Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ISBRÄDA – Kört för säsongen?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 21:02

    KANSKE INTE KÖRT ÄNDÅ? I dag, lördag den 15:e, var isen ok vid norra Muskö vid kanten av Mysingen. Råken utanför på själva Mysingen höll 3 cm på fredagen och räckte inte för segling men en enorm yta innanför höll måttet med bar lite skrovlig is blandat med ytor med ca 1-2 cm snö. Jag fick några race på Piraten som inte på något sätt kan mäta sig med Hibernan men ok windsurfingkänsla ändå. Mvh Herr pelegrin

  • kinetic

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 21:32

    Pelegrin: Posta INNAN du skall ut nästa gång, gärna en vägbeskrivning oxå!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 januari, 2011 vid 14:42

    Det gör jag gärna. Det som ligger närmast till hands är nästa helg. Som läget ser ut nu vid Mysingen, Kanada på Muskö, så har det regnat hela söndagen vilket gör isen mjuk. Grannen hade kört isjakt och det blev lite farligt i vinden när han i 60-70 blås riskerade åka in i partier som snabbt stoppade upp farten. Ute på Kanada är det lite trixigt att komma ned till vattnet eftersom man måste in på tomtområden där man inte önskar att obehöriga kör.

    Vad gäller Horsfjärden så hoppas jag mycket på den. Där ligger dock betydligt mer snö än utåt Mysingen men den har sjunkit ihop till kanske bara drygt 5 cm på sina ställen. Om det får töa några dagar till, gärna med mer regn så kanske det även kan gå att köra där igen. Innan snön kom var det perfekta förhållanden. Till Horsfjärden kan man komma från Årsta Havsbad, Söderby Brygga och Östnora från fastlandssidan. Från Muskö kommer man ned på isen vid Mikrums Brygga. När isen var ok så var det dock några hundra meter ut från Mikrum. En isbräda, typ Hiberna, kan man dock ganska enkelt ställa i en vanlig pulka om man ska ta sig ut genom partier med mera snö.

    Jag återkommer. Mvh Herr Pelegrin

  • kinetic

    Medlem
    16 januari, 2011 vid 16:09

    Herr Pelegrin: Jag vill helst ha “fin” is då jag speedar, vill gärna slå mina dryga 32 knop jag hade som bäst på Drevvikens “knöggelis” för nåt år sedan. Jag kör Pirate så att det går bra att leda brädan genom djup snö färdigriggad. För min del kvittar isens kvalitet, så länge ytan är någorlunda hård sen om det är genomblött snö, “knöggel”, eller blankis e strunt samma. Snö går oxå bra men inte för djup, men om det är snö kan man nog glömma toppfarts rekord.

  • maglu

    Medlem
    17 januari, 2011 vid 10:24

    Körde dryga 20 knop igår på mellan 20 och 50 cm snö. Vindpinad packad 0-gradig snö.
    4.5m segel och Pirate och den större fenan. Nyvallad bräda, men tyvärr för lite kallare snö .
    Gick rätt bra att ta höjd i dessa förhållanden. Men mycket svårt att svänga, förutom med segelstyrning. Stoppsladd upp i vind gick bra, men försöka carva en gipp var omöjligt i dessa förhållanden. Saknar en snowboards flexibilitet/böjkurva för detta. Brädan är helstyv och det blir väldigt liten möjlighet att svänga i snö. Utom då att trycka ned tail:en och upp i vind… typ en “slam tack” eller vad man skulle kunna kalla det =).

    http://www.endomondo.com/workouts/ttGODHFzU1c

  • kinetic

    Medlem
    17 januari, 2011 vid 21:10

    Härligt töande:). Nu håller vi tummarna för att det fryser på för då kan det bli riktigt bra:)!

  • oaxen

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 09:36

    Snart kan hela Roxen vara seglingsbar igen. Vi får se hur dagen artar sig. : )

  • erolwi

    Medlem
    18 januari, 2011 vid 14:24

    Även Mälaren börjar se svart och fin ut. Tyvärr ska man till fjällen i helgen men hoppas det är snöfritt till nästa helg med

  • mikael_p

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 20:31
    Maglu;644573 wrote:
    Körde dryga 20 knop igår på mellan 20 och 50 cm snö. Vindpinad packad 0-gradig snö.
    4.5m segel och Pirate och den större fenan. Nyvallad bräda, men tyvärr för lite kallare snö .
    Gick rätt bra att ta höjd i dessa förhållanden. Men mycket svårt att svänga, förutom med segelstyrning. Stoppsladd upp i vind gick bra, men försöka carva en gipp var omöjligt i dessa förhållanden. Saknar en snowboards flexibilitet/böjkurva för detta. Brädan är helstyv och det blir väldigt liten möjlighet att svänga i snö. Utom då att trycka ned tail:en och upp i vind… typ en “slam tack” eller vad man skulle kunna kalla det =).

    http://www.endomondo.com/workouts/ttGODHFzU1c

    Hej, intressant att läsa detta om att jippa en pirate. Jag köpte mig en i vintras och fick i helgen som var den första riktigt bra seglingen på den. Men mitt problem jag upplevde är detsamma som du beskrev att jippa. tryckte ner den så mycket jag vågade (det tutade i rejält och jag har 6.6 som minsta segel) men jag lyckades aldrig gå runt. Att gå upp i vind och göra ett snabbt slag gick däremot bra. Men jag saknar fotstyrningen man tar hjälp av vid en vanlig jipp på vatten när man ska gippa på isen.Vi hade slät, hård is (dock mycket vatten) så det fanns ingen snö som man kunde carva i. Har du lyckats ta runt piraten i en jipp på slät is eller är det bara i snö som den går trögt runt?

  • maglu

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 21:10

    Har kört väldigt lite på slät is. Då har det blivit mitt hemmabygge med skateboardtruckar och medar istället, den går perfekt att gippa! Kört pirate en gång på rund-skridskobana för att testa. Och då kändes det som att det gick att gippa. Måttligt med vind och begränsat ytrymme men gick ibland. Kul att “vågsurfa” på snövallarna då=)
    Hade svårt att slå i söndags också, med så mycket tung snö. Sjönk igenom för mycket och gick inte vrida runt brädan med segelstyrning. Var bara o kliva av och vända.

    Bifogar några bilder från i söndags. En intresserad stugägare kom ut o fotade =)

  • kinetic

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 21:16

    Att gippa på is e svårt, har för mig att “Jesse” på forumet kan förklara tekniken :). Problemet är nog att det är svårt att få grepp, samt att seglet har en förmåga att motverka svängverkan. Om jag kommer ihåg rätt så kör “Jesse” nån form av “lay-down” gipp, dvs han skotar in max, rake:ar riggen lätt bakåt o fotstyr runt…Men jag kan komma ihåg fel. I vart fall så satte han snygga gippar “på band” vid ett is-surfing möte i Norrköping förra året, underlaget var till 90% is med fläckvis snötäcke om 2-3 cm gissningsvis.

    Edit: “Trimmarn” e en jäkel på att gippa han med har jag för mig, fanns en film förra året där han sätter flygande gippar hela tiden, dock på “lagom mycket snö”.

  • maglu

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 21:27

    På snö har jag känslan att mastfotstryck motverkar carving-möjligheten. Trots kanställd bräda gick den bara rakt.

  • kinetic

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 21:30

    Maglu: Kan stämma, det är därför de som kan gippa skotar hem ordentligt skulle jag gissa…Jesse eller Trimmarn får posta o förklara:)

  • jesse

    Medlem
    19 januari, 2011 vid 22:48

    Tack för förtroendet David! 🙂

    Jo, Piraten är en bitch att gippa. Bästa förhållandena för att gippa med brädan upplevde jag första gången jag testade brädan för 3 år sedan. Då var det ca 5 cm puder på slät kärnis och jag körde med den kortaste “fenan” och det gick bra att svänga runt men då sumpade jag gipparna när jag skulle flytta fötterna. På blankis har jag aldrig lyckats sätta en gipp med den korta fenan. Då är det slag som gäller.

    Här kommer några tips för att gippa på blankis:

    – Kör med den stora fenan (8 cm).
    – Slöra ner och gå in med bra fart i svängen. Fega inte!
    – Ta ut bakre foten ur stroppen och sätt den på padden mellan stropparna, på läsidan.
    – Lägg mycket tryck på läsidan med den bakre foten. Hold!
    – Luta dig framåt inåt i svängen samtidigt som du lutar in riggen in i svängen.
    – Fötterna: Hold! (fortsatt mycket tryck på läsidan)
    – När du kommit runt i svängen börja flippa seglet.
    – Fötterna: Hold!

    Se till att få bra tag om bommen på den nya bogen och titta dit du ska. Här känns det jävligt muppigt med standsen i det här läget. När du fått fart på den nya bogen flytta fötterna kroka i och kliv i stropparna.

    Låter mycket som en beskrivning för en racejipp på vatten med skillnaden att man hela tiden måste lägga stort och jämt tryck på läsidan under hela svängen. Det mest kritiska momentet är segelflippet då jag upplever att man inte får samma hjälp att hålla balansen med riggen som när man jippar på vattnet. I och med att man inte har samma stöd av riggen har jag för mig att jag rätar upp riggen tidigare än vad jag gör på vattnet MEN håller kvar samma tryck på läsidan med bakre foten. Något som jag märkte i Norrköping var att det är stabilare om man har hög fart in i gippen.

    Vi får hoppas på bra förhållanden till helgen! Jag vet att det har körts Hibierna i Uppsala igår och idag.

    Kanske dags för ett race i Stockholmstrakten? Söndag ser lovande ut. 🙂

  • maglu

    Medlem
    20 januari, 2011 vid 00:16

    Tack för infon.

    Här uppe är det bara massor av snö. Så får testa nästa år 🙂

    Sent from my HTC Hero using Tapatalk

Sida 4 av 9

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ISBRÄDA – Kört för säsongen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.