Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 oktober, 2012 vid 12:28

    Spitchen – Du har alla skäl att vara sugen. Det är fantastiskt kul och inte särsklit svårt. Om Du är intresserad så kan jag rekommendera att plöja igenom förra säsongens motsvarande tråd – Idéer inför 2012 – om Du inte redan gjort det.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 oktober, 2012 vid 12:30

    Spitchen – Du har alla skäl att vara sugen. Det är fantastikst kul och inte särsklit svårt. Vid tillfälle rekommenderas att Du plöjer ingeom förra årest motsvarande tråd – Isbräda-idéer inför 2012 – om Du inte redan gjort det.

  • vindsokaren

    Medlem
    27 oktober, 2012 vid 12:39

    Nej inte särskilt svårt har kompisar som aldrig surfat men ändå glidit fram i lättvind.
    Har en bred framtruck(350mm) somgör att brädan blir stabil dock svängde single meden för bra som vid 34 knopslutade i en läskig spinnout av vobbel.

    skön slogan:ropen skalla vind till alla.

  • bicless

    Medlem
    27 oktober, 2012 vid 16:22

    @Rickard_nr1 701829 wrote:

    Pratade med en kompis om de och han tyckte hardox 400 va snäppet bättre än domex 355 som surfspot kan tillhandahålla, och tydligen tar dom hutlösa priser med så de kan mycket väl va mer lönsamt att gå till lokala smeden å få materialet istället:P

    Ju fler vi är som issurfar ju bättre så jag tycker det bara är bra att vissa tillverkar själva eller tillverkar delar av sina brädor. Dessutom utvecklar det sporten att folk testar nya konstruktioner.

    Men att 825:- (660+moms) är hutlöst för 4 skenor håller jag inte med om. I alla fall inte om man skall köpa in dem vitt med vit arbetskraft och tillverkaren skall
    -cadrita mallen med utprovad radie för skäret
    -hitta rätt material och tjocklek
    -sätta upp material i lasserskärare och skära
    -Borra hål för stag och fäste och grada alla hål
    -V slipa alla 4 skenorna

    Hade vi haft samma påslag i % som dressman har på ett par byxor hade vi behövt ta 2500:- för dem.

    .

  • trimmarn

    Medlem
    27 oktober, 2012 vid 17:34

    4 medar till priset av en juste vågfena är väl ok.

  • svenne

    Medlem
    27 oktober, 2012 vid 22:52

    @trimmarn 702170 wrote:

    4 medar till priset av en juste vågfena är väl ok.

    Precis! Att kalla det priset för hutlöst är hutlöst!
    Jag vattenskär en hel del detaljer til kundprojekt och det är inte billigt att göra småserier på bra stål. Sluta gnäll och betala, det är mindre pengar än tre drinkar och en taxi hem!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 oktober, 2012 vid 10:44

    Så rätt Svenne! Det har nu gått några dagar från det hutlösa inlägget så det har faktiskt varit öppet att backa aningens eller kanske skylla på: “Å fan, va de prise fö alla fyra medana, de viste ja innte..”.

    HUTLÖS = OBLYG, SKAMLÖS, OFÖRSKÄMD och SKANDALÖS men även OBILLIG.

  • radius

    Medlem
    29 oktober, 2012 vid 12:26

    Kanske dags att vända blad?

    Apropå fotstroppar..; ) Personligen känner jag mig ganska skeptisk till fotstroppar, dels för risken att sitta fast vid en eventuell vurpa samtidigt som det känns som om stancen blir mer låst/oflexibel om man har två stroppar isf mittskena. Att köra en stropp bak alá Hiberna och mitt skena kanske är the way to go!?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 oktober, 2012 vid 13:32

    Vi kör på det och vänder blad till stropparna. Min erfarenhet från Hiberna:

    LÄTTVIND o HÖJDTAGNING – Mastfot i främre läget och placering av bakfoten på mittskenan framför bakstroppen. Tyngdpunkten blir då lite längre fram än nedan.

    MEDELVIND o UPPÅT PÅ HALVVIND – Jag använder för det mesta bakstroppen. Man slinter inte och får därmed bra kontroll över brädan. Inte säkert att det går fortare med belastningen lite längre bak men det känns skönt med den direkta styrning man därmed får på både “heal- och toeside”.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 oktober, 2012 vid 20:32

    I förra årets IS-tråd fanns ett klipp från Västerås där Tommy och Stefan kör ett par fantastiska skapelser i dryga 80 km/h. Går det inte att höra mer från dessa Herrar kring deras byggen. Lite bilder kring konstruktionen vore kul.

    http://www.youtube.com/watch?v=cR-aU…0v5fBFS.FxvnnZ

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 oktober, 2012 vid 12:42

    Länken fungerade tydligen inte. Jag provar igen med länken till “stridsmaskinerna”:

    http://www.youtube.com/watch?v=cR-aUXRtuwM&context=C3a8fd96ADOEgsToPDskIBU-sABZP0v5fBFS.FxvnnZ

  • bicless

    Medlem
    31 oktober, 2012 vid 20:34

    Det ryktas om att västeråsgänget har börjat med byggverkstad på klubben (JKV) 1 gång per vecka. Blir kul att se hur många brädor och åkare det kommer ut av detta grymma initiativ.

  • vindsokaren

    Medlem
    31 oktober, 2012 vid 22:50

    Medarna till ATB brädan snart klara.Och extra truckar med fjäderkonstruktion är beställda.
    Bra att det byggs i stugorna så att vi blir fler på isarna.
    Fick se lite bilder från deras byggen när jag för första gången skulle tävla på bana nu vart det ju bara träningstävling i Kvicksund men nyttigt ändå.

  • spitchen

    Medlem
    2 november, 2012 vid 07:19

    Ser läckert ut! men jag skulle då vara skraj för stroppar i dessa hastigheter på is.
    Kan nog bli otäcka följder om man ramlar! (skenan fastnar i någon spricka)

  • vindsokaren

    Medlem
    11 november, 2012 vid 21:09

    Mer film:
    videoklipp: http://youtu.be/m959LxyoCIA

Sida 4 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.