Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

  • stoorfaen

    Medlem
    23 november, 2012 vid 11:12

    @Mården 703790 wrote:

    ruggit snyggt storfan !
    frågan är bara varför ? har du haft problem med medsläpp i svängarna ?
    mina fyrmedarsbrädor har alla svängt så bra så det inte har gått att stå kvar på dom…

    Nja, jag slog på roten ordentligt ett par ggr förra säsongen just för att bakmedarna släpte. Efter det så märkte jag att jag fegade lite och pressade inte så mycket som jag ville. Brädan har ju inte vanliga truckar som du kanske la märke till. Det stora skillnaden är just att den går att lägga ner ordentigt, upp till 30 grader och jag vill kunna göra det i full macka utan att vara orolig för släpp. Men det återstår att se om det hjälper! 🙂

    @Mården 703790 wrote:

    trucken ser också mycket finurlig ut ,gjord på av några gångjärn ? går det att ställa svängen på dom ?
    men går dom inte lite väl lätt ? eller ska det in några fjädrar motstånd ?

    Truckarna är precis som du sett steglöst ställbara med en typ av vantskruv. Det går att få brädan till allt från helt neutral (inget händer om du lutar den) till att svänga helt hejdlöst med svängradie på under 5 meter. Eftersom man kan ställa fram och baktruck oberoende så är det lätt att tuna in till det man gillar bäst. I sommras har jag kört mycket med den som skateboard och det är kul att kunna ställa ner känsligheten innan man laddar ner för de riktigt snabba partierna.

    När det kommer till någon form av tröghet så har jag valt att låta den vara helt lös. Det kan låta lite konstigt, men eftersom trucken har en naturlig ballans så går det att ballansera på grejerna när de står stilla. Men den största nyttan kommer när man ska köra grejerna, det känns så jäkla mjukt och surfigt att slippa lägga på tryck för att svänga (lite som att köra med servo eller som att köra vågis) speciellt som brädan är riktigt mjuk och gungig.

    Jag vette katten men funkar det så tror att det blir en go bräda i vinter!

  • vindsokaren

    Medlem
    23 november, 2012 vid 14:34

    Satan i gatan! den där besten borde heta Terminator inte Garbo.
    Grymt cool och med ställbar svängradie också.

  • marden

    Medlem
    24 november, 2012 vid 14:42

    inspererad av alla grymma byggen fick jag leta upp mina avstannande byggen från förra vintern.
    det blir en liten uppdatering från mårdboard proto 3,0 till 3,1 …
    passar på att bygga 2st samtidigt när plywoodskivan räckte till 2

    men det känns som snickarn har halkat efter mekanorymdstorforskarn

  • trimmarn

    Medlem
    25 november, 2012 vid 09:52

    Ser grymt ut Mården. Hoppas nu att det blir riktig is.
    Kan meddela att det kommer en förändring av min carvingiceboard oxo.
    Med inriktnig på sväng 🙂

  • vindsokaren

    Medlem
    25 november, 2012 vid 21:42

    Tror faktiskt att den kommer glida ännu lättare med dina ändringar Trimmarn.

  • kinetic

    Medlem
    25 november, 2012 vid 22:20

    Har ni sett att kylan är på G så smått? Vi kan ha isar om dryga 2v om proggen stämmer…

  • stoorfaen

    Medlem
    26 november, 2012 vid 14:32

    Mården, den där designen var ju jäkligt smutt. Är det ställbar svängradie där också? Hur tänkte du få den vattentålig? Lackning eller? Är själva brädan förstärkt på något sätt? Och jag antar att det är singelmed bak som gäller! Det måste ju ge ett sjukt bra grepp? Vart fixar du dom någonstans? Gör du själv?

  • marden

    Medlem
    26 november, 2012 vid 16:26

    ja , jag pular själv i garaget “ensam är stark”
    ja var inne på ställbar svängradie förra året med hjälp av gånggärn ,(var nog därför jag såg det på garbo) men det bidde inte det utan den är fast.
    brädan är förstärkt och båtlacken inköptes faktisk idag på biltema , får se om jag hinner få på den brukar ha problem att komma så långt som till färg/lack med mina projekt…

  • radius

    Medlem
    27 november, 2012 vid 10:05

    @stoorfaen 703778 wrote:

    Såhär blev årets bräda, Garbo heter hon.

    Hon är grymt vacker, precis som förra årets skapelse.

    Btw, din vimeo film = flash, vilket gör att man inte kan se den om man sitter på Iphone, padda eller mac.

    @Mården 703834 wrote:

    uppdatering från mårdboard proto 3,0 till 3,1…

    Kool, förvillande lik en hammarhaj : )

  • mossberg

    Medlem
    27 november, 2012 vid 14:39

    Tjohej, man kan ju köra freestyle med isbrädor också, har gjort om min hemmabyggda TurfDog till isbräda, gör samma saker som på land, t ex flaka o spock. Funkar hur bra som helst!

    Hemmabyggd turfdog:

    O på vinter monteras dessa iställetför hjulen:

    Kanske lite setuptips, korta skenor bak, o de behöver inte va särskilt vassa, bra om de inte hugger när man slänger runt.
    Främre skenorna bör har ha platt bäryta framtill för bärighet och en LITEN vass 90gradrsslipning längst bak för att hålla riktningen o inte kana iväg.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 november, 2012 vid 15:09

    Mossberg (Ubbes son????) – Intressant med freestyletanken! Hoppas vi får se en film med Dig och skapelsen in action!

    Jag kom att tänka på en filmsnutt jag såg för några år sedan med finska ynglingar som jag tror hade gjort om skateboards till isbrädor. Dessa ynglingar snurrade och trixade på en liten plogad bana så det stod härliga till…

  • mossberg

    Medlem
    27 november, 2012 vid 22:28

    Jo, en filmsnutt ska väl kunna ordnas frampå.
    Nåej, inte Ubbes son men Bengans son.
    Filmen på finnarna har jag inte sett men så här funkar turfdogen: http://www.youtube.com/watch?v=VUiXrMCLBSc

    Går snabbt att lära sig freestylegrejer på denna, 100% snabbare än på vatten…eller mer…och det krävs extremt lite vind = fler möjligheter till vindsurfing, kan inte klaga.

  • ohls3

    Medlem
    28 november, 2012 vid 08:55

    haha skön grej! blir väl att bygga om isbrädan frammåt våren så man kan ta “street” brädan till ica o handla 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    28 november, 2012 vid 13:19

    Det var inte illa! Akrobatik utan skydd! Kan nästa steg vara parkour med windsurfingrigg? Jag kan bara konstatera att jag nu känner mig ännu äldre än tidigare…

  • mossberg

    Medlem
    29 november, 2012 vid 08:16

    Jag har faktiskt aldrig skadat mig på land eftersom det handlar mer om teknikträning än speed (så länge man kör med länkhjul fram, truckar fram OCH bak ger såklart möjlighet till stabil fart, precis som på is), man trillar ju kull såklart men det blir sällan eller aldrig våldsamt. Däremot tar ju utrustning mer skada.
    Jag tycker inte du behöver känna dig gammal, att köra på land är enklare än på vatten…precis som med issegling.

Sida 7 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.