• marden

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 22:08

    det har ju varit kallt länge nu…ingen som har någon rapport om mälarisen närmare stan ?

  • callevader

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 22:16

    Hej Mården

    Jag sitter också här och undar om det verkligen inte finns någon is med bara lite snö på
    i stockholmstrakten. Det ser ju ut att komma lite vind på söndag.

  • electric

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 01:06

    Jag åkte skridskor på Uttran idag (fredag) och det var helt OK trots snö 7 cm, ty snön är lös och det är blankis under. Detta gäller den västra delen av Uttran (väster om Ensta ö). Den östra delen är lite sämre eftersom det ibland är skrovlig is och ibland blöt snö/is.

    Slutsatsen av detta är att jag gissar att även Måsnaren bör ha OK is, ungefär som västra Uttran. Såg en rapport på isabellaforum från någon som varit där i torsdags och isen funkar i alla fall för deras farkoster, och de skulle ev. köra där på söndag om vindproggen är OK. Jag själv funtar på att ansluta då med min winterboard (“surfkälke” och vindsurfrigg) eller wintersurfer (skridskor och vindsurfrigg). Kanske prövar jag rentav i morgon (lördag) och i så fall rapporterar jag.

    /Lars

  • vindsokaren

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 08:16

    Drevviken borde plogas 300x300m lagom för en isbräde bana.
    Det är ju fin is under snön än så länge
    Med samlad anslutning och typ en fyrhjuling till hjälp kan det gå.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 10:14

    Lite trist läge lördag där det blåser en del till havs men sämre inåt Sö-tä. I södra skärgården finns ingen is att tala om. Jag kollade en vik där det låg 1 cm förra helgen och det såg inte ut att ha byggt på särskilt under veckan. Fjärdarna har ingen is alls.

    Vindsökarns förslag låter som en god idé – en plogad bana på någon av de befintliga isarna. Det hann ju bli runt dm innan snön kom.

  • marden

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 10:21

    Jag var o kolla erstaviken i morse men den låg öppen ända in .och på kalvfjarden var det is fast full med blötsnö ..

  • callevader

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 10:32

    Japp har funderat mycket på det där med att ploga egen bana, har ett släp men ingen fyrhjuling allt liten traktor. Men det finns ju en kille som plogar på drevan, som jag tror Trimmarn känner. Kanske kunde vi kolla med honom om det nu är så att ingen har en fyrhjuling med liten plog?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 15:16

    Kollade av en sjö och en mar på Muskö och det var samma elände. Snön har förstört isen. Det är bara slask under snötäcket även om isarna i och för sig bär. I Ösmo låg det säkert 1-2 dm snö och jag antar att isen inte är något att ha där heller.

    Får se om det dyker upp något förslag för söndagen….

  • radius

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 20:48

    Mården, funderar du på björnö? GPS-position: N59 35 18.9 E16 36 26.3, ska kolla om det finns ngn rapport från dagens seglingar.

  • marden

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 21:16

    jag har inte tid imorrn medans det är ljust….
    och hade nog krävts en kulingvarning innan jag åkt så långt..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 16:34

    ISLÄGET – VECKA 5:

    MÅSNAREN – Säker is, plogad bana runt sjön, kärnis, bara lite ojämnheter och sö 29:e bara ca tre cm snö. Perfekt för Pirate, 4-medars och is-kite men även snowboard-kite. En 4-medars kör utan problem tvärs öven sjön och över de eventuella ojämnheter som förekommer. Man kan utgå från parkeringen vid badet nära Hovsjö.

    FITUNA – I viken innanför och norr om Fituna, dvs innanför Fullbro malm, låg isen alldeles blank över fjärden sö 29:e. Om isen får bygga under veckan med kalla nätter kan det med rätt vindar vara ok. Jag vet dock inte om man kan ta sig ända ned till vattnet. Det går vägar ned från åsen men hur långt man kommer den vägen är okänt. Någon som vet..?

    VIKAR I SKÄRGÅRDEN – Om vi har tur kan det med kalla nätter bygga på rejält i veckan i skärgårdsvikar. Man kan sö kväll se antydan till isbildning i södra skärgården. Vinden kan vänta några dagar så det hinner frysa till.

  • jr555se

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 20:10

    är det ngn som testat norrviken förra året eller iår spelar inte så stor roll. mest intresserad av hur vindarna beter sig där med skog och hus så tätt på(väsby delen) funkar det överhuvudtaget eller är det vallentuna som är närmst? =/

    edit. jo eh jag utgår från väsby dåra..

    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 21:12

    ROXEN – Fick just rapport från Linköping där man har fin is och bara tunt snötäcke, mindre än i Södertälje.

  • bicless

    Medlem
    29 januari, 2012 vid 22:19

    Tack för bra sammanfattning av läget
    Inför icecup Sweden nästa helg så är det bra veta mer om isarna.

    Herr Pelegrin;680557 wrote:
    ISLÄGET – VECKA 5:

    MÅSNAREN – Säker is, plogad bana runt sjön, kärnis, bara lite ojämnheter och sö 29:e bara ca tre cm snö. Perfekt för Pirate, 4-medars och is-kite men även snowboard-kite. En 4-medars kör utan problem tvärs öven sjön och över de eventuella ojämnheter som förekommer. Man kan utgå från parkeringen vid badet nära Hovsjö.

    FITUNA – I viken innanför och norr om Fituna, dvs innanför Fullbro malm, låg isen alldeles blank över fjärden sö 29:e. Om isen får bygga under veckan med kalla nätter kan det med rätt vindar vara ok. Jag vet dock inte om man kan ta sig ända ned till vattnet. Det går vägar ned från åsen men hur långt man kommer den vägen är okänt. Någon som vet..?

    VIKAR I SKÄRGÅRDEN – Om vi har tur kan det med kalla nätter bygga på rejält i veckan i skärgårdsvikar. Man kan sö kväll se antydan till isbildning i södra skärgården. Vinden kan vänta några dagar så det hinner frysa till.

  • radius

    Medlem
    30 januari, 2012 vid 08:03

    Var till Björnö (Västerås) igår dryga timmen från Stockholm. Besvärlig is från land 600-700 meter ut. Utanför kanten -> kärnis och 0,5 cm snö. Mycket stora ytor, men man får hålla koll på isrännan in till Västerås. Mkt bra parkering precis före bron till Björnö : ) C

    [ame]http://youtu.be/A9JCapkOut4?hd=1[/ame]


    Windsurfing at Boardtests

Sida 9 av 59

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.