Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag är så j/¤la feg… det blir aldrig en frammåtloop.

  • Jag är så j/¤la feg… det blir aldrig en frammåtloop.

    Publicerad av sinker på 8 oktober, 2006 vid 20:11

    Försökte mig på frammåt idag, eller mer korrekt jag försökte att försöka mig på en frammåt. Nu har jag laddat mentalt i flera år, polarna har redan kommit runt och det är bara jag kvar. Men jag ballar ur hela tiden. Jag vet allt det där med:
    -flytta handen bakåt
    -skota in
    -titta bakåt
    -dra upp aktern

    Lyckades bara med att hoppa en gång vanligt tittandes bakåt och några “nu jävlar ska jag” som slutar med att jag släpper allt (rigg och bräda) och landar på fötterna framför brädan utan att ha snurrat det minsta.

    Det jag är rädd för är att jag ska rotera 30 grader frammåt och sätta huvet på brädans nos… Just nu känns det som jag aldrig kommer att våga.

    Finns det några tips hur man kan övervinna sin frammåträdsla steg för steg?
    /sinker

    calle_b svarade 17 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • enkan

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 20:42

    Sinker, du tar orden ur munnen på mig. Är i preciis samma situation. Var i Apelviken idag, hjälmen var på, och jag tänkte att “idag gäller det”. Åkte fram och tillbaka, letandes efter den där perfekta vågen, läget, känslan. De kom inte men till slut drämde jag till i ren frustration och det blev precis såsom du beskrev.

    När jag testade blev det en sån jäkla kraft i grejerna, såg dem försvinna iväg ett antal meter, ur min klena framhand. Det blev så mkt mer kastfallskraft istället för att dra upp tailen osv och rotera med den delen också. Tyckte inte jag kunde falla av tillräckligt innan pga vågvinkeln. Dessutom kändes det som att jag gick djupt, långsamt och tungt, inte hade poppen, trots 4.7 när de flesta körde 4.2.

    Funderar på om man skall få till hoppen högre, säkrare, lättare först för att inte glömma att få lite höjd innan rotationen? Har inte så mkt rutin på styrbordshalshopp nämligen.

    Är det inte fler som är i dessa grubblerier? Ska vi ha en stödcirkel eller??

  • ola_p

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 06:56

    Känns det som grejerna försöker flyga iväg utan dig, bredda greppet ännu mer (bakåt alltså), och gör dig lite mer kompakt, fall av lite lite mer mot vågen. Och så gäller det givetvis att man har ordning på trimmet i övrig, seglar man runt och bänder åt ena eller andra hållet hela tiden kommer det inte bli lättare att ladda…

  • styret

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 07:56

    kolla om du kan få tag på filmen 7 sons of freestyle. Där går Remko igenom hur man kan börja ladda framåtar på plattvatten utan att slå sej.

    jag började så för att bli av med rädslan lite. Använder inte alls den tekniken som han föreslår nu längre men den fick mej att komma över steget att börja rotera.

    sen ger du dej ut en dag med bra hoppramper. Men tänk på att det finns ingen perfekt våg. bara ladda på första bästa grej!

  • mangans

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 10:25

    En bra grej för att bli av med rädslan är väl att gära ett kastfall i icke planande läge, fast man breddar greppet, skotar in, och gör sig till en köttbulle i luften… Då roterar du på samma sätt som i en framåt, fast utan brädan… Och man landar safe under seglet… Gör inte det minsta ont…

  • framåt..

    Gäst
    9 oktober, 2006 vid 13:13

    efter att försökt ett antal gånger gjorde jag min första framåt i läjet i lördags 😀

  • jeppo_f

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 13:36

    Grattis!! Jag gjorde mina första på på babordshopp i lördags i lejjet jag med. Sjukt gött!

    Innan i lördags kändes babordshållet heeelt omöjligt. På styrbord har jag övat rätt mycket, men har fastnat i cheeseroll-träsket. Jag lägger mig för mycket över seglet istället för att låta seglet dra runt kroppen. Då avstannar rotationen efter en stund och jag krashar ner på rygg.

    Första försöket på babord gick däremot rätt bra, och efter 5, 6 försök satt dom. Det blev en helt annan sorts rotation än mina styrbordsförsök. Mycket mer “schwung” i den, och en del till och med överroterades. Åkte i alla fall runt och loopade hela dan.

    Styrbordshållet däremot är fortfarande ett stort problem!! Det känns verkligen som jag kört fast där. Har någon annan varit i samma situation, och lyckats ta sig ur den? Efter lördagens succe tänkte jag att det kanske hade lossnat lite, men igår var det dax för styrbordhopp, och ingenting hade förändrats. Samma j**la cheese-rollande. Känns rätt jobbigt…

    /jeppo

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 oktober, 2006 vid 13:49

    Ok två mycket enkla tips:
    nummer 1: Testa till en början på små vågor – allra helst “hoppvänlig” chop.
    nummer 2: Stig ur stropparna. Låter knasigt kanske – men du kan öva upp känslan fö rotationen utan att stå i stropparna. Så kroka ur, kliv ur stropparna. Sträck på framhanden (undan vinden) och skota in. Du kommer att rotera med seglet men brädan ligger snällt kvar. När du gjort detta ett par gånger blir du snart sugen på att testa med brädan på.

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 oktober, 2006 vid 15:55

    Vet inte hur många artiklar jag läst som säger att en någon variant av spinloop eller framåt egentligen är mycket lättare än t ex en table top – bara man har mod. Visst stämmer det.

    Bästa tips – från en som laddade på en hel del för tio år sen – men seglar väldigt sällan idag och därför oftast tvekar – är att satsa på en mindre våg som inte är så brant. Räcker gott men från en halv meter och uppåt och i inlärningsfasten skulle då inte jag satsa på de största vågorna. Som någon redan varit inne på längre upp – väldigt viktigt att allt annat känns bra, dvs balanserad och lagom stor rigg etc. Har med liten erfarenhet kommit runt på en del efter ha fått upp bra fart på slör, lovat något precis innan vågen, upp lätt med nosen och sedan kurat ihop sig och roterat åt lä. Betydligt mer spin än forward loop men ett bra sätt att lära sig från låg höjd.

    Första gångerna har jag som fegis faktiskt blundat när man väl börjar rotera. Vill inte rekommendera detta (man missar ju halva känslan av att helt underbart m h a vind rotera och se vatten bli himmel som sedan blir vatten igen) men om man tänkt allt annat och inte vågar så gör det. Du vet ju redan allt mentalt du måste göra för att tekniskt få runt ekipaget. Då är det bara modet kvar. Blunda någon tiondels sekund precis när du är uppe och följ resten du redan kan och SLÄPP INTE. Snart landar du!

  • framåt..

    Gäst
    9 oktober, 2006 vid 17:08

    jag hörde talas om att det var någon som åkte runt o gjorde cheeseroll 🙂 det är väl också rätt schjyst tricks eller ?

  • framåt..

    Gäst
    9 oktober, 2006 vid 17:13

    det tips som hjälpt mig mest är varken skota in eller titta bakåt, det är att hänga ut med kroppen från brädan lite snett framåt. Jag tittade framåt under min första loop 😀

  • ola_p

    Medlem
    9 oktober, 2006 vid 17:38

    Hmm, jag reser på mig så jag är rätt uprätt precis när jag stampar av, sen så hamnar man ju lite mera uthängt när man kurar ihop sig… Reser man på sig innan man lättar och drar ihop sig ordentligt sen så får man bra snurr. Verkar vara det som är tricket för att ställa dom ordentligt på plattvatten, har varit rätt nära ett par gånger, men det är svårt med 5.7…

  • calle_b

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 12:33

    Blä usch o fy! Framåt-träsket är juh fantastiskt… Är där sen många år tbax…
    Utan att dra av dom, that is.

  • safesurfer

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 19:31

    Bli inte så tävlings inriktade på att göra framåtloop att ni slutar njuta av surfet och bara åker omkring med ångest.

  • donpedro

    Medlem
    10 oktober, 2006 vid 19:53

    Håller med SafeSurfer, det viktigase e ju att ha as skojj. Klart det kan bli ännu roligare att ställa en fet framåt, men om man hetsar och spänner sig blir det nog inte enklare direkt. Slappna av och njut av surfet kanske börja titta på nån annan manöver att träna på så kommer det nog så småningom!

    Den som har roligast vinner;)

  • calle_b

    Medlem
    11 oktober, 2006 vid 06:11

    Shhh, vi självömkar här. Privat. Var god, stör ej. hehehehe

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag är så j/¤la feg… det blir aldrig en frammåtloop.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.