Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – Diskussion om bästa halkskydd!

  • Isbräda – Diskussion om bästa halkskydd!

    Publicerad av herr-pelegrin på 8 april, 2013 vid 07:55

    Under åren 2009 – 2013 har det dykt upp ett antal olika varianter på halkskydd eller på annat sätt få bra grepp med kängorna på sin isbräda. Att inte slinta med fötterna är ju A och O. Därför vore det intressant med uppfattningar kring vad Ni anser vara det ultimata. Det finns heller inget hinder att använda flera olika lösningar på samma bräda.

    TEJP – De svarta rullar med halkskyddstejp ger ju visst grepp men greppet kan förloras om man får snö på brädan.

    TRÄLIST PÅ KANTEN – Hiberna har en upphöjning på kanten och på hembyggen kan man se en trälist att få grepp på vid gippar eller då man vill kanta brädan i kraftiga svängar.

    TRÄLIST I MITTEN – Många brädor har en list i mitten att sätta klacken emot. Det fungerar bra men om listen inte är behandlad slits den ned, vilket i och för sig kanske bara är marginellt.

    METALLIST I MITTEN – Surfspots brädor har en metallist i mitten som fungerar bra och inte slits. Av intresse är bl a höjden på listen; 1,5 till 2,5 cm…? Bredden bör kanske vara 1 till 1,5 cm?

    TANDAD METALLIST – Surfspots varant består av tandade metallister, på varje sida om mittlisten. Dessa ger bra grepp och fungerar ungefär som Stickans lösning.

    SKRUVAR – Stickan i Västerås kör utan såsväl stroppar som mittlist där skruvarna sitter i tre längsgående rader. Man får väldigt bra grepp och har lite friare möjlighet att placera fötterna i bästa läge.

    STROPPAR – Mårdboarden, Piraten och Hibernan har stroppar (2 resp 3 resp 1). Förutsatt att dessa placeras rätt så får man ett bra grepp och säker åkställning med goda möjligheter att hänga ut utan att riskera att greppet släpper. Stropparna bör vara sådana att de återtar sin form även om man kliver på dem. Vissa upplever dock stroppar som obehagliga.

    herr-pelegrin svarade 8 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 november, 2014 vid 19:14

    Man kanske kan tillföra två, tre varianter:

    Pads, yogamatta, bagagematta eller dyligt – Man får då en yta där man lätt jan flytta fötterna utan att fastna.

    Fläktrem – Den kan användas exempelvis som mittlist eller kantlist. Om man har en böjd outline är det inga problem att fästa en fläktrem med skruv för att få rätt böjkurva utmed kanten.

  • vindsokaren

    Medlem
    1 november, 2014 vid 20:15

    Såg i en annan tråd att nån hade kört med MTB däck och klipp isär och skruvat dit fungerar säkert bra också.
    Men jag har så många alu.lister liggande så jag kör vidare på det.
    Om man orkar så kan man också köpa glasfiber eller kolfiber stånger och kapa till ca10mm längder och limma ner i brädan men lär ju behövas tålamod att montera i typ 200st

  • vindsokaren

    Medlem
    24 november, 2015 vid 23:32

    Pelegrin har ju flitigt jobbat med halkskydd iår och han använder kombo av pads(sup matta), och fläktremmar
    Ska bli intressant och se om det funkar.
    Pad material satte jag också dit på ett par brädor.
    Sen var det Trimmarn som körde rikligt med grovsalt och först önskat på epoxi.

  • mossberg

    Medlem
    25 november, 2015 vid 05:31

    Jag har mtb-däck, hur bra grepp som helst o snön fastnar inte, stort plus. Sen känns det självklart med stroppar, har tagit fläktremmar till detta.
    Snart är det dags, moa-ha-haa!

  • vindsokaren

    Medlem
    25 november, 2015 vid 07:46

    Ahh det måste jag prova blir en tur till Jula i helgen.

  • vindsokaren

    Medlem
    25 november, 2015 vid 07:49

    @Mossberg 737164 wrote:

    Jag har mtb-däck, hur bra grepp som helst o snön fastnar inte, stort plus. Sen känns det självklart med stroppar, har tagit fläktremmar till detta.
    Snart är det dags, moa-ha-haa!

    .
    Hur fick du fast MTB däcket?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 november, 2015 vid 15:12

    Jag har provat lite olika höjd på mittlisten. Ett misstag man kan göra är att den blir aningens för hög. En faktor i sammanhanget är ju också hur kängorna ser ut undertill, dvs om man har en skarpt avgränsad klack eller en mjuk övergång mellan klack och sula. Hursomhelst är min erfarenhet att en höjd om 1, 5 cm räcker för att få bra grepp med klacken. Själv har jag helt gått över till fläktrem, både som mittlist och kantlist. Fördelarna med fläktremmen är främst att den på intet sätt påverkar flexet på brädan, att den ger bra grepp samt att den är grymt tålig. Inget man sliter ned i första taget. Vikten är låg om man nu skulle ta den hänsynen. Det går dock inte att hitta en fläktrem som är 1,5 cm utan man får bygga på med en list under om ca 0,5 cm. Listen limmas lämpligen på brädan med expoi eller quick epoxi. Remmen limmas och skruvas sedan med tunn träskuv på mittlisten. För kanterna behövs ingen förhöjning med list utan där räcker det med fläktrem.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – Diskussion om bästa halkskydd!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.