Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Inslag om Apelviken i TV4 nyheterna

  • ola-h

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 09:33

    Hmm, så som du beskriver det, Carrera, är också så som jag misstänker att det var. Om campingägarna var lite smarta skulle de istället gå en bit tillmötes. I och med att husbilar blivit så populära på senare år är det ofrånkomligt att det blir många som inte vill stå på campingplatser (både husvagn och tält är lite svårare att komma undan med i bebyggt område). I Europa är det vanligt med uppstllningsplatser för husbilar där men betalar en mindre peng, men i gengälld då också får vatten och el (men inte övriga campingbekväligheter). Campingen i Klitmöller erbjuder surfare att för en mindre peng få stå på en grovröjd plats utanför, då utan el och vatten, men med tillgång till campingens faciliteter som dusch mm (med minimal administration, det är mer eller mindre en samvetsfråga om man betalar eller ej, men många gör det just för att det tycer det är en schysst ide).

    Om nu campingen vill få lite bättre koll på vildcampararna skulle de försöka erbjuda någon liknande. Du har man ju som surfbum några alternativ: antingen stå på en bra plats, pröjsa lite men också få lite för det eller att gå på den snåla linjen men då kanske också få åka en bit bort från stranden för att hitta lämplig sovplats (vilket ju alltid går).

    Jag tycker iofs att det är viktigt att man även som “dagsgäst” kan få en hyfsat bra plats vid havet när man skall vindsurfa, men som någon sa, minst 90% av vinddagarna är det ju så dåligt väder att det inte är några problem att hitta parkering.

  • vargen1212

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 09:50

    Alltså, det var ju aldrig något problem med vildcampare. Möjligen att det var fler husbilar än surfare nån enstaka vecka under juli men det var ju aldrig fullt och inga problem. Under de dagar det blåser så är det mer elle mindre tomt på icke-surfare. Husbilsägarna tenderar ju till att stå inne i stan istället, framför allt nere vid fästningen där det faktiskt är smockfullt nu på kvällarna.

    Gurra: Jag är borta lördag som det ser ut men det blir lite osäkert…

    Oj, nu skrev jag med vargens signatur men det är Supasonic vid tangenterna
    .s

  • svenne

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 11:13
    Kamaaina;394479 wrote:
    Jag tror på lång sikt så är det positivt för apelviken och varberg om vi kan organisera oss och föra våran talan mot komunen… bra inslag.

    Nej, inte mot kommunen. Jobba med den istället.
    Jag surfar inte i Varberg, men tycker definitivt att det är ett bra initiativ att få igång diskussionen med kommuner överlag, som annars tenderar att snöa in på fotboll, golf och annat skrot (ja, enligt mig alltså). Varför? Jo, för att det finns intressenter som lobbar satan för sina sporter.
    Jag tror att många förbud och regler kommer till för att det finns en okunskap, och i det här fallet är det ganska uppenbart att det finns ett behov av att kunna samarbeta för att få tillbaka parkeringen. Den har återkommit några gånger under våren fast i trådar med attityden “Vad tänker ni göra åt det?!” och liknande. Om man nu tycker att den ska leva vidare för surfare så kan det vara läge att organisera sig för att det ska hända något istället för att bara tycka på ett forum.

    Kamaaina ska ha en guldstjärna för sin insats, och även om jag inte surfar där nere så ställer jag gärna upp om jag kan göra något för att bevara Varberg – oavsett om det handlar om en parkering eller om att bygga artificiella rev. För en vacker dag packar jag surfbussen och rullar ner dit, och då vill jag uppleva samma Varberg som ni västkustare har gjort hittills.

  • ola-h

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 11:50

    @Svenne 394505 wrote:

    För en vacker dag packar jag surfbussen och rullar ner dit, och då vill jag uppleva samma Varberg som ni västkustare har gjort hittills.

    …fast kanske med lite artificiellt skapade långa, branta peelande vågor som extra krydda.

  • kamaaina

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 15:21

    @Svenne 394505 wrote:

    Nej, inte mot kommunen. Jobba med den istället.

    Det var självklart det jag menade…. sorry för dåligt ordval

  • evil-ewe

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 19:22

    @Ola H. 394436 wrote:

    Det borde dras ihop ett möte mellan kommun några vältaliga och insatta representanter för vind/kite-surfarna samt campingplatserna. Nu känns det lite som det är mest gissningar om vilka argument som finns för än det ena och än det andra.

    Verkligen fantastiskt att detta har uppmärksammats igen! Frågan är hur vi organiserar oss- hur vi går vidare. Det är så lätt att det bara rinner ut i sanden…som det bra inslag det var. Någon som har erfarenhet av att driva frågor med kommunen?
    Lite fakta i frågan är att kommunen har tillfrågat både VVK och Surfers Paradise om denna frågan;
    Var det okej att flytta surfparkeringen mot Majas till och att ta 100 kr/ natt för att stävja vildcampingen. Hans Lillhage (på Marknad Varberg) tyckte att det var “jobbigt” att det tjuvcampades mitt emot hans stugor.
    Om detta tyckte bägge parter att det var okej.
    Surfers Paradise erbjöds gratis parkering för övernattande surfare och avböjde. Vilket jag kan tycka är helt okej. Det bör ju vara upp till kommunen att främja oss surfare som dom stoltserar med på Varbergs skylten vid motorvägen.
    Kanske lite mer engagemang från VVK’s sida hade varit önskvärt. (Även vad gäller frågan att driva på för ett schysst klubbhus vid stranden, likt det dom har på Haga Park.)
    Surfparkeringen tillhör ju en kultur, en levnadsstil, som faktiskt borde värnas om och kanske t.o.m. k-märkas 🙂

  • safesurfer

    Medlem
    4 juli, 2007 vid 22:52

    Frågan är vad varbergsborna föredrar; att A-viken blir en jätte stor camping som lockar många turister eller att man behåller mark för billig parkering som är öppen för alla och gör havet lättillgängligt för dem som inte har en kustvilla. Sedan borde man nog ordna någon regel som max 24 timmars parkering eller så. Skulle minska campandet men ändå ge möjlighet för den som vill ner och surfa en helg.

  • supasonic

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 09:34

    Nu har “surfcampingen” på grusplanen fyllts av husvagnar med förtält precis som förutspått. Ett par husbilar med nån bräda på taket syntes också iofs. Några unga surfbums som tidigare år brukat hänga där ser man inte längre…

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 juli, 2007 vid 09:41

    @SafeSurfer 394682 wrote:

    Frågan är vad varbergsborna föredrar; att A-viken blir en jätte stor camping som lockar många turister eller att man behåller mark för billig parkering som är öppen för alla och gör havet lättillgängligt för dem som inte har en kustvilla. Sedan borde man nog ordna någon regel som max 24 timmars parkering eller så. Skulle minska campandet men ändå ge möjlighet för den som vill ner och surfa en helg.

    Jag tror inte att det är Varbergsborna som sätter käppar i hjulet, jag tror mer på de att det är stugäarna närmast parkeringen som gnäller och klagar mest.

  • inge

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 09:42

    @Oregistrerad 396622 wrote:

    Jag tror inte att det är Varbergsborna som sätter käppar i hjulet, jag tror mer på de att det är stugäarna närmast parkeringen som gnäller och klagar mest.

    Sorry, inte inloggad…

    Ovan är vad jag tror…

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 juli, 2007 vid 16:45

    @Supasonic 394410 wrote:

    Nej, det finns ingen camping för ungdomar (<25 år) i Varberg vad jag vet.

    Hmpf… Seriöst? Jag är bara 20 och lyckades lätt campa på haga för någon vecka sedan. Är det ingen åldersgräns där?

    iofs så såg jag väll inte ut som någon som skulle festa och störa när jag kommer ensam med en husbuss med massa brädor och bråte på taket…

    Men, om jag åker till varberg så finns det alltså “ingen” camping jag kommer in på? Tja.. Då får kommunen helt enket inse att vi yngre kommer vildcampa hursomhelst!

  • surfjohan

    Medlem
    12 juli, 2007 vid 21:51

    Parkeringen är ett viktigt ämne, och det borde fan inte kosta 100 spänn per natt. Det här revet känns pinsamt, nåt jävla bert karlsson jippo.. face it, vi bor i sverige och sverigevågor ska vara sverigevågor flytta utomlands om ni vill ha fetare vågor. Vad ska alla stackars nybörjare göra då? ska dom stå där och försöka lära sig dra rigg i 4 meters vågor? har en gång själv lärt mig i apelviken, och det var också där jag planade första gången som typ 14 åring med en smal jävla slalombräda och ett 4.4m2 cambersegel, och det är så det ska förbli tycker jag, dont fuck with nature!

    Peace!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Inslag om Apelviken i TV4 nyheterna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.