Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jaws Januari 2015

  • Jaws Januari 2015

    Publicerad av jopi på 15 februari, 2015 vid 12:54

    Ok, pallade inte göra en semesterrulle denna gång, men det kan ju kvitta för vem vill se på andras semesterfilmer… 😉
    Men lite hardcore Jaws från Januari kanske kan locka?
    [video=vimeo;119676910]https://vimeo.com/119676910[/video]

    Enjoy!

    tall-jonny svarade 9 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • bjorn-daniels

    Medlem
    15 februari, 2015 vid 14:29

    Grymt Johan!
    P.s Jag hade gärna sett en semesterrulle också,

  • spinl

    Medlem
    15 februari, 2015 vid 17:31

    Galet snyggt! Redan hunnit med fyra replays 😀 . Bra val av musik!

  • jopi

    Medlem
    15 februari, 2015 vid 19:56

    Tack så mycket!

  • jesper-b

    Medlem
    15 februari, 2015 vid 20:08

    Fantastiskt!
    Kul med lite mer fokus på vindsurfet än alla andra filmer från detta svall. Extrakul att se då jag själv till och med struntade i att dra dit och titta då surfet var så sjukt bra på andra (inte så skitnödigt radikala) spots.

    /JB

  • robin

    Medlem
    15 februari, 2015 vid 21:04

    Fantastisk rulle! Coolt musikval, och snygg synkning mellan musik och action. Skicka den till boardseekermag så lär de lägga upp den på sin hemsida.

  • dude

    Medlem
    16 februari, 2015 vid 07:43

    Bästa edit från Jaws jag sett faktiskt.

  • hakuna

    Medlem
    16 februari, 2015 vid 08:10

    Riktigt spännande!
    Det var inga vindsurfare som kraschade, är det bara de som är riktigt bra som kör där, eller är surfing så mycket svårare?

  • jopi

    Medlem
    16 februari, 2015 vid 16:52

    Tack så väldigt mycket för trevlig feedback. Verkar länkas ut ganska bra utan min hjälp, continentseven har flest laddningar nu (grym statistik på Vimeo).
    Nä, filmade bara en wipeout med windsurfing och den var inte alls farlig, platsade ju inte ens i filmen 😉
    Skillnaden är nog att w-surfarna kan välja lite mera hur och var de ska placera sig på vågen samt plocka den mycket tidigare. Vågsurfarna måste ligga exakt rätt och droppa precis på peaken vilket då medför rätt stor risk för “strul”. Det är min teori utan att kunna vågsurf på denna nivå i alla fall.
    Windsurfing ligger mig absolut närmst om hjärtat men tyckte windsurfarna framstod som smått mesiga i jämförelse, för att inte tala om Kai Lennys SUPande… helt galet att släpa med sig en paddel i dessa vågor.

  • challgren

    Medlem
    16 februari, 2015 vid 17:43

    Härligt Johan!
    Kollade på den igår men glömde slänga upp den på förstasidan! Nu är den där!
    Bra jobbat!

  • nachoman

    Medlem
    16 februari, 2015 vid 19:54

    Galet häftigt och snyggt! Har alltid funtat på om varje surfare har ett räddningsteam med scooter på plats eller klarar de sig ut tvättmaskinen för egen maskin? Förr var det väl endast ett fåtal som surfade Jaws men nu verkar det ganska crowded på line-up.

  • jopi

    Medlem
    16 februari, 2015 vid 20:53

    Ja, det har blivit lite mera vardagsmat verkar det som. Däremot så ser man crash/flytväst på i stort sett samtliga idag, så var det nog inte förr. Flertalet har med sig egna chaufförer, framförallt vindsurfarna, men rätt många vågsurfare hoppade faktiskt i där jag satt och filmade (och en hel del kom upp där också).
    Det är ju lite stökigt precis mot land till, men till vänster om brytet så är det förvånansvärt lugnt, man ser ju båten på filmen som är anmärkningsvärt nära “dumpzonen”.
    Vad gäller räddning så lär alla blir upplockade oavsett om de har sina polare med sig på scooter eller ej så klart, men paddla ut får man nog göra själv.

  • jesper-b

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 10:13

    Jo Jaws/Peahi har verkligen förändrats. Dvs för 15-20 år sedan var det mytomspunnet, omöjligt att paddla in och enbart för de hårdaste tuffaste odödliga vattenmännen som Laird & co. Vindsurfa var galet jobbigt och tow-in biljetten.

    Sen började varenda ditflyttad fastlänning och euro med pengar och tid towa. Förutom 50 fot plusdagarna så blev det galet crowded med jet-skis, toware och allehanda nivåer på vågbedömning och etikett. Vindsurfarna var fortfarande stjärnorna eftersom det är oändligt mycket jobbigare och svårare att ta sig omkring och positionera sig på vindsurfprylar än för ett tow-in team. Men sen hände det: Man började paddla in! Några få hade gjort det i många år, men i och med att tow-in hade blivit vardagsmat och är löjligt enkelt, dvs man behöver varken kunna surfa eller vindsurfa för att towa in på en skitstor våg (då blir det också väldigt farligt eftersom man då inte har den erfarenhet eller kan etikettreglerna som krävs i dessa tunga förhållanden), så hade det liksom förlorat all cred bland surfarna.

    Eftersom hela den internationella tow-in-rörelsen liksom självkollapsade, förutom i de mest übertunga slabbförhålladerna, samtidigt som big-wave surfingen kom tillbaka, blev det även den naturliga utvecklingen på Jaws. När man dessutom inte MÅSTE ha en tow-in partner så blir det ju rent administrativt/logisktiskt lite mer “pure” (ingen motorsport), okomplicerat och billigare (en 10’6 är sjukt mycket billigare än en tow-in utrustning). Sålunda har numera var och varannan Mauilocal en 10’6 och surfar Jaws de lite mer mänskliga 15-30 fotsdagarna. I stället för att serva, tanka och sjösätta skidan, dra upp och parkera trailern mm, knallar de ner från utsiktsberget och hoppar i från stenstranden (obs inga små snälla Toröstenar utan rejäla bumlingar och om det är de lite större dagarna rätt radikalt, i synnerhet att komma upp igen). Det är ju till och med så att även rätt kassa surfare (med Hawaiimått INTE Sverigemått) numera paddlar ut på Jaws och lyckas ibland få sig en våg. Sjukt imponerande och sjukt kul – Jaws har förändrats från omänskligt tow-in-spot till rena lekstugan för allehanda verktyg!

    Jag har en polare som surfar Hookipa när det maxar ut och han tar sin 9’0 gun och paddlar ut på Pier One när Hookipa börjar blir för stort. Han säger att han under 25 år nästan varit ensam på pier one i dessa förhållanden, men att de sista åren kommit ut en massa nya kids på sina 10’6or. Plötsligt får min kompis inte så mycket vågor längre och big wave surfing har förvandlats från en erfaren vattenmansport (läs extrematletisk gubbsport) till något som kids och alla vill göra.

    Vindsurfing: Till att börja med är det ju inte så många som vindsurfar längre. Men de som gör det har hållit på ett tag och är oerhört duktiga, i synnerhet i lätta lätta marginalförhållanden. Dvs att titt som tätt krångla sig ut på stort Hookipa eller Lanes med en 4.3-4.7 i 4-5 m/s ger en oerhörd kompetens. Då blir det RELATIVT enkelt att segla Jaws. Själv har jag aldrig vart där ute, men då Anders B fortfarande bodde kvar på Maui hade vi det som ett “stand-by-projekt”. Dvs han skulle ta mig ut och lotsa in mig att vindsurfa på min första Jawsvåg. Tyvärr blev det aldrig av, vi får se… Jag var nära att towa där men det är en annan (KUL!) historia. Anders är en av de som seglat Jaws mest i alla möjliga förhållanden och han bedyrade att det var mycket enklare att segla Jaws en RELATIVT snäll dag än att lirka sig ut på ett stort Hookipa. DVS vindsurfa Jaws är mycket enklare än att surfa Jaws.

    jopis film: Ser ut som det är mest från lite senare på dan, dvs inte den tidiga morgonen då det var glassy. Då var det i princip enbart surfare på plats. När det började blåsa kom vindsurfarna och en och annat tow-in team. I den vinden blir det mycket svårare att paddla in pga att vinden lyfter, pressar emot brädan och det blir mer stora chop i facet. Vet inte när första vindsurfaren dök upp, men hade man filmat tidigare på morgonen (som många andra filmer från samma dag/ar) då hade surfet sätt enklare och bättre ut. En annan faktor är vinkeln på detta svall: extremt västligt. Det gör vågorna mindre men även håligare (brantare och mer tubande) samt mer oförutsägbara (när och var bryter just denna våg). Båda gör surfet svårare.

    Blev som vanligt lite långt. Nu åter till jobbet. Men f-n vad det blåser och går vågor, dessutom plustemperaturer…. får bli Torö några väl valda timmar och dagar de närmaste dagarna!

    SES!

    /JB

    Bilden: Laird en STOR dag på Jaws “back in the days”

  • jopi

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 16:01

    Oj, det var utförligt Jeppe. Fet bild för övrigt.
    Känns som du bekräftade alla mina teorier rakt av. Filmen är ju från eftermiddagen ja, och väldigt västligt swell som du ju visste.
    När får vi höra tow-in historien då?

  • robin

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 21:15

    Kul läsning Jesper!

  • tall-jonny

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 22:07

    Ja, vilken härlig film! Stort plus till musiken – härligt suggestiv och explosivt timad – tack för den!
    Kul att läsa Jespers inlägg, när jag var på Maui senast köpte jag Laird och Kalamas film All aboard the crazy train”
    https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=video&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0CCUQtwIwAg&url=http%3A%2F%2Fwww.dailymotion.com%2Fvideo%2Fx6b2m4_all-aboard-the-crazy-train-surf-fil_news&ei=SLvjVK-ONczwUtGjg9AM&usg=AFQjCNFWc75glPytmTxhLJXkBCgJpRXDtw&bvm=bv.85970519,d.d24

    Filmen ger oxå en bra bild av hur det var back in the days och hur det är nu förtiden- kan rekom

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Jaws Januari 2015

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.