• herr-pelegrin

    Medlem
    8 april, 2013 vid 07:34

    Du vet väl att skärgården är mer vindsäker….? Men, å andra sidan missade Du inte mycket. Det brallade på en skvätt på eftermiddagen men innan dess var det inte mycket att hurra för.

  • ripper_70

    Medlem
    8 april, 2013 vid 12:52

    Nej det var nog mer skönt i solen än tokbra… iaf innan det tryckte på en stund.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 april, 2013 vid 18:12

    Måndagen var bättre. Fick möjlighet att åka från jobbet så det blev ett par timmar på eftermiddagen med bra drag i 5.5. Lite byigt men vinden vek aldrig. Isen knagglig men stenhård i förhållande till tidigare eftermiddagar. Inga segel synliga vid Söderby…

  • vindsokaren

    Medlem
    8 april, 2013 vid 20:49

    Härligt! då blir det köra av på lörd för min del får se om det blir Erstaviken eller Pelegrins hemmaplan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 april, 2013 vid 07:11

    Vi får hoppas isen håller måttet till helgen för Er som kan åka. Vi har arbetshelg på landet så det kan max bli någon vända på eftermiddagen men jag kanske får möjlighet att kolla isen på fredag och återkomma. Jag har svårt att se att den inte skulle bära.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    11 april, 2013 vid 13:22

    TORSDAG – Fick just rapport från Muskö. Isen går att åka på under fm men blir alldeles för mjuk på em.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 oktober, 2013 vid 10:30

    En liten reminder på temat is från förra säsongen när Radius och Mården åkte till Kungsbackafjorden. Vi får väl hoppas att det någonstans i landet blir lika fina isar denna säsong.

    [video=vimeo;61962650]http://vimeo.com/61962650[/video]

  • tsss

    Medlem
    31 oktober, 2013 vid 21:41

    Säsongerna går fram o tillbaka. Det var ju en extremt lång issäsong i våras, där man hade åkbar is till mitten av april här i Östra Svealand. Och nu har det ju knappt varit under 10 plus hela oktober. Viss skillnad mot 2003 då det var skridskopremiär i vårt område redan runt 25 oktober. Sen gick i och för sig, isen upp igen efter den tidiga debuten för att dröja med sin ankomst till fram till jul, har jag för mig…

  • marden

    Medlem
    26 november, 2013 vid 07:59

    Åkte över magelungsbron nyss och hela sjön hade skinnat sig…. Om en månad kan va dags här nere

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 november, 2013 vid 22:09

    Söndag – Radius o undertecknad kör till Västersjön vid Surahammar bortom Västerås. Sist Vindsökarn och jag var där häromåret var isen perfekt men vinden klen. Kan bli bättre i morgon.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 december, 2013 vid 19:16

    På Västersjön är det två lägen för ditresta stockholmare. Bleke eller halv storm. Fullt med åkare i den byiga vinden på söndagen, både brädor och kitewingar. Den lilla nedfarten mot sjön var full med bilar. Isen var hård och slät, bara med smärre ojämnheter. Stickan var snabbast med 87.9 km/h och var den som klarade snygga gippar trots byvinden. Stickans kamrat Tommy körde på Västeråsvarianten, den breda variaten med långa medar, och stod på för fullt i 70 blås mot ett parti med sämre is. Det var lite svårt att se hur han skull hinna gippa. Istället slog han en rejäl fullfartsstoppsladd på brädan i full fart, gick ned på rygg på isen, höll kvar i bommen, gled runt på ny bog och “vattenstartade” och drog iväg åt andra hållet som inget hänt. Han hade femton år erfarenhet av brädan och det krävs nog för att våga satsa så, en dag då agnar sållas från vete. Hursomhelst kul med premiär. Isen på Västersjön ligger kvar för hugade som vill känna på fin kärnis med uppskattningsvis en raka på minst 700 meter att köra på. Det fina området begränsas bara delvis åt båda håll av mörkare partier.

    Om någon för för sig att hävda att det nog inte blåste halv storm (har inte kollat) så var det i alla fall så pass med vind att träd blåst ned över vägen, varvid ett körfält var helt avspärrat…

  • kinetic

    Medlem
    1 december, 2013 vid 19:36

    Låter som en rätt tuff dag. ordentlig vind, liten “sjö” och nästan ingen stoppsträcka alls. Bra kört!

  • vindsokaren

    Medlem
    2 december, 2013 vid 13:16

    Satan! 87km/h på 700m Stickan har satt ribban och Tommy nära med 80km/h i topp.
    Vilka segel kördes?
    Medlängder?

  • stickan

    Medlem
    2 december, 2013 vid 15:43

    Hade vi haft lite mer plats hade man nog kunnat köra lite fortare, nu var min känsla att man ökade tills man var tvungen att börja bromsa när man fick dom bästa byarna. Känns också som det gick stabilt och bra och grejorna klarar mer om vi får lite mer vind.

    Jag körde TR6 5,5, Tommy hade ett 4,5-4,7 race segel, vet inte modell och märke.
    Körde med mina 600mm medar bak med väldigt vass slipning, kanske 45-50 grader (totalt), och 400mm medar fram men 70-80 graders slipning.

    Tommys medar ligger väl runt 900mm bak och 500-600mm fram.

    Galet rolig dag och jag är fortfarande helt slut kroppen 🙂

  • marden

    Medlem
    2 december, 2013 vid 16:11

    har du kört medarna i knivslipen 🙂

Sida 52 av 59

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.