Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag ska köpa vindsurfing paket (bräda, segel m.m)

  • Jag ska köpa vindsurfing paket (bräda, segel m.m)

    Publicerad av hanness på 19 april, 2008 vid 17:32

    Jag har seglat på en 80-tals bräda i sommras och sedan har jag hyrt i sverige 1 gång och seglat i marroko i 3 dagar (planade 2 gånger med hjälp av våg där) .

    Jag är 170 cm och väger 55 kg. Men är 16 år så jag växer.

    Så jag kan grunderna eller är iaf inte helt nybörjare. Vad ska jag köpa?

    1. Jag vill köpa begannat men ändå vill jag ha en bräda som är hyfsat lätt planad. Hur gammal kan den vara då ungefär?

    2. Ska jag köpa en nybörjarbräda och sedan sälja den vidare och köpa en ny? eller ska jag köpa en lite svårare och ha det svårt i början och sedan få det roligare?

    3. Villken storlek är lagom på brädan? och seglet/seglen? Jag provade en 100 liter i marooko och det gick innan det började blåsa mer (sedan hyrde jag en störe där). Men vet inte om bräderna är lika bygda där som hemma i sverige. Jag har provat 3,0 – 4,2 på segel men jag har bara seglat i 5-8 sekundmeter.

    hakman svarade 15 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • oscar

    Medlem
    20 april, 2008 vid 18:07

    Finns en FAQ….

  • hanness

    Medlem
    21 april, 2008 vid 15:16
    Oscar;459597 wrote:
    Finns en FAQ….

    Jag vet, jag har läst den men det står inte riktig om det som jag vill ha svar på.

    På FAQ:en så står det mer om vad man ska kolla på brädan man vill köpa men jag har inte kommit så långt utan vill ha hjälp med vilka brädpacket jag ska kolla på.

  • aronh

    Medlem
    21 april, 2008 vid 15:46

    Det är en ganska vanlig fråga här så folk orkar inte alltid svara på dem. Man kan söka lite efter gamla trådar så hittar man en hel del som kan vara nyttigt. Hittade en här som frågade angående nybörjarbräda för lättvikare. http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56898

    Det är ofta ganska svårt att bara säga sådär vad som passar. Det beror ganska mycket på. Det handlar om en balans mellan hur envis man är och/eller möjlighet att komma ut och ekonomi. Eftersom du har kört endel tidigare och provat en 100 liters bräda tror jag du ska satsa på något mellan 100-130 liter beroende på hur envis du är. Antingen freestyle eller freeride. Låt oss säga att du skaffar en freestyle på 100 liter kommer du kunna ha den brädan ett tag. Medan om det blir en större freeride komer du ganska snart tycka att den är för stor när det blåser mycket. Å andra sidan kommer det vara lättare att lära sig på i början.

    Segel tror jag att ett kring 5.0 m2 är bra att börja med. Men försök skaffa så lätta grejer som möjligt. Med andra ord inga slalomprylar från 1989.

  • hanness

    Medlem
    21 april, 2008 vid 18:21
    Aronh;459810 wrote:
    Det är en ganska vanlig fråga här så folk orkar inte alltid svara på dem. Man kan söka lite efter gamla trådar så hittar man en hel del som kan vara nyttigt. Hittade en här som frågade angående nybörjarbräda för lättvikare. http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56898

    Det är ofta ganska svårt att bara säga sådär vad som passar. Det beror ganska mycket på. Det handlar om en balans mellan hur envis man är och/eller möjlighet att komma ut och ekonomi. Eftersom du har kört endel tidigare och provat en 100 liters bräda tror jag du ska satsa på något mellan 100-130 liter beroende på hur envis du är. Antingen freestyle eller freeride. Låt oss säga att du skaffar en freestyle på 100 liter kommer du kunna ha den brädan ett tag. Medan om det blir en större freeride komer du ganska snart tycka att den är för stor när det blåser mycket. Å andra sidan kommer det vara lättare att lära sig på i början.

    Segel tror jag att ett kring 5.0 m2 är bra att börja med. Men försök skaffa så lätta grejer som möjligt. Med andra ord inga slalomprylar från 1989.

    Jag är envis och som jag har uppfatat det när jag läste tråden du länka till så borde 110 liter vara ungifär lagom. Men det handlar om vatten/strandstart och det har jag aldrig provat. Jag tror jag vet hur det fungerar och jag har en strand i närheten av där jag bor (styrsö utanför gbg) så det kan nog bli bra. Men är 4.5-5,0 lagon storlek på segel då lr?

  • aronh

    Medlem
    21 april, 2008 vid 18:30

    Jag tror ett segel däremellan är nog ganska lagom att börja med. Kanske t.o.m upp till 5.3 om det ser ut att vara ett segel i garderoben som gäller ett tag framöver. En bräda kring 110 liter är nog lagom när du börjar träna på att vattenstarta.

  • hanness

    Medlem
    21 april, 2008 vid 18:32
    Aronh;459865 wrote:
    Jag tror ett segel däremellan är nog ganska lagom att börja med. Kanske t.o.m upp till 5.3 om det ser ut att vara ett segel i garderoben som gäller ett tag framöver. En bräda kring 110 liter är nog lagom när du börjar träna på att vattenstarta.

    Går det att segla med en 110 liter utan att vattenstarta? Hur lång tid tar det att lära sig att vattenstarta? jag är en sån person som inte ger upp :/

  • aronh

    Medlem
    21 april, 2008 vid 18:43

    Ja visst går det. Jag drar rigg på en 77 liters bräda med mina 63 kg. Det är ganska vingligt dock och man står med vatten till knäna men det går. 110 liter är stabilt.

    Vattenstarter kommer ganska naturligt efter att man lärt sig strandstart (kliva upp på brädan där det är knädjupt). Det är bara att träna strandstarer längre och längre ut tills man inte bottnar. Men det måste blåsa lite så att det är lite tryck i seglet.

  • hanness

    Medlem
    21 april, 2008 vid 18:55
    Aronh;459871 wrote:
    Ja visst går det. Jag drar rigg på en 77 liters bräda med mina 63 kg. Det är ganska vingligt dock och man står med vatten till knäna men det går. 110 liter är stabilt.

    Vattenstarter kommer ganska naturligt efter att man lärt sig strandstart (kliva upp på brädan där det är knädjupt). Det är bara att träna strandstarer längre och längre ut tills man inte bottnar. Men det måste blåsa lite så att det är lite tryck i seglet.

    okej. Jag har fattat ungifär hur man gör. Söker på olika trådar om det.

    Nu gäller det bara att hitta en bra bräda som inte kostar allt för mycket :/

  • aronh

    Medlem
    21 april, 2008 vid 19:11

    Ett tips är att kolla in olika videoclip och filmer. Man lär sig mycket på det. Lycka till!

  • rasmus_w

    Medlem
    21 april, 2008 vid 21:13

    Ett litet tillägg om vattenstarten. Det är inte bara ett sätt att starta, man lär sig massor om hur brädan uppför sig när man lärt sig vattenstarta. Plötsligt blir det busenkelt att komma i stroppar som sitter långt ut på kanten och långt bak t.ex.

  • glader

    Medlem
    25 april, 2008 vid 19:21

    Ett alternativ kan också vara att ta kontakt med GWC i Fiskebäck, http://www.gwc.se. Där finns kurser och utrustning. Bra att kunna träna på nybörjarutrustning ett tag för att sedan köpa saker du har glädje av längre.

  • hakman

    Medlem
    26 april, 2008 vid 08:33

    @glader 460912 wrote:

    Ett alternativ kan också vara att ta kontakt med GWC i Fiskebäck, http://www.gwc.se. Där finns kurser och utrustning. Bra att kunna träna på nybörjarutrustning ett tag för att sedan köpa saker du har glädje av längre.

    …och sen när du lärt dig har jag ett par 110 liters freestylebrädor som du kan köpa.

    /Mr instructor, GWC.

  • hanness

    Medlem
    26 april, 2008 vid 08:48

    Jag tänkte på det med att gå kurs innan och sedan köpa svårare saker och jag har gått en liten nybörjarkurs i Askim på surfcentret.

    Jag bor på styrsö så därför är det lättare om jag hadde en egen utrustning eftersom då slipper jag åka in till “stan” och gå på kurs lr något sånt. Så jag tror att jag lär mig fortare om jag köper en ca 110 liters bräda och seglar här på styrsö för då kan jag segla ungefär varje dag istället för att segla i t.ex. fiskebäck.

  • hanness

    Medlem
    26 april, 2008 vid 08:51
    Hak;460997 wrote:
    …och sen när du lärt dig har jag ett par 110 liters freestylebrädor som du kan köpa.

    /Mr instructor, GWC.

    Har du något paket som du skulle vilja sälja?

  • hakman

    Medlem
    26 april, 2008 vid 08:52

    Gör såhär: Boka upp dig på en av våra kurser i Fiskebäck, och jag garanterar att du kommer få lära dig allt som behövs för att du ska kunna utvecklas på egen hand, vid ditt hemmaspot. Efter kursen köper du min Chilli 110, och sen är du good to go. Okej?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jag ska köpa vindsurfing paket (bräda, segel m.m)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.