

  • joeithafish

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 22:18

    Och hur viktigt är styvheten då?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 23:38

    Tjena!

    Är tyvärr ingen mastkonnesör av större mått men tror mig ha lite koll iallafall!
    Beträffande styvheten så är denna inte helt oviktig då varje segel är framtaget och sytt efter en specifik styvhet. Ändras denna, så ändras även seglets egenskaper mer eller mindre, beroende på hur stor avvikelsen är. Detta kan ta sig uttryck i bl.a. seglets förmåga att “öppna” och “stänga”, något som märks tydligare ju byigare det är. Tack och lov så är det ju sällan särskilt byigt här i Sverige 😉 !
    Kör du med en för mjuk mast känns riggen lätt svampig och seg, och vice versa.

    Ang. vikten så är det kort och gott en fråga om fysik.
    Ex. Håller du en 1meter lång pinne i ena änden och hänger på ett kilo, kommer du att märka en otrolig skillnad beroende på var på pinnen vikten sitter. Ju längre ut vikten befinner sig, desto tyngre blir det att hålla emot. Momentet ökar. Samma sak gäller givetvis när det kommer till masten. En lättare mast ger inte upphov till ett lika stort moment som en tyngre.
    Följdaktligen blir en rigg med en lättare mast mer lätthanterlig, och därmed trevligare att ha och göra med.
    Tyvärr är det inte lika trevligt för plånboken, men är du “fullsketen” med deg, så varför inte klippa en.

    Som sagt, jag utger mig inte för att vara någon expert på området, så om någon kan hjälpa till att “upplysa” mig om eventuella felaktigheter så är detta mycket välkommet. Tillägg likaså!

    Hoppas att detta kanske kastade lite ljus över saker och ting!?

    Lycka till…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 05:22

    Hej,

    You can find the mast specs. at the following address:
    http://www.neilpryde.com/product/matrix02/stage/docs/mast/mast_specs.html

    Best wind

    Christophe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 06:58

    Kolla in http://www.gunsails.de deras master är snorbilliga jämförelsevis med andra tillverkare.. Är hindret rent ekonomiskt bör du juh inte ens titta på NP master eftersom du lägger en 1000-lapp bara för märkets skull. Satsa istället på gun-masterna.. dom är kanon! Har sett en del inlägg här att dom har lite sisådär böjkurva vilket jag _inte_ märkt. Jag har riggat dom på en hel del olika segel men aldrig märkt några problem.. Du får en med 75% Carbon för ca 2500:- om du köper Gun. Du kan även beställa på http://www.uniquestore.nu .. Jag rekommenderar dom varmt.. Jag har seglat vågor i ca 12 år nu och jag har knäckt master på löpande band men faktum är att gun masterna håller förbannat bra dessutom.

    En liten fråga.. Är det inte fortfarande så att Nisse Pryde´s master tillverkas i Fiberspar fabriken? någon som vet?

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 07:12

    Dessutom är mastens vikt det som i huvudsak avgör hur “snabb” masten känns i flexen. En snabb och snärtig mast (dvs lätt och med mycket kol) upplevs styvare än en med samma IMCS och böjkurva som är tyngre.

    I princip kan man tycka att en mjukare mast endast borde ge en lite mjukare rigg, men i praktiken blir det inte så. T.ex. måste en mjukare mast kompenseras med annorlunda segeltrim för att den skall hantera mycket vind bra och då tappar men ofta lättvindsegenskaper. Segelskärning är en kombination av många faktorer och designern optimerar det hela för ett speciellt trim och en speciell mast. Man kan får det att funka bra för vissa speciella förhållanden med mjukare eller hårdare master, men i regel tappar man just när det gäller totalt omfång.

    Ola H.

    Att ersätta en rekomenderad 490 70% med en förlängd 460 40% kommer minska prestandan betydligt och ge en väldigt seg känsla. Dock, har du inte testat den rekomenderade kombinationen eller är van att köra supertrimmade prylar är det inte säkert att du tycker det känns så dåligt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 07:56

    Viktigt med rätt mast. Otrolig skillnad när man är ute. Har nyligen testat olika. Intressant. Bortsett från teorierna (som också är intressanta), det blev helt annat flyt och känsla i seglingen. GUN masterna är bra. Helt min erfarenhet också!

  • bwss-bg

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 08:41

    Fiberspar har en del information om IMCS på deras hemsida bl.a. står följande:

    “When more than one length of mast is recommended, it is best to match the luff length of the sail with the mast length as closely as possible.
    Sailors weighing more than 185 lbs, or those who tend to sail over-powered, should consider using a stiffer mast (ie: when a 25 stiffness is recommended, a 27.5 stiffness may be used).
    Sailors weighing less than 135 lbs, or those who tend to sail under-powered, should consider using a softer mast (ie: when a 27.5 stiffness is recommended, a 25 stiffness may be used).”

    Dessutom finns mer i ämnet på länken nedan:
    http://showvantage.com/fiberspar/msguide/imcs.html

    /Benny

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 08:53

    Np tillverkades förut hos Fiberspar. För ett tag sedan köpte Exel fiberspar och NP tillverkas nu inte alltid i samma fabrik eller med riktigt samma teknik som Exel använder till Fiberspar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing IMCS, hur viktigt är det egentligen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.