Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ingen mer parkering i Draget – Gottskär

  • Ingen mer parkering i Draget – Gottskär

    Publicerad av mes på 4 oktober, 2010 vid 18:55

    När jag riggade idag kom en herre från trafik (Kungbacka kommun) fram och pratade med mig. Kommunen har fått mycket klagomål från boende vars sikt skyms samt flera som tycker att det är trångt att köra förbi alla parkerade bilar. Det går inte att mötas. Han upplyste även om att det faktiskt är parkeringsförbud i och med att det är en privat vägförening. Det kommer att “snäll-lappas” en tid men sen är det p-bot. Hamnen gäller för parkering alternativt att man hittar några små stickvägar…
    🙁

    maglu svarade 13 år sedan 12 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • oden031

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 19:46

    Tråkigt att höra, läste lite om detta på kiteforumet…
    MEN hur va surfet idag då, fick du något 5.3 tryck=) eller har den vindriktningen svårt att komma in där? funderar att köra där dagtid imorgon tisdag.

  • mes

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 19:58
    oden031;634338 wrote:
    Tråkigt att höra, läste lite om detta på kiteforumet…
    MEN hur va surfet idag då, fick du något 5.3 tryck=) eller har den vindriktningen svårt att komma in där? funderar att köra där dagtid imorgon tisdag.

    kom ut 16.30 med 5.7/95lit byigt av/på fick iaf blöta ner grejorna…västvind beställd…

  • glader

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 21:59

    Väldigt tråkigt! Är det vid gräsplanen i viken precis väster om hamnen du talar om?

    Det är säkert mycket få som klagar, men det räcker väl tyvärr. Då jag varit där har alla skött sig exemplariskt och verkligen inte blockerat vägen, skräpat ner el dyl. Var ut i söndags och då var det snarast flera som var ute på promenad som stannade och pratade. Tror de flesta upplever oss surfare som trivsam underhållning.

    Var ute igår morse. Var inget riktigt tryck men ändå fin segling med planing minst 95% av tiden med 80l bräda. Gottskär är ett väldigt fint ställe på SO tycker jag. Vore extremt trist om det nu blev otillgängligt.

  • electric

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 00:18
    mes;634322 wrote:
    När jag riggade idag kom en herre från trafik (Kungbacka kommun) fram och pratade med mig. Kommunen har fått mycket klagomål från boende vars sikt skyms samt flera som tycker att det är trångt att köra förbi alla parkerade bilar. Det går inte att mötas. Han upplyste även om att det faktiskt är parkeringsförbud i och med att det är en privat vägförening. Det kommer att “snäll-lappas” en tid men sen är det p-bot. Hamnen gäller för parkering alternativt att man hittar några små stickvägar…
    🙁

    Jag är (för Södertälje Windsurfing Clubs räkning) inblandad i samma typ av ärenden här i Södertälje. Jag föreslår att ni tillskriver kommunens stadsbyggnadsnämnd och påpekar bristen på parkeringsplatser för allmänheten. Då uppmärksammar ni dem på frågan och det tas säkert upp i nån nämnd. Så har det funkat här. Kommunen är ju till för medborgarna, och ofta är de rätt lyhörda om det kommer synpunkter rätt väg (och skriftligt förstås! Har ni nån förening så är det det absolut bästa, men medborgarsynpunkter kan också funka)! Om ni bara finner er i att inte ha nån p-plats så händer ingenting.

    /Lars

  • jalla

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 06:47

    Men Mes du som är ” Local” borde veta bättre än så ! Lämna den grunda viken åt kitaren det finns bättrre ställen att gå i för oss vindsurfare och om inte annat går det att gå i vid hamnen i Gottskär där det finns gott om parkering, riggyta, dusch & toa och Café/ bageriet 🙂 Har funkat bra i många år 🙂
    Skicka mig ett PM då ska jag inviga dig i SECRET SPOT nr1. (obs! endast locals 😉 )

  • mahi

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 08:26

    Tråkigt att folk reagerar på det sättet, skyms sikten från deras hus ett par timmar när det blåser är ju klart allvarligt..

  • doc

    Medlem
    5 oktober, 2010 vid 20:06

    Men vem ska lappa när det är en privat vägförening?

  • mes

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 07:20
    Doc;634542 wrote:
    Men vem ska lappa när det är en privat vägförening?

    Berätta inte för någon men jag tänkt göra det på provis. 100 kr/lappad bil rakt i fickan. Jag kommer att ha parkeringsvaktsuperhjältedräkt med snygga blixtar och stripes.

  • ag

    Medlem
    6 oktober, 2010 vid 10:40

    på draget så är det parkeringszon, skylten sitter vid busshållplatsen några hundra meter innan man svänger ned höger till draget.

    Tror inte vägen är privat, det är blå skylt och vägen anges som väg 941 på bla. eniro.

  • kjellbent

    Medlem
    28 april, 2011 vid 17:52

    Ähh! vafan ni kan parkera utanför mig ja bor vid stranden.

  • lex-luthor

    Medlem
    29 april, 2011 vid 09:02
    Doc;634542 wrote:
    Men vem ska lappa när det är en privat vägförening?

    Det finns speciella blanketter/parekeringslappar man kan använda för detta ändamål. En kollega till mig brukade använda detta när folk parkerade på deras tomt. De bodde långt från surf, så det är “OK”… Jag har för mig att det gick under egenmäktigt förfarande på något sätt och de kunde sätta ett godtyckligt belopp på lappen (antar att det finns gränser uppåt).

    Men, kanske kan någon mer legalt bevandrad upplysa om vägföreningen kan sköta detta eller om den faktiska markägaren måste lappa?

  • hakuna

    Medlem
    29 april, 2011 vid 12:09

    Jag hoppas husägarna tar upp bötesbeloppen i deklarationen!

  • maglu

    Medlem
    29 april, 2011 vid 13:30

    Intressanta fakta i sammanhanget: http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Enskild-vag/

    Regler för parkering

    På enskilda vägar gäller samma bestämmelser för parkering som på andra vägar. Om markägaren ändå vill reglera parkering kan det ske genom lokala trafikföreskrifter

    Väg med statsbidrag ska hållas öppen
    En enskild väg med stats- eller kommunalt bidrag till underhåll ska normalt hållas öppen för allmän trafik.

    Inga skyltar utan tillstånd

    Markägaren får inte sätta upp skyltar som avvisar allmänheten från område av betydelse för friluftslivet utan att ha tillstånd från kommunen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ingen mer parkering i Draget – Gottskär

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.