Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

  • vindsokaren

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 19:59

    @Bicless 524340 wrote:

    Vi testade både ice carve brädan och hemmabyggd bräda med fyra medar igår. Slutsatsen blev att hemmabygget med medarna går igång lite tidigare på snöbelagd is då friktionen på icecarve brädan är lite högre. Surfkänslan är dock överlägsen på icecarve brädan. Den uppför dig i stort sätt som en vindsurfingbräda med samma känsla. När det går undan var ice carve mycket stabilare och lättare köra fort med.
    Jag skall försöka klippa ihop film från dagen, körde både lite gopro hjälmkamera.

    Riktigt lyckad dag på Älta sjön tack för provturen Bicless.
    Kommer efter denna dag att konstruera om lite för att blanda lite av icesurfer och mitt hemma bygge.
    1.smalare bak mellan medarna är nu 600 mm brett.
    2.tillverka stenhårda trucksgummin i adiprene.
    3.Längre medar runt om
    4.Ska även prova med en med bak
    Man vill ju ha en stabil bräda i hög fart men ha kvar manöverförmåga.

  • rillestark

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 21:10

    @Robosurf 524531 wrote:

    Kolla in dessa brädor..:smirk:

    http://www.hiberna.lv

    De verkar svänga kungligt, men hög fart rakt fram med kontroll verkar, som med många isbrädor, vara problematisk. Skulle gärna pröva Piratebrädan vid tillfälle, verkar vara ett bra koncept! 🙂

    Här är en bräda jag seglade på i mitten på nittitalet “WIND COMBI”. Gick ganska bra rakt fram, men svängde sämre. Den var konstruerad kring två kantade slalomskidor.

    Frid.

    /Richard

  • vindsokaren

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 21:34

    Verkar som man behöver två brädor en ice carving board för snö
    och en hi board för is med-varianten verkar svänga bra på is.

  • bicless

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 21:40

    Minst 2 🙂
    Sen beöver man en slalom, freestyle och formula. Vågis tror jag inte kommer behövas.

  • nachoman

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 22:00

    @JPS 524477 wrote:

    Det var en ny variant. Skulle du kunna fota undersidan?

    Det är fyra st långfärdsskrillor som är ditskruvade. Brorsans första konstruktion, inte särskilt lyckad dock men det var kul ändå. Blir nog att bygga nåt helt annat! Dock fick ju SKYen komma till användning igen 🙂
    Det skulle säkert funka rätt bra om man hade skrillorna mer i rätt plan, nu när det blåste till lite lyfte aktern och man fick bredställ. Går säkert att få till det där med lite bättre slipning och kanske att man vinklar dem utåt.

  • markan

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 22:16

    @Nachoman 524561 wrote:

    Det är fyra st långfärdsskrillor som är ditskruvade. Brorsans första konstruktion, inte särskilt lyckad dock men det var kul ändå. Blir nog att bygga nåt helt annat! Dock fick ju SKYen komma till användning igen 🙂
    Det skulle säkert funka rätt bra om man hade skrillorna mer i rätt plan, nu när det blåste till lite lyfte aktern och man fick bredställ. Går säkert att få till det där med lite bättre slipning och kanske att man vinklar dem utåt.

    Har du v-slipning på medarna? Viktigt, annars ska det vara svårt att få bra grepp i isen.

  • rasmus_w

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 22:37

    @Bicless 524553 wrote:

    Minst 2 🙂
    Sen beöver man en slalom, freestyle och formula. Vågis tror jag inte kommer behövas.

    Det finns nåt som heter svinga. Blir det rejält med svinga så kanske man har nytta av en vågis…

    (Troligare är så klart att isen bryts sönder av svingan och vips så guppar man omkring på ett litet isflak)

  • electric

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 22:46

    @Miracle 524550 wrote:

    Här är en bräda jag seglade på i mitten på nittitalet “WIND COMBI”. Gick ganska bra rakt fram, men svängde sämre. Den var konstruerad kring två kantade slalomskidor.
    /Richard

    Det finns en serietillverkad sådan, benämnd Winterboard, som vad jag vet är en konstruktion som man tävlade med i Finland på 80-talet. Se här en gammal och ett par färskare filmer på hur det funkar:

    http://se.youtube.com/watch?v=AX2b1J5B8L4
    http://se.youtube.com/watch?v=DXpchf5OFjY
    http://se.youtube.com/watch?v=lVKIyuZvxzk

    Jag och en kompis kör fortfarande på sådana! Vi köpte dem av folk i Farsta Windsurfing Club (FWC) i mitten av 90-talet. FWC hade ett helt gäng som körde sådana på 1980-talet. (Kanske nån här på konfen som var med?).

    Jag håller med om att de är svåra att svänga med – men de är å andra sidan väldigt kul på snö, då de tack vare skidorna funkar jättebra när farkosterna med medar inte funkar längre. För övrigt kan man ju också köra på annat än snö på is. Jag har själv kört på golfbanor och P-platser …

    /Lars

  • swe-496

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 23:02

    Japp jag var en av dem som körde en av de som fanns i Farsta WC.. Körde mest på Drevviken där vi höll till. Funkade som du säger bäst på hård skarsnö. Ren is var inge kul alls. Trögsvängda men roliga.

  • electric

    Medlem
    8 januari, 2009 vid 23:07

    Kul! Ja, det var efter ett av FWC anordnat jippo just på på Drevviken, kallat “Rabbit Island Race”, som jag fick tips om och köpte min första Winterboard. Har dock aldrig sett nån annan köra en sån. Det måste ju finnas sådan kvar i gömmorna hos (fd) FWC-are? De är ju perfekta nu, med några cm (snart fastfrusen/fastkletad) snö på is, när förhållandena för skridskor och medar är sämre.

    /Lars

  • trimmarn

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 07:47

    @Oåxen 524515 wrote:

    Vilka varianter har du testat? Vilka är bra i vilka förhållanden?

    Jag har själv en moutainboard med hjulen utbytta mot medar. På blankis är den riktigt bra men tyvärr har den dålig markfrigång ca 2cm. Det blev ett par kastfall när det kom snö på isen.

    Jag har även fixat ett par gamla slalomskidor med montage för masten 30 cm framför bindningarna. Testade på isen men det var för lite snö så det får vänta lite.

    Sen har jag testat piratebrädan och den ger riktig vindsurfkänsla. Det var oxo häftigt att kunna köra över plogvallarna runt skridskobanan sen vidare ut på ren is. Jag är väl mer sugen på sväng och trix än ren speed men brädan verkar ju funka till både och. En Freestylespeed kanske 😉

    peder..

  • stewen

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 12:25

    En billig variant är annars att göra som vi har gjort.
    Vi har satt mast fot och en vslipad skena som fena bak på en begagnad snowboard. Går att göra carvande svängar, gippar, slag och fungerar både på ren is och upp till en dm snö (sen behöver man större fena)

    Kostade endast 300 spänn för snowboarden att bygga=)

    Kan lägga ut en liten film lite senare.

  • svenne

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 12:56
    Stewen;524619 wrote:
    En billig variant är annars att göra som vi har gjort.
    Vi har satt mast fot och en vslipad skena som fena bak på en begagnad snowboard. Går att göra carvande svängar, gippar, slag och fungerar både på ren is och upp till en dm snö (sen behöver man större fena)

    Kostade endast 300 spänn för snowboarden att bygga=)

    Kan lägga ut en liten film lite senare.

    Samma här, har testat snowboard med skena bak och det funkar helt okej.

  • jps

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 13:38

    Svenne och Stewen: Det vore kul att höra hur ni tillverkade dessa skenor. Mått osv. Samt hur ni fäste dem i era snowboards.

    Bilder kanske?

  • maglu

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 14:10

    Jag har också skaffat en Snowboard för att bygga om. Så tips på fenmontage, stroppar, mastfotsfäste tas gärna emot.
    Funderar på om man kan använda originalbindningarna på något vis, men utan häl-delen och använda ett av “spännbanden” per fot, för att få en smidig justering av storlek och kunna dra åt om man vill.

    Hur gör man bäst nya skruvhål…speciellt längre fram där man vill ha mastfoten, där brädan är rätt tunn. Finns det att köpa gängade hål man kan gjuta/limma in?

    (F.ö. GPSresult 5.5 finns för nedladdning nu, så man kan skicka sina resultat till http://www.gps-icesailing.com)

Sida 9 av 17

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.