• herr-pelegrin

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 21:22

    Finns det någon idé om isar inte för långt från Stockholm som säkert kan bära på fredagen trots blidvädret som varit? Torsdagens regn och höga temperaturer måste tärt hårt på de relativt tunna isar som på sin höjd var åkbara innan blidvädret.

  • marden

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 22:21

    Om jag kommer loss hade jag tänkt köra pÅ älta sjön …
    Men nu kom jag på en liten joker jag tänkt på några år , sen jag var där o körde 33kn på vattnet ..
    Västra styran ,en liten grund sjö vid ösmo som ligger högt o ganska öppet på nordligt .
    Får jag tid ,kunde vi kanske ses där ?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 08:08

    Mården – Jag kollade på kartan på Västra Styran. Den såg ju hyfsat stor ut o lite norrut ligger ju Muskan vid golfklubben. Frågan är om isen verkligen kan bära när sjöarna är så pass stora. Jag kollader runt på nätet men inte någon dagsfärsk rapport En möjlighet är Glasbrukssjön i Nacka där isen var tjock för några dagar sedan enligt en rapportör. En annan är Ekebysjön i Djursholm. Jag har dock ingen aning om man kan komma ned till strandkanten vid dessa sjöar. Vid Glasbrukssjön såg det ut att kunna gå. Jag tror jag chansar o åker Dit. Jag bör vara där runt 10. Jag mailar Dig mitt tfnnr om Du vill kolla läget.

  • marden

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 08:31

    problemet är ju att vi inte kan köra på en liten jöl i i skogen , vinden måste ju hitta dit också
    men toligtvis kör jag o trimmarn på ältasjön i eftermiddag.

    en annan sjö jag tror på vid nordligt är fysingen vid upplands väsby…

  • kinetic

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 08:54

    Vart tar ni vägen imorgon? Surahammar borde väl ha säker is????

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 10:03

    Test Glasbrukssjön – ingen chans, den höll inte!

  • erolwi

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 10:23
    kinetic;679510 wrote:
    Vart tar ni vägen imorgon? Surahammar borde väl ha säker is????

    Vi hoppas på större sjöar till helgen, Mälaren eller Galten.

    Sent from my ST17i using Tapatalk

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 11:39

    Ältasjön är fullt åkbar!!!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 15:48

    Flaten fungerar men hade lite väl tunn is. Däremot var det perfekt is på Ältasjön, 7-8 cm och mycket hård. På vissa delar låg tunnare överis som även den bar med lite knak. På fredagen stämde för en gångs skull allt:

    Bra is – Ingen snö att tala om – Och vind!

    Det brallade bitvis á la Bruket från förra säsongen. Svårt att säga hur mycket det var i byarna, det borde i alla fall varit runt 15.

    Trimmarn o Mården har säker lite kommentarer dagen till ära!

  • marden

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 16:10

    ja jäklar vad det bralla på efter kl3 men såg också att stavfnäs http://www.vindsurfa.nu/?page_id=361&statview=Stavsnas hade 22m/s i byvind och viva stationer närmast också hade 20 i byvind samt söderhamn/örskär 28-31 😉

    men isen var överraskande bra stenhård o jämn synd bara att inte nya brädan levererade utan började vobbla redan vid 30kn fast med en ny stans med bakfoten på bakmeden gick det lite bättre så 40 var nära…
    fast om jag hade haft isjakten där skulle det nog blivit 50+

  • kinetic

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 16:56

    Pelegrin: Skall du ut imorgon så lånar jag gärna din planka…Min nya e kvar hos Posten i Segeltorp, de har ändrat rutiner, trodde den skulle gå o hämta hos mitt ombud men ikke…

    Mården: Bra kört! Hur bedömer du isen på Ältasjön? Några svag partier eller är det någorlunda säkert?

  • lordan33

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 20:23

    Vi är två nybörjare som gärna hänger på om det är fler som ska köra imorgon. Det låter på er som det är Ältasjön i stockholmsområdet som gäller, men var ifrån startar man? Vilken segelstorlek körde ni med idag?

  • kinetic

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 20:27

    Älta IP går man på vid… De körde med segel mellan 7 och 5.5…Men om man Trimmarn sa att det blåste rejält o att 5.0 hade varit mer lagom…Jag tippar på att ett segel kring 4.5-5 blir lagom imorgon, verkar kunna bli en del vind…

  • gnsmk

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 20:41

    Ta gärna lite bilder för oss som inte kan vara där 🙂 Jag bor i Nacka men har grejerna på Värmdö .. 🙁

  • trasurf

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 21:43

    Här kommer en bild so jag tog på en av issurfarna på Ältasjön idag. Vem?[IMG]https://picasaweb.google.com/104703751103683539583/DropBox?authkey=Gv1sRgCK2Y2_rysJWQgQE&pli=1&gsessionid=akmW1SVaRbzapk0LuvnG8w#5697232978962682562[/IMG]

Sida 6 av 59

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.