Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Justera vinkel på fengängan (justera insert?)

  • Justera vinkel på fengängan (justera insert?)

    Publicerad av emmhmms på 25 maj, 2015 vid 16:07

    Köpte en ny bräda där det följde med en Tuttlebox-fena.

    Bakre fengängan går utan problem att skruva i. I främre fengängan tar skruven bara gäng om fenan är utanför fenboxen då fenan får en annan vinkel än när fenan sitter i boxen.

    Försökte med skruvmejsel justera insert så den skulle få rätt vinkel men sitter som berget och är rädd att jag ska dra sönder spåret i inserten. Har aldrig justerat en insert förut så vet inte hur svårt det ska vara men vore skönt att göra det själv och inte behöva åka tillbaka till butiken för att få en sak justerad med 1mm. :blush:

    Tips tack!

    sjoblom svarade 8 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • billie

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 16:36

    Knacka ur inserten och smörj upp lite

  • bicless

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 17:12

    Skruva i fenskruven när då håller fenan i handen om det går. Då får du momentum och kan dra pluggen rätt.

  • raggarn

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 10:41

    @Bicless 733184 wrote:

    Skruva i fenskruven när då håller fenan i handen om det går. Då får du momentum och kan dra pluggen rätt.

    Antar att du redan testat ovanst. ….och går det inte då så köp lite WD40 och spraya in från båda sidor vänta 1 min och testa sen… kanske både me skruv i + mejsel från sidan samtidigt me fenan liggande på bordet el marken
    för dom som inte visste så spöar WD40 skiten ur 5-5-6 när det gäller krypa in egenskaper och funkar perfekta att tvätta bort kåda från händerna…. 🙂

    och nej…. jag jobbar inte med att sälja det…bara erfarenhet…

  • emmhmms

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 14:32

    Tack!

    Bicless tips fungerade och nu har jag även lärt mig att man knackar i/ur en insert och att det i vissa fall också krävs WD40 :cool2:

  • hakuna

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 12:02
  • dr-masse

    Medlem
    27 maj, 2015 vid 12:16

    Episkt bra schema som nu har delats med högsta ingenjörstuppen här på jobbet.

  • emmhmms

    Medlem
    6 juni, 2015 vid 13:30

    Ropade hej för tidigt! Fortsatta problem :mad2:

    Idag var jag för första gången på plats med både bräda och fena efter ha justerat inserten och får inte på fenan på brädan trots att inserten nu har en bättre vinkel. Nu verkar det mer som att det är hålet i fenan som är för litet om jag tittar på spåren skruven lämnat efter sig efter alla försöka att skruva i.

    Vad tror ni om att göra hålet ett par millimeter större i fram- och bakkant längst ner närmast inserten där spåren av skruvens försök att få gäng finns?
    http://i.imgur.com/8EPyl91.png

    View post on imgur.com

  • sjoblom

    Medlem
    18 juli, 2015 vid 20:53

    Hej, kanske bäst att avsluta tråden med den den slutgiltiga lösningen på problemet 🙂

    Jag löste problemet åt min grabb genom att ta fram borrmaskinen och vinkla upp hålet längsleds i fenan så att skruven kunde gänga in i fenan med korrekt vinkel.
    Antagligen är det ett tillverkningsfel på brädan, dvs man har satt ett av skruvhålen i brädan lite fel i längsled (för lång ifrån varandra, se bilden ovan). Fenan verkar vara korrekt eftersom den går att fästa på vår Formula-bräda utan problem.
    Alternativet till min borrjustering som tog typ 2 minuter hade varit att reklamera brädan, åka 30mil från Vänern till Surfspot i Sthlm, åka tillbaka till Vänern, invänta ny bräda, åka tillbaka 30 mil till Sthlm och hämta ny bräda … inte direkt lockande. Det här blev nog en Vinn – Vinn lösning för både Surfspot och oss 🙂

    När det gäller den cirkulära “muttern” fenan som man ska kunna cirkulera till korrekt läge så fattas det en lösning i “flowcharten” ovan.
    Vår “mutter” satt så attans hårt att det inte hjälpte med WD40 heller. Hjälpte heller inte med att slå ut den ett antal ggr och smörja upp hålet.
    Lösningen blev att slå ut “muttern” ur fenan, fila extremt lätt på “muttern” så att den fick exakt perfekt motstånd för att sitta kvar i fenan, men samtidigt lätt att snurra på.

    Slutet gott, brädan och fenan funkar kanonbra 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Justera vinkel på fengängan (justera insert?)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.