Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kallare väder -> Mindre segel?

  • Kallare väder -> Mindre segel?

    Publicerad av jlaser på 22 januari, 2012 vid 15:42

    Hej, en grej som jag tycker är kul är att mäta vinden (styrka) för och efter varje surfpass för att få bättre koll på vilken segelstorlek som passar när. Men det stämmer inte alltid.

    Som idag var jag ute och körde vid Skälåker. Och med den vinden borde jag knappt ha kunnat plana men fick istället riktigt bra drag. Har läst att eftersom luftens densitet ökar med kallare väder så får man mer tryck vid samma vindstyrka.

    Om man tar och jämför en vanlig sommardag och idag så blir det typ 20 graders skillnad på lufttemperatur. 20 grader borde göra ungefär 8% i densitet (enligt gaslagen – linjärt borde det väl bli?). Men vad gör det för skillnad i lämplig segelstorlek????? Någon som har en teori eller observerat det samma?

    surfslusken svarade 12 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • e_axel

    Medlem
    22 januari, 2012 vid 16:07

    Kanske inte svar på din densitetsteori. Men om man bara uppskattar och inte mäter vinden så är det lättare att uppskatta det som att det blåser mindre en vinterdag jämfört vad det egentligen gör eftersom det inte finns löv på träden osv. Det kan ju vara en förklaring till varför man tycker det behövs mindre segel på vintern. tror nog densiten är försumbar i detta sammanhang

  • ola-h

    Medlem
    22 januari, 2012 vid 16:48

    …och frågan är också om inte din vindmätare också borde påverkas av densiteten, ungefär lika mycket som seglet? Fast kanske beror det på vilken typ av vindmätare du har.

    Dessutom borde väl luftfuktigheten ha liknande inverkan?

    Rent empiriskt har jag ingen aning eftersom jag aldrig kört med vindmätare. Mitt största “problem” i den här genren är att ljuset alltid är lite annorlunda på västkusten jämfört med på ostkusten. Därför ser också vattnet lite annorlunda ut vid samma vindstyrka och vilket gör att jag alltid är lite mer osäker på segelvalet på spot som Torö och Gislövshammar jämfört med de västkustspot jag seglar.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 januari, 2012 vid 16:56

    Luftfuktigheten spelar absolut roll! En syremolekyl väger nästan dubbelt så mycket som en vattenmolekyl. Kall, torr luft borde ge betydligt mer drag än varm, fuktig.

  • jlaser

    Medlem
    22 januari, 2012 vid 17:02

    Borde det inte vara så att angående vindmätare (min är en Kaindl windmaster2) så vill man ju att den ska ha så lite friktion som möjligt för att komma så nära vindhastigheten som möjligt medans principen för ett segel är att man vill ha stor friktion för att få ut mycket av vinden.

  • marden

    Medlem
    22 januari, 2012 vid 17:03

    Tveksamt om det är mindre syre i fuktig luft än torr .jag tror den fuktiga luften är tyngre ?

    Annars funkar väl beuefort skalan så att den mäter trycket i vinden och inte hastigheten ? Och därmed tar hänsyn till temperaturen och fuktigheten…

  • erolwi

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 07:44

    Precis som Rasmus skriver så har torr luft högre densitet än fuktig luft eftersom vattenånga har lägre densitet än luft. Men precis som Ola skriver så borde din vindmätare mäta fel när densiteten ändras. Vid hög densitet kan du välja mindre segel men din mätare kommer visa fel och visa för mycket å du bör kunna välja segel efter mätaren oavsett temperatur. Detta på. Grund av att seklets kraft och vindmätaren kraft (varvtal) är beroende av trycket och inte vindhastigheten. Trycket varierar linjärt med densitet och kvadratiskt med vindhastigheten.

    Sent from my ST17i using Tapatalk

  • rasmus_w

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 07:49

    Nej, fuktig luft har lägre densitet om lufttrycket är samma, eftersom det finns mer vattenfall i den. Inom flyget varnar man ibland om vädret är ovanligt varmt och fuktigt eftersom luftens densitet då kan sjunka såpass att flygplanens lyftkraft blir märkbart sämre.

  • nachoman

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 08:18

    En parentes kanske.
    Likadant som att man kan ha ett mindre segel på vintern utan att för den sakens skull kunna tappa drag kan man även ha en tyngre bräda utan att för den delen plana senare i och med att vattnets densitet är högre vid temperaturer ovan nära noll.
    Får dock inte ihop ekvationen då det sägs att växthuseffekten drar upp medeltemperaturen samtidigt som att de nytillverkade brädornas vikt ökar?

  • marden

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 18:36

    ni kanske har rätt i att fuktig luft är lättare ?
    fast kall luft kan innehålla mycket mindre fukt än varm så då borde kall luft offast innehålla mindre vatten…

    fick googla på det…http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp
    och där ser det ut som
    0 gradig luft väger mellan 1289-1292 g/m3 beroende på fuktinnehåll 100-0 %
    20 gradig luft väger mellan 1193-1204 g/m3 beroende på fuktinnehåll 100-0 %
    skiller ca 100g per m3 på 0 och 20 gradig luft…

    nu flummar jag, att vid 10m/s träffas ett 5m2 segel av 5*10*100=5kg mer luft per sekund vid 0 grader jämnfört med 20 gradig luft…borde kännas
    och på 1 timme får man 18ton mer luft på seglet 🙂

    edit1 och för att svara på ursprungsfrågan ger det att det krävs en 5,4m2 för att motsvara en 5,0a när det är 20grader varmare…
    edit2 tror också det är så lite friktion i en bra vindmätare att det faktigskt är hastigheten man mäter..
    edit3 och allt detta är såklart blaj eftersom verkligheten sällan är så simpel..

  • surfslusken

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 20:30

    Hmmm…riktigt intressanta funderingar. Önskar att man själv hade tid att fördjupa sej i ämnet.
    Är nog värdefull kunskap för att utveckla te x bottensvängen.

    Själv funderar jag på om man kanske borde byta till en mjukare O-ring
    på luftskruven vid vintersegling??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kallare väder -> Mindre segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.