Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Integrerad huva…

  • Integrerad huva…

    Publicerad av rasmus_w på 27 mars, 2007 vid 16:50

    Det verkar ju så sakteliga som det dyker upp allt fler och fler dräkter med integrerad huva, något jag alltid har tyckt verkar som en vettig idé. Men hittills har alla dräkter varit vågsurfdräkter. Nu verkar NP ha släppt en med, NPX Zealot, men av den info jag fått låter det som att den också är en vågsurfdräkt.

    Finns det nån bra anledning till att man inte gör vindsurfdräkter med integrerad huva? Jag skulle tycka att det vore klart smidigt att ha huvan (för den delen även skor och kanske handskar men i de fallen förstår jag varför man inte gör så) integrerad, det är så mycket prylar att hålla reda på i alla fall.

    rasmus_w svarade 17 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • sebbe

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 17:02

    jag kör med integrerad huva med min Rip Curl vågsurfing dräkt som jag tycker funkar kanon som vinterdräkt för vindsurfing. Smidigt och varmt. Nackdelen är mest att när det börjar bli lite varmare och man vill köra utan huva måste man byta till sin kallare sommardräkt!

  • pure

    Medlem
    27 mars, 2007 vid 20:37

    Jag kör med denna ovanpå våtdräkten:
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=61_65&products_id=221

    Helnöjd måste jag säga.. och sedan när det blir lite varmare så kör man bara utan den fram tills man får byta till sommardräkten.

  • surfen

    Medlem
    28 mars, 2007 vid 06:27

    Jag kör med denna: http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=16&pid=220
    som jag tar på mig över dräkten när jag är ute i december, januari och Mars. Förvånande att det ger så mycket extra värme som den gör! Men det bästa är att kalla vattnet inte forsar in genom halsen och dragkedjan.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 14:01

    @pure 372910 wrote:

    Jag kör med denna ovanpå våtdräkten:
    http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=61_65&products_id=221

    Helnöjd måste jag säga.. och sedan när det blir lite varmare så kör man bara utan den fram tills man får byta till sommardräkten.

    Jaja, en sån har jag också. Fast det är ju som sagt en pryl till att hålla reda på. Jag skulle hur som helst ändå behöva en “mellandräkt” för de där dagarna när jag antingen får svettas floder i torrdräkten eller frysa som fan i shortyn (av nån anledning brukar det bli shorty de dagarna) så om torrdräkten hade integrerad huva så skulle jag slippa hålla reda på den. Plus att det skulle gå lite fortare att hoppa i vinterdräkten.

  • oscar

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 14:13

    Men om du gör ett kastfall med integrerad luva så är risken att du får in 3 liter iskallt vatten i dräkten. Med lös luva eller eller väst m luva utanpå så rinner det inte in speciellt mkt vatten i dräkten även om hela luvan fylls med vatten.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 14:57

    Beror inte det på hur tajt dräkten är i halsen? Jag brukar ha min väst innanför dräkten till skillnad från de flesta andra och jag tycker inte det rinner in speciellt mycket vatten den vägen för det. Vad som brukar hända är framförallt att vatten som sprutar mot vaderna (vissa av mina brädor tenderar att producera sånt under segling) på nåt vis hittar in. Vid några tillfällen har det lett till att det samlats så mycket vatten i benen på dräkten att det har gett mig märkbart senare planing.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Integrerad huva…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.