Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ISBRÄDA – Kört för säsongen?

  • trimmarn

    Medlem
    8 januari, 2011 vid 23:56

    Kanske finns det fortfarande hopp. Hittade filmen ovan på kitenation.

  • oaxen

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 08:57
    Herr Pelegrin;643921 wrote:
    Tre argument mot Veteranens förslag till skridskomedar:

    Vad gäller de simpla Isabella-jakterna så kör de med mycket väl slipade järn, där funkar inte skridskoskenor.

    Såg en videosnutt där några grabbar försökt sig på en isbräda som troligen hade skridskskenor som medar. Den fungerade inte alls utan slirade runt i sidled.

    Visa ett enda inslag på Ytube eller annanstans där skridskomedar funkar på en isbräda!

    Mvh

    Herr Pelegrin

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=gjCqcffZhT0&feature=player_embedded”]YouTube – Sweden IS fantastic![/ame]

    Vi kör med skridskomedar(långfärdsskridskor) allihop, Douglas har i o f bytt till Hiberna. Givetvis måste man V-slipa dem.
    Fördelen är att de inte blir slöa lika snabbt som bonnjärnet som en del använder.

  • kris

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 09:42

    Skilj på skridskor och skridskor. Var det hockeyrör på den där filmen eller? Längd, skena och slipning på dom är ju en helt annat femma från långfärds.. Men båda är likväl skridskoskenor om man nu vill klyva hår.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 16:45

    Vilken fantastisk is! Den var blankare än en spegel! Kul att bli överbevisad när man stack ut hakan. Det är naturligtvis som föregående talare sa – skridskomedarna måste vara v-slipade. Det går inte med skridskoslipning. Möjligen får jag väl skylla på att det var någonting ditåt jag menade.

    Såg att isen på Mysingen kan bli bra om det får frysa till lite. Ingen snö, hård och mjuk is varvat. Grannen gissar att det går att utgå från Bruket på Muskö efter ett par dagar med minus.

    Mvh Herr Pelegrin

  • oaxen

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 16:53

    Det finns dessutom exempel (t o m här på forumet om jag inte missminner mig) på åtminstone någon som slaktade två par hockey-/bandyrör med lyckat resultat.
    Det viktigaste kommer att vara vilken böjkurva meden har. Hibernas orginalmedar har bara 4 cm rak del. Man kan köpa andra medar som har längre rak del, 8 eller 16/18 cm.
    Har Kris eller Herr Pelegrin ens kört isbräda?

    Det finns inget som hindrar att man customiserar medprofilen på ett par hockeyrör så att de funkar. Det kan jag garantera. Självklart måste man V-slipa också.

    Nu får vi hoppas på nya isar…

  • trimmarn

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 17:17

    Hur ser isarna ut nu runt sth? Jag knallade ner till drevan och konstaterade att den mesta snön är borta halva sjön var snöfri. Regnet inatt lär ju ha tagit hårt på snön även ute på fjärdarna.

  • kris

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 17:25

    Om jag kört isbräda? Nu gör du mig väldigt besviken.. :smirk: Självklart skulle hockeyskenor funka, har aldrig sagt annat. Men inte med hockeyslipning alltså, det var det jag avsåg.

  • oaxen

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 18:27

    Jag tror faktiskt att med en riktigt djup U-slipning och lite mjukare is så kan nog faktiskt den också funka.

  • douglas-l

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 19:29
    Oåxen;643961 wrote:
    Har Kris eller Herr Pelegrin ens kört isbräda?

    Nu får vi hoppas på nya isar…

    Kris kör ju numera sveriges näst snabbaste 4-medars 🙂

  • jesse

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 20:38

    Fan va gött Gubbar! Plusgrader och regn i ett dygn och nu är det minus. Tänkte “skolka” från första dagen på jobbet och köra Pirate i Uppsala. Förhoppningsvis så har det nu bildats lite skare på snön som fenmeden lätt skär igenom och så väntas det SV 10-15 m/s!!! 😀

    Någon annan med Pirate som ska ut?

    Tänkte försöka tejpa fast en videokamera på hjälmen eftersom det verkar ju vara så populärt nuförtiden. Kanske blir det en lite filmsnutt att lägga upp på Tuben!

  • kris

    Medlem
    9 januari, 2011 vid 22:12
    Oåxen;643969 wrote:
    Jag tror faktiskt att med en riktigt djup U-slipning och lite mjukare is så kan nog faktiskt den också funka.

    +1 på det

    Douglas L;643976 wrote:
    Kris kör ju numera sveriges näst snabbaste 4-medars 🙂

    +1 på det också! 🙂

  • bicless

    Medlem
    10 januari, 2011 vid 00:28

    Börjar se rikigt ljust ut för isbrädor i sth området igen.

    Jag är visserligen pappaledig just nu men nån session skall man väl kunna klämma in. Vore kul höra om nån vart ute och prövat.

    Om det blir bra isar igen under feb kanske man kunde köra en liten rejsdag med både hemmabyggen, pirater och hibernor. Surfspot är gärna med och arrangerar.

    Bicless

  • trimmarn

    Medlem
    11 januari, 2011 vid 15:18

    Jag var ute på drevan i 2 timmar. Perfect för 5.7 och pirate. Jag körde med android gpsen kan manväl inte lita riktigt på men 54 kmh max. Och då kändes det fort.

  • bicless

    Medlem
    11 januari, 2011 vid 21:54

    Grymt att höra.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 20:06

    Vi får väl hoppas att tövädret öppnat upp för fina isar nu när det fryser på. Beträffande mina erfarenheter av att åka isbräda så är de noll vad gäller hemtillverkade varianter, jag har bara kört på min Hiberna eller min Pirate… Mvh Herr Pelegrin

Sida 3 av 9

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ISBRÄDA – Kört för säsongen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.