Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Inslag om Apelviken i TV4 nyheterna

  • hjn

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 08:58

    Herr Fahlen gjorde bra ifrån sig. Hoppas skylten kommer upp. “Enbart för windsurfare…” 🙂

  • hanko

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 16:36

    Delikata problem i Varberg..! Här på trista …..vindfattiga ostkusten har vi inga P-problem men å andra sidan sällan vind!! Bra med debatt om Apelviken!! Heja Surfarna! Just nu Surfarna-Kommunen 1-0 !

  • safesurfer

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 17:05

    Har faktiskt lite svårt att förstå varför vi vindsurfare skulle ha större rätt att parkera där än en badare. jag skulle bli rätt sur om det stod endast för segelbåtsägar på parkeringen vid ett kanon bra vindsurfingställe.

  • hanko

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 17:16

    Lite cred tycker jag nog vi surfare ska få eftersom Varbergs Kommun “säljer” sig som windsurfarmecka!!! Då är det väl rimligt att det finns bra P-möjligheter? Men visst……vildcamping kanske bör stävjas vad vet jag? De ggr jag varit i A-bay så har det varit höst o ruskväder så då är det inget problem!

    Ställning just nu. Surfare-Kommunen 2-0

  • chuckey

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 17:18

    @SafeSurfer 394351 wrote:

    Har faktiskt lite svårt att förstå varför vi vindsurfare skulle ha större rätt att parkera där än en badare. jag skulle bli rätt sur om det stod endast för segelbåtsägar på parkeringen vid ett kanon bra vindsurfingställe.

    Kan vara mycket rätt det du säger men… Surfing är en stor del av Varberg. Om nu surfingen ska fortsätta vara en karakteristisk del av Varberg måste sådana här förmåner tillkomma. Jag tycker det är rätt. Ge oss parkeringen tillbaks!

  • adde

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 17:50

    Att kommunen vill stävja vildcamping mitt på en badstrand är väl helt förståligt. Det finns ju massor med campingar i närheten. Problemet är ju att om det blir camping tillåtet så är det ju helt plötsligt öppet för alla på ett annat sätt och snart har vi husbilar som står parkerade där i veckor och ockuperar våra parkeringsplatser!!

    Jag tycker att det var bättre som det var när det var p förbud nattetid, med lite “se mellan fingrarna” vid tex waveclassic osv. Kalla det för “endast surfare” och ha p-förbud 23-05 eller nått sånt, då tycker jag att vi surfare bjudit till lite och visat oss medgörliga. optimalast vore såklart camping endast för surfare, men betyder det att man får parkera där och surfa fram till 22 utan att betala??

  • hanko

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 18:03

    Om det blir bara “natt-P-förbud” så är jag villig att ge ett poäng till Kommunen

    2-1 nu då..

  • supasonic

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 18:04

    Förra året hade de camping på gräs, det blev svenssoncamping. Nu tar de 100kr för att stå på gruset, det är oskäligt. Det driver bort surfarna från stranden. Det har aldrig varit problem med “överbeläggning” av surfparkeringen eftersom det är så pass obekvämt och spartanskt att bo på gruset och sköta hygienen i de tillgängliga toalettbyggnaderna. Hela tilltaget är onödigt och det bör bli gratis att stå där nattetid. Det kommer att vara en liten grupp surfare som vildcampar vilket inte tidigare har stört någon utan snarare skapar en stämning som gynnar apelvikens surf-image.

    Intilliggande campingar är varken öppna för ungdomar eller har tillgängliga platser på sommaren då de är fullbelagda så argumentet att det finns massor med campingar i närheten faller platt. Surfparkeringen utgör inte heller någon konkurrens eftersom de flesta som bor där inte är välkomna på campingen.

    Istället för att stå på stranden åker nu vildcamparna in i stan och står vid fästningen, komvux etc. där det är gratis och man får parkera hela dygnet. Vad är meningen med avgiften i apelviken???

    .s

  • adde

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 19:52

    Är det verkligen så att det inte finns plats för tält på campingplatserna och att de inte låter “ungdomar” bo där? I så fall blir det ju en helt annan bild… (jag är både gammal och har sovplats i vbg)

    I så fall tycker jag absolut att kommunen borde ta tag i DET problemet! Är det verligen ok med åldersdiskriminering??

  • supasonic

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 21:11

    Nej, det finns ingen camping för ungdomar (<25 år) i Varberg vad jag vet.

  • Oregistrerad

    Gäst
    3 juli, 2007 vid 23:11

    Tycker det är jäkligt risigt det som händer i apelviken… va fan är de ute efter?

    funderar att dra ner till helgen om det ser bra ut? är du där då staffan?

    /gustav

  • ola-h

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 06:20

    Det borde dras ihop ett möte mellan kommun några vältaliga och insatta representanter för vind/kite-surfarna samt campingplatserna. Nu känns det lite som det är mest gissningar om vilka argument som finns för än det ena och än det andra.

  • platypus

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 07:47

    @Supasonic 394410 wrote:

    Nej, det finns ingen camping för ungdomar (<25 år) i Varberg vad jag vet.

    det finns en camping på getterön som heter getterögården, http://www.getterogarden.se som tillåter campare yngre än 25, men läget e ju inte så attraktivt för surfare haha…

    Jag vill varna känsliga tittare att hemsidan e fruktansvärt ful!

  • carrera

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 08:13

    Rätta mig om jag har fel har inte all fakta i detta tragiska fall! Men började inte allt detta strul med att Campingarna tyckte det var fel att man kunde vild campa nere i viken förr, och de såg sin chans att få lite mer i kassan, de gnällde till kommunen osv! Om de nu då inte kan uppfylla att ge platser åt alla Surfare och de under 25 (Vilket ju säkert är typ 70%) så måste det ju redas ut!
    Förstår iof irritationen när det står husvagnar/ husbilar med hela familjer i veckor där!

  • kamaaina

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 09:33

    Kul att debatten i varje fall är igång, det är viktigt tror jag.

    Det är rätt som Hr. Fahlen säger att det finns många frågeställningar för komunen att ta itu med utöver ett ev. rev som jag själv drog igång med komunen. Jag tror på lång sikt så är det positivt för apelviken och varberg om vi kan organisera oss och föra våran talan mot komunen… bra inslag.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Inslag om Apelviken i TV4 nyheterna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.