Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Is-säkerhet och "flytande" brädor?

  • Is-säkerhet och "flytande" brädor?

    Publicerad av kinetic på 10 november, 2011 vid 14:31

    Är det någon som vet om en Pirate planka flyter? Hibernan samt övriga 4-medes plankor lär väl sjunka illa kvickt?

    herr-pelegrin svarade 12 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • oaxen

    Medlem
    10 november, 2011 vid 14:50

    Tvivlar på att piraten klarar att hålla riggen flytande. Enbart piraten borde flyta.

  • kinetic

    Medlem
    10 november, 2011 vid 14:54

    Oåxen: Ja riggen måste dumpas, men man borde kunna koppla loss riggen rätt enkelt om man kör pin-systemet.. Så även om flytkraften är liten så tror jag att det skulle förenkla i en nödsituation, borde bli enklare att ta sig upp ur vattnet?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 november, 2011 vid 15:08

    Vi får väl testa att slänga i en Pirate med rigg innan det fryser till och se om man flyter på ekipaget! Det vi dock redan kan konstatera är att om man har riktigt bra speed så kan man köra över råkar med Piraten, precis som med en vattenskida. Så Kinetic – Tveka inte utan håll farten uppe!

    Om man ska slänga i Hibernan bör det not ske på grunt vatten om man vill ha kvar den till vintern…

  • kinetic

    Medlem
    10 november, 2011 vid 15:18

    Pelegrin: Jo jag hörde att det var nån som körde “på vattnet” med plankan vid Bruket, så du har rätt det kan löna sig att stå på OM det är en liten råk (max 5m öppet vatten????). Sen skall man ju komma ihåg att man skall tillbaka oxå, kan inte vara en höjdare o hamna på en flytande is-ö som driver längre och längre bort…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    10 november, 2011 vid 16:57

    Kinetic – Det är alltid bra att ventilera sin oro inför vinterns vakar! Formet blir som en ren KBT-dialog! I vinter måste Du träffa min granne som är trovärdig expert och som garanterat fått ut många tveksamma långt ut på isarna.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 november, 2011 vid 17:39

    Kinetic – Nu är testet utfört:

    PIRATEN FLYTER!

    Plankan flyter som en kork men flytkraften är inte särskilt stor. Med ganska lätt tryck med ena handen får man ned den under ytan. Som enda flytetyg duger den därför föga. Vi är således åter på ruta ett som innebär flytryggsäck, flytoverall, överlevnadsdräkt, torrdräkt, våtdräkt, flytväst eller att chansa utan. Annars blir det torra landbacken i vinter! Samtidigt kvarstår budet att träffa min proffsiga granne som har en hel del att lära ut om farliga isar.

  • kinetic

    Medlem
    27 november, 2011 vid 18:48

    Skönt o veta att plankan inte drar ner en “i djupet”. Hade inte räknat med nån större flyt-kraft, men min nya planka kommer definitivt flyta bättre då den kommer ha mer volym, är det tänkt… Den är redan beställd o jag får upp den lagom till jul verkar det som:)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 november, 2011 vid 12:26

    Kinetic – Det blir spännande att se nyförvärvet! Själv är jag lite på gång att komplettera med fler medar till Hibernan.

  • maglu

    Medlem
    30 november, 2011 vid 22:08

    Blåser det bra, borde det väl i teorin vara möjligt att vattenstarta en pirate upp ur en vak? Iaf om man får upp den på en iskant, som kanske är för vek för isdubbar, men tillräckligt för att hålla bädan uppe och iaf bli uppdragen liggandes på rygg eller kanske ännu hellre på mage…typ body drag.
    Om jag skulle gå igenom, skulle jag iaf gör allt för att inte trampa ned brädan, utan hoppa av bakom, skjuta fram brädan och göra allt för att behålla kraften i seglet. Precis som när man trillar på sommarn och vill upp direkt.
    Det som antagligen blir problem är så fort isen är sprucken, och fenan fastnar i kanter o spricker. Samt att man riskerar åka mot svagare s…

    Säkert en uppsjö andra problem, men iaf det första jag skulle försöka

  • oaxen

    Medlem
    2 december, 2011 vid 09:35

    Isseglingens stora problem är att man hinner komma väldigt långt ut på väldigt svag is om det vill sig illa. Det kan bli en allt för lång sträcka av svag is att slå sig igenom innan man kan ta sig upp.
    När man går igenom isen kommer det troligtvis ta tvärnit med ett brutalt kastfall också.

    Att drömma om att vattenstarta en pirat får nog stanna vid en dröm. I en isvak har man nära till paniken tack vare köldchocken.

    Jag seglar när när det är tjock sötvattenis så att marginalerna är lite större.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 december, 2011 vid 14:53

    Att Piraten går som en vattenskida över råkar tror jag är bevisat vid vinterns övningar på saltvattenis vid Bruket. Vattenstarten tror jag dock, som Oåxen, bör stanna vid en tanke.

    Efter många år ute i Stockholms skärgård har man lärt sig att ha respekt för isen men det får ju inte gå till överdrift så att man för den skull aldrig vågar sig ut bara för att vattnet är bräckt och inte sött. Det har ju varit lite si och så med vintrarna fram till för ett par år sedan men de senaste två åren har isarna varit mycket stadiga i skärgården. Det som stökar till det hela är när det kommer snö i tjocka lager ovanpå isen som växer till sämre. Även iskvaliteten försämras avsevärt. Förutom snö kan vindarna göra att det fryser vädligt sent.

    I vintras kunde man notera olika perioder med mycket bra is. Den bästa isen kom sent och låg även långt ut över hela Mysingen. Den var för det mesta fri från snö och möjliggjorde kilometerlånga repor helg efter helg.

    Det är onekligen så att det är mycket som måste stämma in för att man ska kunna åka isbräda. Det är ju faktiskt så att det kan ligga juste is på en mindre sjö men man klarar sig inte utan vind. Om isen lagt sig i skärgården är det därför gynnsamt för åkning, bl a för att man kan välja områden som för tillfället är bra. Det kan mycket väl ligga snö på ett ställe medan det kan vara perfekt is på ett annat. Det märktes tydligt i vintras då det gick först att köra på Horsfjärden, därefter vid norra Muskö i kanten på Mysingen, därefter vid södra Muskö och långt ut på Mysingen och till slut återigen på Horsfjärden där isen stöpt och frusit på. En helg i mars gick var det någon som windsurfade på utsidan av Muskö medan en annan åkte isbräda på insidan.

    Vi håller tummarna att både Roxen, Drevan och Horsan fryser på snabbt!

  • maglu

    Medlem
    2 december, 2011 vid 17:00

    Störst risk att gå igenom måste va när man stannar eller kör långsamt. Men att gå igenom med fart…huu…ett kastfall ned i en iskant…är nog inte säkert man ens överlever kastfallet skulle jag tro.
    Själv kör jag bara på rekade och säkra isar, men alltid bra att tänka igenom alternativ utifall att…
    Har dock gått igenom övre lagret på dubbel-is, i rätt låg fart. Tog ändå tvärstopp…slog foten rätt bra i mastfoten. Isen var homogen där jag landade, så slog mig inte för övrigt som tur var, gled bara en bit 🙂
    Hade regnat på mer än 30cm tjock is, och regnlagret hade inte frusigt 100%

  • herr-pelegrin

    Medlem
    3 december, 2011 vid 10:11

    Maglu – Det där med överis och underis kan vara läskigt. På sextiotalet åkte vi bil över isen till landet och vid ett tillfälle körde vi igenom överisen. Man hann under en kort sekund hamna i tron att bilen gått rakt igenom isen…

    I vintras var isarna i innerskärgården så pass stabila att det gick att köra bil över dem.

    Att reka av isarna ordentligt innan man bränner iväg borde ju vara en bra förutsättning för att inte plumsa. Jag skulle aldrig köra iväg långa sträckor utan att någon jag litat på först kollat att det var ok.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Is-säkerhet och "flytande" brädor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.