Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info Dakhla, Marocko

  • Info Dakhla, Marocko

    Publicerad av kinabalu på 9 oktober, 2013 vid 19:55

    Dakhla är ju ett lite udda ställe som inte så många svenska vindsurfare varit på, så jag samlade ihop lite info om stället efter min resa och slänger upp det här. Hoppas det kan vara till nytta för någon…

    Allmänt om Dakhla
    Dakhla är en liten stad med 58.000 invånare, som ligger på en halvö c:a 140 mil söder om Marrakech. Halvön är 48km lång och 4km bred och innanför denna halvö bildas en stor lagun mot fastlandet.

    I nordvästra delen av den stora lagunen finns en mindre lagun där det blir fina förhållanden för vind-och kitesurfing med långgrunt, plattvatten och stadiga vindar från NO. Det finns inget namn på den mindre lagunen, så jag kallar den kort och gott ”Lilla lagunen”. Här ligger också Dakhlas surfcenter samt några olika resorts för boende. Vill man ha vågor finns det fina vågställen på utsidan av halvön med side-off shore vindar och fina vågor. Detta gör att Dakhla faktiskt passar bra för allt från rena nybörjare till slalom och speedseglare samt även till vågseglare.

    Klimat
    Det som förvånade oss mest när vi kom ner var hur ”svalt” det var (vi var ju trots allt i Sahara!!). Vi gick t.o.m. och huttrade lite på mornarna trots att september skall vara en av dom varmare månaderna! På dagarna var det riktigt skönt med temperaturer mellan 25-27 grader och på mornar och kvällar låg det runt 19 grader. Vattentemperaturen är c:a 22 grader, så det går utmärkt att segla med shorts eller shorty på sommarmånaderna. Ute vid vågspotten (Atlanten) är det något kallare i vattnet, men det var fortfarande inga problem att köra där med shorty.
    Varmaste månaderna är Juni till september. Enligt väderstatistik som jag hittade såg det ut att vara ganska svalt från Nov-April, men det håller dom inte med om när jag frågade på surfcentret. Vissa hävdade att temperaturen mitt på dagen i princip var samma året om, bara svalare på nätterna under vintern. Det är helt klart seglingsbart året runt i alla fall, men våtdräkt krävs under vinterhalvåret.

    Vind
    Vindstatistiken för Dakhla är svårslagen, med mer än 320 vinddagar per år! Bästa vinden får du vår-sommar-höst (April-Sep), men även vintern är hyffsat vindsäker. Vanligaste vindstyrkan är runt 10m/s (varierar normalt mellan 8-15m/s), men i Juni och Juli kan det bli betydligt mer vind. Då kan det ofta bli över 30 knops vind och t.o.m. dagar över 40 knop.

    Dom 8 dagar vi var där i september var det ovanligt lite vind, men trots det seglingsbart alla dagar. Fem dagar med runt 10m/s och tre dagar med 7-8m/s. Vinden blir starkare på eftermiddagen, så dom sämre dagarna fick man vänta till eftermiddagen innan det gick att segla, men dom bättre dagarna gick att segla hela dagen.

    Tidvatten
    Förhållandena förändras mycket beroende på om det är hög eller lågvatten. Tex: speedspotten kan bara köras vid lågvatten. I surflagunen utanför surfcentret har det mindre betydelse om det är hög eller lågvatten, men man har större yta att segla på vid högvatten (och mindre sträcka att bära) samt man har sträckor med ”lårdjupt” vatten som man kan segla på vid högvatten, vilket kan vara trevligt.

    Tänk också på att det är oftast mer vind på eftermiddagen, så vill du segla speedspotten och bara vara här en vecka skall du planera så att det är lågvatten på eftermiddagenunder veckan du är här. Det är därför bra att ha koll på detta. Vid fullmåne samt nymåne är det störst differens mellan hög/lågvatten (c:a 2.5 m skillnad som mest), men vid halvmåne är det bara en meters skillnad.

    Här kan du se forecast för hög/lågvatten i Dakhla:
    http://magicseaweed.com/Dakhla-Surf-Report/3132/ Notera att denna forecast gäller utsidan av halvön och hög/lågvatten blir c:a en timme tidigare i lagunen.
    Detta är även en bra sida även för vågforecast mm.

    Bild 1: Översiktskarta över Dakhla halvön
    Bild 2: Bild över ”Lilla lagunen”
    Bild 3: Vindstatistik

    brett74 svarade 10 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • kinabalu

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:02

    Resa hit
    Här börjar väl en av nackdelarna med Dakhla… Det är inte så smidigt att ta sig hit, I alla fall inte med egen utrustning. Det är bara Royal Air Maroc som flyger till Dakhla och alla förbindelser går via Casablanca. Det finns inga direktflyg och ingen charter hit.

    Sedan finns det en mängd olika alternativ att ta sig till Casablanca, dock oftast med ytterligare en mellanlandning i Europa först. Air Maroc har ett direktflyg från Stockholm till Casablanca, så det alternativet blev bäst för oss. Priset var också bra, c:a 3.500kr totalt per person t.o.r när vi åkte.

    Både på nedresan samt på hemresan blir det en övernattning i Casablanca. Riktigt trevligt på nedresan, då vi kom ner på kvällen och fick lite tid i Casablanca dagen efter för shopping och en lunch på Ricks Café innan det var dags att ta sig till flygplatsen igen.

    Bokar du biljetterna Stockholm-Casablanca-Dakhla t.o.r i samma bokning, så kan du checka in utrustningen hela vägen till slutdestinationen och behöver alltså inte ta ut brädan i Casablanca…. I alla så det är tänkt att fungera så…

    Flyget från Casablanca till Dakhla går 17:05 dagen efter (hmm, läs ska gå…). Detta flyg verkar nämligen alltid vara försenat. Kvart i tio på kvällen kom vi iväg från Casablanca och var framme i Dakhla strax före midnatt. Väl framme visade det sig att väskan jag checkade in i Casablanca saknades. Vindsurfingutrustningen var dock med. Väskan kom ett dygn senare, så ingen större fara ändå.

    På hemresan hade dom dataproblem i Dakhla så det gick inte att checka in utrustningen hela vägen till Stockholm. Flyget Dakhla – Casablanca blev som vanligt försenat, så vi kom till Casablanca vid midnatt och nu med 32kg vindsurfingutrustning som inte gick in i någon taxi… och ett hotellrum bokat mitt i stan… Det finns ingen förvaring på Casablancas flygplats och dom kunde inte att checka in brädan förrän morgonen efter .

    Efter en timmes livliga diskussioner med några minst sagt oentusiastiska Marokaner lyckades vi få dom att öppna en incheckningsdisk bara för oss (klockan ett på natten), så vi kunde checka in min bräda till Stockholm. Så även det löste sig tillslut…

    Tips är att boka ett centralt hotell på vägen ner om du vill uppleva Casablanca, men boka flygplatshotellet (Atlas), med gratis busstransfer på vägen hem. Flygplatshotellet är dyrt, men taxi till stan t.o.r. kostar 600 MAD, så lägger du det på hotellkostnaden i stan blir det ändå billigare med flygplatshotellet. Kanske går det att få brädan på busstransfern om det krisar…??

    Praktiska tips om att ta med egen utrustning
    Royal Air Maroc tillåter Vindsurfingutrustning, men det måste registreras i förväg. Registrering kan göras direkt till Air Maroc, på email: callcenter@royalairmaroc.com . Jag fick dock ingen bekräftelse på min registrering, trots påminnelser, så jag ringde resebyrån (som i detta fall var flygstolen.se) och bad dom gå in och titta i bokningen. Det låg då heller ingen reservation för utrustningen i min bokning, men flygstolen kunde lägga in detta. Så tipset är nog att helgardera här och både maila flygbolaget samt kontakta resebyrån.

    Väl på Arlanda var det inga problem att checka in utrustningen.

    Kostnaden enligt Air Maroc skulle vara 110euro för vindsurfingutrustning per väg, men på Arlanda hade Menzies, som sköter bagagehanteringen åt Air Maroc inget avtal om betalning ännu, så dom kunde ”tyvärr” inte ta betalt… . På vägen hem tog dom heller inte betalt i Dakhla, så hade dom bara kunnat checka in brädan hela vägen skulle det ha blivit gratis. När jag checkade in brädan igen i Casablanca tog dom 1000MAD (760kr), men det var kanske mer ett ”straff” för att vi tvingade dom att öppna en incheckningsdisk mitt i natten 

    Notera att det bara går att checka in brädan hela vägen till Dakhla om stoppet i Casablanca är mindre än 24 timmar samt att du har köpt hela resan i en och samma bokning. Då slipper du släpa runt på din bräda i Casablanca… om dom inte får dataproblem i Dakhla förstås 😉

    Boende
    Det finns några olika ställen att bo på vid ”Lilla lagunen”. Dom två största är Ocean Vagabond samt Dakhla Attitude och dom ligger på östra sidan av lilla lagunen. Sedan finns det några enklare ställen på västra sidan av lilla lagunen, men dom ligger på fel sida av vägen, så läget där blir inte så kul.

    Ocean Vagabond Dakhla.
    Detta är den nyaste resorten, med fräscha bungalows, som ligger längst upp i nordöstra stranden av lilla lagunen. Här ligger även Club Mistrals surfcenter. Lagunen är ganska smal och grund här uppe, så läget passar nog bättre för Kitare än till Vindsurfare., men det är inga större avstånd, så en slör så är du nere i den bredare delen. Härifrån har du längre avstånd till Speed Spotten.

    Dakhla Attitude
    Attitude ligger längst ner på den sydöstra udden av lilla lagunen och erbjuder boende i Beduintält eller i bungalows. Standarden på bungalowsen är bra. Attitude har 3 olika områden. Beduin tent, Windhunter Camp samt Dragon Camp. I Dragon Camp har man förutom vanliga bungalows även större VIP bungalows.
    Här nere är surflagunen bredare samt man har nära till ”speed strippen”.

    Lite prisexempel för boende i dubbelrum (inkl full pension) hösten-2103:

    42-45 Eur/natt per person för beduin tält, Attitide
    55-58 Euro/natt per person för enklare bungalow, Attitude
    64-67 Euro/natt per person för lite schystare bungalow, Attitide
    70-80Euro/natt per person för bungalow på Ocean Vagabond (Mistral Centret)
    100 Euro/natt per person för ”VIP-Bungalow” på Attitude

    Ofta erbjuds 7:e natten gratis.

    Notera att detta är ”full board” dvs frukost, lunch och middag ingår. Även transfer till och från flygplatsen ingår i boendekostnaden.

    Vi valde VIP bungalows mest för att min fru var med och jag var osäker på hur standarden var där nere. Denna bungalow var superfin med två rum och ett badrum + toalett, men även dom lite enklare bungalowsen såg fina ut, dom flesta med egna badrum & WC, så nästa gång blir det nog en enklare variant för oss.

    Maten
    Maten på Attitude var bra. Absolut ingen gourmet mat här inte, men vällagat och nyttigt. Mycket fisk, men även lamm, kyckling samt kalkon och till det fick man sallad, olika typer av bönor el linser, grönsaker samt ris eller couscous också förstås aubergine i alla dess former. Om det finns något som heter ”Marockansk husmanskost” så var det precis det vi fick . Man får ofta soppa till förrätt samt frukt eller annan efterrätt som avslutning.

    Både jag och min fru gillade maten här, men kryddningen är lite speciell med kummin, koriander mm, så den uppskattas kanske inte av alla… Maten är inte alls särskilt kryddstarkt. På Attitude serveras ingen buffé utan du äter det dom serverar helt enkelt. Är du hungrigt lagd kan du alltid fylla på. Är du en sån som bara gillar pannkakor och pasta ska du INTE åka hit… 😉

    Atmosfären på Attitude är riktigt skön, både bland personalen samt bland övriga gäster.

    Surfcenter

    Club Mistral
    Ligger längst upp i surflagunen, vid Ocean Vagabond

    Windfish Pro
    Detta center ligger vid Attitude.
    Hyra av utrustning kostar 255 Euro/v och förvaring kostar c:a 60 Euro/vecka + 8 Euro i ”säkerhetsavgift”.

    Hyr-prylarna såg hyffsat bra ut. Mest Freeride, samt Freestyle wave, men en och annan freestylebräda samt faktiskt två Falcon Slalom (112 samt 122). Årsmodellerna varierade från 2011-2013. (Falcon brädorna var från 2013). Segel var blandat North eller Neil Pryde. Freeride eller vågsegel. Ett Camber segel, North Ram 7.8.

    Bild 1: Baren vid stranden
    Bild 2: Restaurangen
    Bild 3: Restaurangen
    Bild 4: Typisk lunch på Attitude
    Bild 5: Utsikt från vår Bungalow
    Bild 6: Bungalows vid Dragon Camp (Attitude)

  • kinabalu

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:10

    Surfspots / Seglingsförhållanden

    Lilla lagunen
    Här har du riktigt trevlig segling precis utanför dörren! Det kan bli lite choppigt i mitten (utanför Attitude), men plattare mot sidorna där man gippar. Det går att hitta områden mot andra sidan där det är helt platt där man ska gippa.

    Vid högvatten kan man även segla på dom grunda områdena (som annars är torrlagda). Kan vara skönt om man ska nöta på nya trick etc.
    Kryssar man upp mot norra delen (vid Mistralcentret) blir det plattare vatten, men mindre yta att segla på och fler Kitare. Trångt med andra ord…

    Detta ställe passar utmärkt för allt från slalomsegling, freeride, freestyle samt även nybörjare. Säkerheten är hög och dom har säkerhetsbåtar ute på vattnet. Det finns dessutom sandrev söderut samt en ö, så skulle du få problem och driva iväg kan du alltid få stopp där.

    Vinden är otroligt jämn. En kille jag pratade med på flygplatsen hade stått och mätt med sin vindmätare en dag sa att det pendlade mellan 18-19 knop och det gick aldrig över 19 eller under 18 när han stod och mätte!

    Speedspotten
    Speedspotten ligger i norra änden av den stora lagunen. Attitude anordnar frakt dit/hem med traktor för 5 Euro, men det måste vara minst några personer för att dom skall köra. Det går även att segla dit/hem och då rundar man den södra udden nedanför Attitude och kryssar uppåt. Jag tog traktor dit, men seglade hem dom två gånger jag var där.

    Det är ett MÅSTE att segla här om man är i Dakhla! Blev nästan tårögd första gången jag kom hit. Otroligt vackert landskap med sandbergen i bakgrunden och så en strandkant på flera km med sand på ena sidan och absolut platt vatten på andra sidan. Det blir tvärdjupt direkt, så det går att segla precis intill kanten.

    Speedspotten fungerar bara vid lågvatten. Vid högvatten går vattennivån över kanten och det blir choppigt istället.

    Vinden här är starkare än i lilla lagunen. Vinkeln från stranden är ganska rät i början (på västra sidan där man startar) och här får man c:a 1,5km sträcka man kan köra fram och tillbaka på helt platt vatten i halvvind. På några ställen går det ut mindre sandbankar och där får man kortare sträckor med mer vinkel.

    Fortsätter du längre bort (österut) viker strandkanten av mer och mer och vinkeln för att speeda blir bättre och bättre. Här har man nog ytterligare 1-2 km att segla på, men då hamnar du också mycket längre ut i choppet när du skall kryssa tillbaka. Här kan man faktiskt ”välja” vinkel beroende på vindstyrka samt riktning (varierar mellan N-NO).

    Det enda negativa med speedspotten är väl säkerheten. Första gången jag var här hade dom med en säkerhetsbåt dit från surfcentret, men andra gången lämnade dom bara av oss och körde hem igen. Får du problem här driver du snabbt utåt och här finns det inget som stoppar… Från surfcentret har man heller ingen utsikt över speed spotten, utan man får klara sig själv. Samma ryss som hade mätt med sin vindmätare berättade att han lyckats trassla in linorna med en annan kitare så illa att det inte gick att få upp i vattnet. Trots att dom tyckte dom var ganska nära den västra sidan när det hände tog det en och en halv timme för dom att ta sig in…

    Är man flera stycken är det inga större problem. Ta med en ”nödmobil” och prata med dom på surfcentret att ni åker dit samt få ett nummer ni kan ringa om det händer något.

    Speedspotten är som sagt känslig för hög/lågvatten. Åker du bara hit en vecka och åker hit just för speedspotten, så bör du tajma in det så det är lågvatten på eftermiddagen (då det är mest vind). Vid fullmåne samt nymåne har du dessutom mycket lägre lågvattennivå och därmed mer tid som är seglingsbar här.

    Här hittar du också lite info om speedspotten: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?91836-Nä-nu-drar-jag-till-Dakhla-istället!/page2

    Point D’or
    Detta är stället för vågsegling i Dakhla (finns säkert fler också). Vinden är side-off från höger och vågorna är riktigt rena och fina. Det blir mindre vind här än i lagunen, så man får välja en blåsigare dag att åka hit på. På Attitude anordnar dom turer hit för 15 Euro med vågsurfingbräda samt 25 Euro om du vill hyra med vindsurfingutrustning. Det krävs minst 5 personer för att dom skall köra, så åker du hit för vågseglingen, så får du nog räkna med att inte komma ut till spotten varje dag.

    Bild 10: Segling i lilla lagunen
    Bild 11: Segling vid speed spotten
    Bild 12: Segling vid Speed spotten
    Bild 13: Kitesurfing vid Speed spotten
    Bild 14: SUP vid Point D’or
    Bild 15: Vågsegling vid Point D’or (Bild hittad på nätet)

  • aronh

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:11

    En liten parantes är det ligger i Västsahara som är okuperat av Marocko sen 1975. En okupation som inte ett enda land har erkänt Marocko ha rätt till.

    *Glömde nämna hur grymt ambitiös och bra giud du satt ihop. Grymt!

  • kinabalu

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:20

    Övrigt att göra i Dakhla

    Nä… Det finns ju inte så mycket annat att göra här då….

    Det mesta kretsar givetvis runt Kitesurfing samt Vindsurfing, men även SUP är populärt när det inte blåser samt det går att åka Wakeboard, åka parachuting efter traktor eller hyra katamaran mm.

    Man kan även Vågsurfa och det finns många fler ställen här än Point D’or som vi var på. Många andra ställen ligger dessutom helt i lä, så vågornas blir lite renare.

    Förutom vattensporter så blir utbudet lätträknat… Man kan ta en tur till Dragon Island eller en tur med 4×4 i öknen, Fisketurer, besöka lokala ostronfarmer eller bara strosa runt och njuta av den lugna atmosfären.

    Den som är ute efter ett bra nattliv kan glömma Dakhla! Det finns inga andra restauranger eller barer i området vid surflagunen, så tempot på kvällarna blir lugnt. Dock ett skönt bar-häng i dom barer som hör till campsen och en riktigt skön atmosfär. Som ni vet är ju surfare trevliga av sin natur 😉 så ni kan ju tänka er vilken spirit det blir på ett sånt här ställe!

    Min fru, som varken kitesurfar eller vindsurfar stormtrivdes faktiskt här! Men så var hon inställd på att det inte fanns så mycket annat att göra utan åkte mer för avkoppling och rekreation. Dakhla har ett SPA med bra priser, som uppskattades mycket av min fru… jo, av mig också får jag väl erkänna.. 😉

    Praktiska detaljer / Tips
    Valutan i Marocko är Dirham (MAD) där 1 MAD=0,76 SEK (Hösten 2013)

    Det finns några uttagsautomater på Casablancas flygplats. Den vi hittade fungerade bara om man valde franska som språk. Välj bara ”retirer” så löser det sig 😉

    Kostnad taxi till stan c:a 300 MAD (endast kontant).

    På flygplatsen i Dakhla finns det ingen uttagsautomat, men allt på surfcentret sätts upp på rummet och betalas med kort, så du behöver inga kontanter här. Blir en kul överraskning när du checkar ut istället, 😉

    Prisnivån i Marocko är generellt låg, mat, skinn tyger mm är mycket billigt. Du äter en schysst middag i Casablanca för under 100kr (utan dricka). Vill du ta en öl eller ett glas vin blir det betydligt dyrare och det är långt ifrån alla ställen som serverar alkohol.

    Vid surfcenterna i Dakhla ingår ju all mat, men vill man göra något extra så kostar det. T:ex en tur till någon av vågsurfingstränderna kostar 15Eur, tur till Dragon Island med båt 5 Eur. Öl och vin mm finns mot betalning på Attitude. En lokal öl kostar 28 Dirham. Shopping existerar inte i Dakhla.

    Ta med extra att äta för nedresan samt hemresan. Mycket förseningar och svårt att hitta något ätbart på flygplatserna… å flygplansmaten ska vi inte prata om… (å då är jag inte direkt den knussliga typen när det gäller mat…) Vi hade med ett helt gäng proteinbars ner och dom gick åt hela bunten!

    Ta med tröja. Oväntat kallt på morgon och kväll

    Ta med ryggsäck så du kan ha med extra fenor samt vatten att dricka till Speed spotten. En Camelback är ingen dum idé alls.

    Elektricitet: Jo, det finns faktiskt el här ;-). 230V och samma uttag som hemma, så du behöver ingen adapter.

    Konflikter i området?
    Kanske ska nämna något om detta också. Dakhla ligger i Västsahara, ett område som sedan 1976 ockuperas av Marocko. Mellan 76 och 91 var det en väpnad konflikt mellan Marocko och Polisario, men efter FNs ingripande 1991 har det varit lugnt i området. Området anses fortfarande av FN vara ett ’icke-självstyrande område’. Som turist märker man ingenting av detta idag.

    Så slutligen… skulle jag kunna tänka mig att åka hit igen?
    Ja, absolut! Jag fick ju ingen dag med riktigt bra tryck på Speed spotten, så jag MÅSTE ju faktiskt hit igen ;-).

    Seglingen i Lilla lagunen kan liknas lite vid t:ex Dahab i Egypten, med blandat små-choppigt samt på sina ställen riktigt plattvatten. Vinden är däremot klart bättre här i Dakhla, både jämnare och även mer vindsäkert. Sedan har vi ju speed spotten här som slår alla plattvattenställen jag någonsin upplevt…

    Även min fru skulle faktiskt kunna tänka sig att komma tillbaka hit… Men vi är lite annorlunda när det gäller resor och åker gärna till udda ställen, så jag vet inte hur bra måttstock det är… ;-).

    Jag skulle INTE åka hit med en rastlös partner (som inte surfar) och skulle nog avråda att åka hit med små barn.

    Det enda som gör att jag själv eventuellt skulle tveka att åka hit igen är att det är mycket krångligare att resa hit jämfört med t:ex Egypten eller Kanarieöarna. I alla fall om man vill ta med egen utrustning (och vara säker på att den kommer fram samma dag som du…).

    /Anders

    Bild 16: Parachuting
    Bild 17: Dragon Island
    Bild 18: Dragon Island
    Bild 19: Promenad till Speed spotten (bild tagen ”mot vinden”). Inte mycket som bromsar vinden här inte.

  • kinabalu

    Medlem
    9 oktober, 2013 vid 20:24

    Jo, nu är sista inlägget postat… 😉

  • glader

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 06:50

    Helt grymt! Stort tack!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 07:13

    Anders – Fantastisk beskrivning! Alla som läst detta måste bli lika imponerade av Din fylliga berättelse!

  • dr-masse

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 07:21

    Oj, det var en riktigt solid reserapport! Mycket intressant ställe, både våg och platt. :santa:

  • marden

    Medlem
    10 oktober, 2013 vid 10:14

    har du haft lite att skriva på jobbet på senaste 😉
    helt plötsligt har jag börjat längta efter västSahara ….

  • planing

    Medlem
    11 oktober, 2013 vid 14:53

    Jäklar vad bra! Kul att läsa.

  • larry

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 11:32

    Härligt. Fan vad jag diggar din rapport!

  • hglifberg

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 18:34

    Fantastiskt utförlig och välskriven reserapport. Bara att tacka och ta emot. Tack

  • kinabalu

    Medlem
    13 oktober, 2013 vid 18:21

    Tack! Kul att uppskattas! 🙂

    @Mården 717204 wrote:

    har du haft lite att skriva på jobbet på senaste 😉
    helt plötsligt har jag börjat längta efter västSahara ….

    Näe, tyvärr Mården… har fortfarande fullt upp med att “vända papper” hela dagarna… 😉 Men jag har haft rätt mycket restid/väntetid på sistone, så det här blev ett kul tidsfördriv…

    Vi kanske kan ta en tur till Dakhla i vår och köra in oss lite inför säsongen…?

  • macedu

    Medlem
    17 oktober, 2013 vid 17:09

    kalasreferat! Åk till mer udda ställen och ge oss mer rapporter 🙂

    Synd att frugan inte skulle åka med men å andra sidan rätt ställe att släppa iväg gubben :-), inga nattklubbar 🙂

    /mac

  • brett74

    Medlem
    20 oktober, 2013 vid 06:47

    Well done, great report, you convinced me, I am going there next year at the end of summer (September), whos coming?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Info Dakhla, Marocko

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.