Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräda – Horsfjärden åkbar juldagen

  • Isbräda – Horsfjärden åkbar juldagen

    Publicerad av herr-pelegrin på 25 december, 2010 vid 15:53

    Horsfjärden har frusit så pass att den har tillräckligt tjock is för att vara åkbar.Grannen är proffs och vi litar på hans omdöme! Vi var ute med isjakt, Hiberna och Pirate på juldagen i rätt kraftig vind. För Hibernan räckte det med 4 kvm. Det låg inte mycket snö på isen, vissa partier var helt fria – närmast perfekta förhållanden!
    Passa på och åk julfläsket av Er, mina Herrar!

    Mvh

    Herr Pelegrin

    herr-pelegrin svarade 13 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • oaxen

    Medlem
    26 december, 2010 vid 09:08

    Var i landet ligger Horsjärden? Enda Hårsfjärden jag känner till är den söder om Stockholm.

    Blir det vind och det finns is är vi ett par stycken Linköpongsbor som kan tänka oss att åka en bit för att få åka.

  • trimmarn

    Medlem
    26 december, 2010 vid 10:21

    Vart klev ni på? Årsta havsbad kanske eller är det brutet för färjan där?

  • htn

    Medlem
    26 december, 2010 vid 10:59
    Oåxen;642958 wrote:
    Var i landet ligger Horsjärden? Enda Hårsfjärden jag känner till är den söder om Stockholm.

    Ubåt 1982.
    Horsfjärden=Hårsfjärden (korrekt (gammal) stavning är Horsfjärden).
    WGS 84 (lat, lon):N 59° 2.452′, E 18° 6.297′

  • oaxen

    Medlem
    26 december, 2010 vid 11:25

    OK, då är jag med.

  • marden

    Medlem
    26 december, 2010 vid 20:42

    Enligt Isabela seglarnas hemsida ska södra björkfjärden va ok..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 december, 2010 vid 18:37

    Den 26:e och 27:e var det lite klent med vind på Horsan (Hårsan) men tisdagen har prognosen 4-7 så det borde räcka. Det gick redan på juldagen att utgå från Årsta Havsbad, enligt Isplanket. På Muskö-sidan är det inga prolem. Isen är ok flera hundra meter ut. Glöm inte dubbarna! Mvh /Herr pelegrin

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 december, 2010 vid 18:42

    Jag glömde lägga till att det under senare delen av julhelgen kom några cm snö som fördelat sig ojämt på Horsfjärdens is. Under Annandagen fanns dock större partier med bara marginellt med snö. Om det bara blåser så går det nog med både Pirate och Hiberna, bara man letar sig fram till lämpliga partier. /Herr Pelegrin

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 december, 2010 vid 15:55

    Tisdagen den 28:e blåste det äntligen på Horsan, runt 5-6 m/s vilket räckte bra med 6 kvm och Hibernan. Nära Muskölandet hittade jag ett område som var i det närmaste snöfritt så det var bara att tuta och köra. Förvånansvärt lite folk ute på isarna men det kanske finns andra lika bra ställen…? Grannen med isjakten går och väntar på att Mysingen ska lägga sig som i fjol men än så länge duger Horsan. Trist om det kommer mer snö till nyår.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    30 december, 2010 vid 14:59

    Fortsatt bra förhållanden på Horsfjärden onsdag och torsdag även om vinden på torsdagen bara räckte till och från. Noterade att Pirate-brädan går säkert över hårda iskanter och kan köras lite tuffare än Hibernan när man är osäker på underlaget. Men ska man se på vilken bräda man får ut mest av så är ju Hibernan outstanding men tanke på hur lättgippad den är samtidigt som den ger en mer hisnande känsla när det bär av i full fart.

  • kinetic

    Medlem
    30 december, 2010 vid 16:30

    Herr Pelegrin: Skall ni ut en runda imorgon med?

  • trimmarn

    Medlem
    30 december, 2010 vid 18:34

    Jag vill oxo ut i morgon. vart kör vi?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 december, 2010 vid 14:43

    Oj då, jag missade att det fanns intresse för Horsfjärden på Nyårsafton. Det var ju synd. Hoppas det går fler tåg och att det inte kommer att snöa som man förutspått. Jag var bara ute en kort runda vid 14-tiden och då blåste det för klent men det var inte mer snö än att det hade gått med Hibernan bara det hade blåst 4-5 m/s. Möjligen var det bättre tidigare på dagen. Grannen har idéer om Bruket på Muskö där isen nu ligger utåt Mysingen. Jag återkommer med rapport om snö- och isläge.

    Mvh

    Herr Pelegrin

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräda – Horsfjärden åkbar juldagen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.