• ripper_70

    Medlem
    1 april, 2013 vid 08:01

    Ja det fungerar säkert med mindre, men full pung dagarna blir nog väldigt få med mindre camber segel…

    /F

  • kinabalu

    Medlem
    1 april, 2013 vid 09:04

    Det här forumet hade jag nästan glömt bort…

    Kan bara instämma angående Camber. Fick ju för mig att freeride segel (utan camber) var lika snabba på is, men efter att ha blivit förnedrad av Mården några gånger tidigare i år, så har jag nu börjat köra med Camber… och det är klart snabbare! Kanske inte i ren toppfart (2 sek), men man håller en jämnare toppfart. Tror det var skillnaden mellan mig och Peder i lördags. Vi hade i princip samma topp, men min average blev klart bättre. På halvvind och höjdtagning är skillnaden ännu större mellan Camber och ocambrat.

    I lördags körde jag ett RS Slalom 5.0. Lite för litet för dagen, men det är konstigt med storlekar på is, verkar inte vara någon jätteskillnad. Mården körde ju störst segel (RS Racing 6.2) och jag körde nog minst segel… Känns även som att vindområdet blir större på ett segel på is jft med på vatten. Jag kommer i fortsättningen bara köra 2 segel på is, 7.0 samt 5.0. (På sommaren har jag 7.8, 7.0, 6.2, 5.5 och 5.0 för att täcka in samma vindområde…)

    Ska du köpa Cambersegel är valet av segel, precis som någon skrev tidigare, helt beroende på vilken mast du har redan (annars är det nog den som blir dyrast). Vilket märke, modell eller årsmodell har mindre betydelse, men kör INTE på fel mast. Möjligtvis kan du köra med en något toppstyvare mast än originalet, men inte tvärt om på is. Så för mig som kör NP master finns det inga andra segel alternativ.. :-(. Kanske ska du undvika fullracemodellerna pga jobbig camberrotation då du drar c:a -5cm nedhal (dvs köp hellre NP RSS än RSR eller hellre North RAM än WARP osv). Men tyvärr är det lättare (och billigare) att hitta racemodellerna begagnade. Släpp i så fall på lattspänningen, så funkar det lite bättre. Ska du uppdatera både mast och segel och väljer “fritt” skulle jag titta på dom racesegel som har bra camberrotation, t:ex Mauisails TR. En gammal TR5:a måste ju vara rena drömmen på is… 🙂

  • kinabalu

    Medlem
    1 april, 2013 vid 09:44

    @Mården 708694 wrote:

    Fråga kinabalu istl ,han satte “världsrekord” idag med 28 +
    Men in kan väl gå så fort man kan på halvvind 35 ca? O lägsta ca 20 självklart beroende på hur mycket det blåser samt hur tajt hipp man gör…

    Ja, jag fick grymt fint flyt i gipparna på slutet. I listan över mina 10 bästa alpha låg alla över 27 knop, med den bästa på 28,7! (Hade nog vart farlig på slalombanan där… :-))) Fart in i gippen var oftast mellan 32 och 35 knop. Lägsta fart ut ur gippen låg på mellan 21 och 23,8 knop. I en gipp låg jag på 36,3 knop in i gippen, men det är svårt då farten blir för hög in i gippen, så då tappade jag ner till 19 knop som lägst och alphan blev “bara” 27,08 knop och den 9:e bästa för dagen.

    Gipparna blir ju extremt vida i den farten och jag kände att det går att förbättra mycket. Målet får väl bli en alpha över 30 innan säsongen är slut!! Det roliga med alpha är att det inte krävs superbra förhållanden. Även i lite mindre vind kan man nog få till en alpha på 30, då man sätter jipparna tajtare.

    I lördags använde jag en ryggsäck som märke och räknade sekunderna efter jag passerade, för att veta ungefär hur långt jag skulle köra innan jag gippade och hur mycket jag behövde höjda efter gippen för att få alphan godkänd. (En alpha är ju en gipp och tillbaka till utgångsläget, med 50 meters marginal i höjd, med total längd 500m, minst 200m på ett ben). Det lustiga var att gippen blev så vid att den nätt och jämt var klar när jag var tillbaka till ryggsäcken. I lite mindre vind (och faktiskt med lite skrovligare is, med bättre fäste) skulle man kunna sätta gippen mycket tajtare och få mer tid att “speeda”.

    Det var ju bra att du påpekade ang ettan i alpha rankingen, Mården. Den är ju helt fel! Han har en toppfart på 25 knop och en alpha på 28,8!? Tråkigt också att min alpha inte kommer upp på!? När man äntligen är bäst i världen på något, så syns det inte… ;-). Får nog maila webbmaster där, så vi får upp den svenska flaggan i listorna!

  • trimmarn

    Medlem
    1 april, 2013 vid 11:15

    Den dyker nog upp tids nog skulle jag tro. Ja undrar var “västerås” logg är ngn stans. Jag vet att han hade samma topp (46+) som jag eftersom vi bredvid varandra och gemförde gpserna efteråt. Vi hade iaf 2 nästan identiska repor.

  • vindsokaren

    Medlem
    1 april, 2013 vid 18:51

    Planar man ut camberseglen också dvs drar extra hårt i uthalet.
    som trimmarn körde på sitt 5.0 vågsegel?
    ps hoppas isen står sig till fre.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 april, 2013 vid 19:36

    Tack för Dina utläggningar, Kinabalu och grattis till WR!! Det är just sådana analyser som är så viktiga för oss andra “dödliga” som kanske skulle tveka både en och två gånger innan man går in i en jipp i över 35 knop.

    Vilka bakmedar använde Du och Mården? Radie, längd..? Jag vet nämligen inte riktigt vad jag ska ha för bakmed på mitt hembygge som nu börjar ta form.

  • kinabalu

    Medlem
    1 april, 2013 vid 20:07

    Tack Pelegrin! Jag har lite dålig koll på medarnas radie etc, men jag kör fortfarande på det gamla sågbladet bak, men har uppdaterat till Mårdens nya rostfria medar fram.

    Min teori är att en med som har liten radie ger bättre grepp pga att den skär ner mer i isen. Dock inte helt bekräftad teori det där… Skulle väl lika gärna kunna vara tvärt om att en längre radie ger en längre kontaktyta mot isen och därmed mer grepp… euhm…? Men jag tror på min teori tills jag blir motbevisad 😉

    Angående segeltrim på cambersegel, så kör jag väldigt mycket mer uthal än spec, >5cm tror jag nog. Såg förresten att dom hade ett NP RS slalom 5.0 på surfers i varberg för 1995kr. Det är samma som jag körde i lördags. Skulle nog inte köpa ett mindre segel än 5.0. Då kan man istället dra mer nedhal om det blir tungt. Om man trimmar det enligt spec klarar man +20m/sek med ett sådant. Kanske snarare gå på en 5.5:a. Anledningen till att jag kör 7.0 samt 5.0 och inte 5.5:a som minsta är att min 5.5:a är ett RS racing.

  • marden

    Medlem
    1 april, 2013 vid 20:53

    min med är 70cm lång ,radie ca 20-30m på åkytan ,kinabalus ca40-45cm lång ?
    = längre är snaddare 🙂
    min teori var att längre åkyta gav bättre grepp , men jag håller på att bli motbevisad av anders teori…

  • marden

    Medlem
    1 april, 2013 vid 21:00

    men det som betyder mest för greppet är att den är vass , det gamla hockey knepet att skrapa av nageln funkar bra, frasar det inte av lite nagel är det bara att slipa vidare…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 april, 2013 vid 21:39

    Tack för tipsen. Tremedars är verkligen en innovation värd namnet. Att kombinera Piratens speed och “vindsurfingkänsla” med fyrmedars feeling i gipparna – det är fan inte illa! Nu har jag kört min prototyp några dagar och det är riktigt skönt med greppet man får med bakmeden. Gipparna kommer efter hand.

  • stickan

    Medlem
    2 april, 2013 vid 14:34

    Tyvärr blev det lite fjasko med min GPS, den har inte sparat några loggar, någon felinställning verkar det som. Eftersom jag inte inte har haft den så länge har jag inte brytt mig om att läsa ur det tidigare då det inte har varit några “snabba” loggar. Nu när jag skulle läsa ur den så fanns det inte något varken på interna minnet eller minneskortet. i alla fall inte vad jag kan hitta…:(

    Men jag har pillat lite nu så jag tror jag får med det nu, så nästa gång ska jag ladda upp min logg 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 april, 2013 vid 15:08

    Härligt med framtidstro! Känner Ni igen Er i denna repetition:

    1) Nästa gång ska jag ge camberna en chans till.

    2) Nästa gång skall jag prova med ett helt segel…

    3) Mycke nästa gång nu… Jag ska ha vassa frammedar så det går att gippa.

    4) Men jag har pillat lite nu så jag tror jag får med det nu, så nästa gång ska jag ladda upp min logg

  • marden

    Medlem
    2 april, 2013 vid 15:39

    Nu börjar jakten på is till på fre-söndag…
    Ska isen vid Björkvik ligga kvar?
    Ska någon ny yta bli snöfri?
    Stora frågor som kräver svar!

  • ripper_70

    Medlem
    2 april, 2013 vid 17:22

    @Mården 708811 wrote:

    Nu börjar jakten på is till på fre-söndag…
    Ska isen vid Björkvik ligga kvar?
    Ska någon ny yta bli snöfri?
    Stora frågor som kräver svar!

    …& hinner vi få en riktig j-vla kuling innan is blir till vatten!

  • trimmarn

    Medlem
    2 april, 2013 vid 18:16

    Det borde vara kuling i helgen eftersom jag är uppbokad på “familjemys”

Sida 50 av 59

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.