Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Jorden runt (California, Hawaii, NZ, Australien…

  • Jorden runt (California, Hawaii, NZ, Australien…

    Publicerad av hakuna på 5 december, 2002 vid 11:55

    Hej! Vi skall åka jorden runt i fyra månader.
    California, Hawaii, NZ, Australien, Malaysia och Thailand.

    På Hawaii landar vi på Oahu och det känns dyrt att lämna ön med flyg, vi är bara där i 10 dagar. Eller måste man till Maui?

    Några andra tips på ställen som man måste se?
    Jag skall nog hyra surfbräda/windsurf ibland och köpa en surfbräda när jag kommer till NZ eller Sydney.

    /Niclas

    anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 december, 2002 vid 20:24

    Oki!

    Måste börja med att påpeka en viktig grej (om ni redan vet detta så får ni stå ut med en upprepning), Hawaii är SVINDYRT frown.gif. Allt, precis allt är dyrare (eventuellt med undantag av sprit & inträde på krogen om man jämför med Sthlm-Stureplan). Räkna med 20 spänn för en liter mjölk och ta det som en vägvisare för prisindex i övrigt. Har själv varit på Hawaii de senaste två vintrarna och rekomenderar att ni skiter i Oahu helt och hållet och drar till Maui direkt! Oahu är vackrare (mer frodig natur) än Maui men stämningen på Maui är ojämförligt mkt grymmare. Enda anledningen att dra till Oahu är om man é grym vågsurfare och vill testa lyckan på mytomspunna North Shore. Honolulu bör ni i vilket fall undvika till varje pris, en sann besvikelse ovärdig er dyrbara tid. Hinner ni med två öar är det Maui och Kauai ni ska satsa på. Kauai för den bästa vågsurfingen och den vackraste naturen på hela Hawaii, kanske i hela världen. Maui för grym vågsegling och Kite samt oslagbar stämning! smile.gif

    Ha det bäst, verkligen, e grymt avis!

    //Surfchick

  • petter

    Medlem
    8 december, 2002 vid 10:27

    Låter kanoon!
    gjorde en liknande tur förra året: http://www.sevenius.com/pic/pix.html

    Hawaii:
    Maui är ju ön om du ska windsurfa, flyget över är inte så farligt dyrt om man slår ut det på totalen… 10 dagar lär du inte ha några större problem att spendera på ohau men jag hade nog ångrat mig om jag inte åkte över till maui när man nu var där. Hookipa, Sprecks, Kanaha…. men annars kan ju alltid north shore, ohau, vara värt ett besök!!!!

    På NZ kan man stanna hur längs som hellst, finns alltid nya saker att se och göra! Varit här två gånger och kan inte säga vad jag gillar mest men vad gäller surfing är Taranaki en av de bästa platserna som finns!!! Spana även in de grymma brädorna från Carbon Art!!! -99 åkte jag runt ganska mycket och skrev ner några rader: http://www.sevenius.com/windsurf/spots/nz1.htm

    Windsurfingen i WA är ju värlsberömd och behövs väl knappast nämnas så mycket mer. kommer du till sydney och ska stanna i NSW är Byron Bay och Blue Mountains klart värt ett besök, Fraser island om du åker upp efter kusten… finns otroligt mycket att se, avstånden är dock gigantiska… Surfing hittar du överallt i Australien, man har nog inte förstått hur stort surfing är förrän man kommer till Australien…

    Blir nog en grym resa oavsett var du stannar!!!
    cool.gif

  • mons

    Medlem
    8 december, 2002 vid 17:17

    tjena, låter hur skönt som hellst. om du har ork, och lust när ni kommer hem så kanske ni kan köra en sammanfattning? är själv inne på att göra en liknande resa nästa jul. tar studenten till sommmaren, ska sedan jobba ett halvår innan jag ska ut och resa. det jag hade tänkt mig först och främst är NZ och austalien. sedan hyade jag tänkt att vara ute lite längre, beror på hur länge pengarna räcker (6-12 mån?)

    hoppas att ni får det gott (vilket ni lär få… )

    ha dé

    mons@hotmail.com

  • hakuna

    Medlem
    10 december, 2002 vid 08:40

    Hej! Klart att jag kommer posta lite inlägg om surfet mm!
    Under tiden kan ni läsa här:
    http://www.resedagboken.com/travel.asp?id=2386

  • hakuna

    Medlem
    15 maj, 2003 vid 10:35

    Så! Nu är jag hemma igen! Liten sammanfattning:
    San Fransisco: Hit skall vi flytta! Gött klimat, finns både surf och vindsurf!
    LA: Stooort. Feta stränder.
    Hawaii: Waikiki var som Kanarieholmarna. Bra nybörjarsurf. North Shore var mäktigt! Det blåste bra i Kailua, men plattvatten.
    Nya Zeeland: En enda stor naturupplevelse.
    Australien: Skönt land med gott klimat men för långt bort. Byron Bay var superskönt! Surfers Paradise var konstgjort, surfade i stökiga vågor med en short board, mycket svårt!
    Singapore: 30 grader året om och välutvecklad stad, här kan man också bo.
    Malaysia: Blandat rent västerländskt och skitigt China town.
    Thailand: Inte så utvecklat och därför billigt. 40 grader i vattnet!

    Nu är man hemma, det är fräsch frisk luft och man kan äta det man är van vid till frukost. Jobbet är just jobbigt, men det blir bättre. Nu skall jag hämta surfbussen ikväll och surfgrejorna på lördag, så sedan får det gärna blåsa och solen lysa!

    Niclas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2003 vid 12:33

    Maui Info,
    You should head for Maui when you get to Oauo, there are loads of flights, it’s easy to get to. I spent six months in Paia, it’s a good place to stay, 3km form Hookipa, and about 4km from Sprecalsville. It’s about 15km west form the airport. There’s loads of restaurants and shops, and it’s a hippy / surfing / windsurfing town, laid back and away form the tourists.

    For accomodation, this place is a good bet:
    http://www.accommodate-maui.com/
    It’s $100 a week for a bunk bed, a little more for a better room. They cater for windsurfers and surfers, and theres usually a good crowd staying there.

    For car rental try “Word Of Mouth”:
    http://www.mauirentacar.com/
    Rent an old “Maui Cruiser” style car, (you will look out of place with a new rental car, the more rust the better!).

    There’s good surfing at Hookipa in the mornings, windsurfing is good at Sprecalsville in the afternoons, or Hookipa if you’r feeling brave (watch out for the locals!).

    There’s loads to do on Maui when it’s not blowing, some good mountain bike trails, the Haaleakala creater, the Iow vally. You should also drive to Hana and the seven pools, it’s beutiful there.

    Alan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Jorden runt (California, Hawaii, NZ, Australien…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.