Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing inför helgen….

  • inför helgen….

    Publicerad av charl8 på 5 oktober, 2006 vid 20:20

    Skall bo i Varberg i helgen och skulle bli glad för några vågtips. c040.gif Finns det någon som har lust att dela med sig på ett kortfattat sätt(så jag kommer ihåg det när jag väl är ute på vattnet….) Jag provade i Båstad för några år sedan men jag hade problem med att får upp seglet, det sögs ner i vattnet, när jag skulle vattenstarta. Någon som har något tips angående det samt att överhuvudtaget komma ut?

    Och dessutom.. Läjet skulle väl vara bäst att börja i , men funkar det lika bra som Apelviken med helgens prognoser?

    Tacksam för all kunskap…/Lotta c030.gif

    charl8 svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • davo

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 20:30

    Jag kommer åka ner till Apelviken på lördag o stannar kanske tills på söndag, beror på vädret. Ser lovande ut.

    dmi.dk 17.05 idag.
    Østersøen og de indre danske farvande
    Lørdag
    Sydvest drejende vest, op til kuling, 10 til 15 m/s.
    Søndag
    Vest, 8 til 13 m/s, drejende syd og aftagende.

    Jag kan komma med lite tips om du vill. Fråga alla du ser, de flesta är väl rätt hjälpsamma med att lära ut. Kul med nya seglare på vattnet, framförallt tjejer.
    /David

  • safesurfer

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 20:45

    Lite väl basic kanske men det handlar mest om att ta fart mellan vågorna och att ta vågorna med nosen. Om en våg bryter över brädan från sidan får man problem. Om man trillar i så gäller samma sak att ha nosen mot vågorna tills man får en lucka att starta mellan två vågor. Vid vattenstart gäller att man kan styra brädan med enbart riggen så inte vågorna får dag i den.

  • big_jeppe

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 22:13

    En jättebasic grej som man bör tänka på när man är ovan vid vågor är att det gäller att få seglet upp ur vattnet snabbt. Annars blir allt knas. Man kan ligga och fundera ett tag på starten, men seglet ska upp innan nästa våg.

  • charl8

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 23:01

    Tack, det är basic information jag är ute efter, överkursen kan jag ta nästa helg… a035.gif

  • basse

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 13:55

    Det är mycket lättare att köra mot vågen med lite fart, även om det medför att du kanske skuttar till lite, så var inte rädd för att så snabbt som möjligt komma upp i planing. Slöra av mellan några av de första vågorna så har du inga problem sedan och slipper tappa höjd.

    Vill du inte skutta så dämpa med benen innan vågen. Det tar ett tag att lära sig men det kommer!

  • davo

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 14:07
    Charl8 wrote:
    Skall bo i Varberg i helgen och skulle bli glad för några vågtips.
    Tacksam för all kunskap…/Lotta]]

    Hej Lotta,

    Vad kör du på för grejer så man får syn på dig?
    Köp en sån där övningskörningsskylt snyggt satt i ett band runt ryggen, så som MC-folket har när de lär sig.

    /David

  • charl8

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 23:46

    Typ varning: väj för nybörjare…..:-)….Jag kör nog blågult både segel och bräda om vindarna är gynnsamma. Det verkar ju inte som om man behöver stressa ner dit dock…
    Tack för tipsen, jag skall testa dom i morgon,
    det skall bli underhållande…..:-)/Lotta

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing inför helgen….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.