Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kamera fråga (Canon Powershot s3 IS)

  • ola-h

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 20:05

    Ingen tvekan om att S3:an är mycket bra, men det är ändå rätt svårt att jämföra. Om bilderna är JPG rätt ur kameran så är troligen S3:an rätt mycket mer uppskärpt vilket det också ser ut som på bilderna. Det är troligen också mer kontrast och färgmättnad, vilket även det ger ett “snärtigare” intryck. De senast postade 20D-bilderna på Yannick är inte så smickrande pga det hårda motljuset. Jag skulle i alla fall kolla fokuskalibreringen på 20D-kitet om det var jag som hade kameran. Det är inte ovanligt med taskig kalibrering och det är en rätt enkel grej att åtgärda för en Canonverkstad.

  • surf_matz

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 04:14

    Tjena,
    Sitter oxå här i kameraköp funderingar, och S3 ser ju grym ut. Hur e det igentligen med hastigeheten från det man trycker på knappen till det att kortet tas? Jag har bara haft budget kameror (bortsett från min gamla system) och när man plåter med de kamerna så måste man tycka på knappen innan själva surf-tricket görs för att man skall få det på bilden :} Det e inget bra föståss… Har alla kameror i denna prisklassen bra “reaktionshastighet” eller?

    Och så… finns det ett lämpligt UV hus till den kameran eller?
    /Mats

  • ola_p

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 06:46

    Hur e det igentligen med hastigeheten från det man trycker på knappen till det att kortet tas?

    Inte så snabb som en systemare, det är en viss fördröjning, men man vänjer sig rätt snabbt. Jämfört med budget kompaktkamerorna är skillnaden stor, efter att ha fotat en dag så lär man sig när man skall trycka av

  • wiseguy

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 07:31
    surf_matz wrote:
    Tjena,
    Sitter oxå här i kameraköp funderingar, och S3 ser ju grym ut. Hur e det igentligen med hastigeheten från det man trycker på knappen till det att kortet tas? Jag har bara haft budget kameror (bortsett från min gamla system) och när man plåter med de kamerna så måste man tycka på knappen innan själva surf-tricket görs för att man skall få det på bilden :} Det e inget bra föståss… Har alla kameror i denna prisklassen bra “reaktionshastighet” eller?

    Och så… finns det ett lämpligt UV hus till den kameran eller?
    /Mats
    från nätet “Autofocus speeds were very good on the S3. Typically it took between 0.2 and 0.4 seconds for the camera to lock focus, with slightly longer waits at the telephoto end. In low light situations the camera uses its AF-assist lamp as a focusing aid and it works well, though focus times can exceed one second.
    ” –>http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s3-review/

  • ola_p

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 07:59

    Jo, jag menade självklart fördröjningen när man trycker av och redan har fokuserat, shutter lag alltså…

  • ollefax

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 08:40

    På dustin säljer de kameran för ca 4500:- inkl 1Gb kort, det verkar vara ett mycket bra pris. Men tror ni kortet är av dåligt hastighet och kan slöa ner kameran och seriebildstagningen?

  • wiseguy

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 08:59

    En till sak. Är det någon som testat den där extra linsgängan med externa filter? den kostar ju inte jättemycket och det vore kul att testa lite med olika filter..

  • ola_p

    Medlem
    29 augusti, 2006 vid 10:10

    Satsar man på det snabbaste minneskortet så kan man ta 2.3fps tills kortet är fullt.
    Har ingen aning vad dustin skickar med för kort, men det är väl bara att kolla upp, dom snabba ligger väl på 20mb/sec tror jag.

    Jag funderar själv på att köpa en 1D och lite schysst optik, men jag vet inte riktigt hur långt tele man behöver, och hur snabbt (dyrt) det ska vara. Men det kanske förtjänar en egen tråd..

  • surf_matz

    Medlem
    23 november, 2006 vid 04:41

    Tjena,
    Tankte plocka upp en gammal trad igen….

    Jag undar om det ar nagra av er som har provat S3:an undervattnet? Ger den fortfarande bra bilder? Det ar under lite morkare forhallanden och eftersom ni talar om dalig kvalitee pa hoga ISO tal osv. ar jag lite nyfiken. Skulle vilja ha en kamera bade till dykning och till vindsurfing.

    En grej till!
    Viktigt: hur e batteri tiden igentligen? Hur lange racker de normalt?

    /Mats

  • brett

    Medlem
    23 november, 2006 vid 13:04

    Har oxå funderatpå s3 is ! angående bra undervattensbilder så finns det väl vad jag vet inget u-hus till denna kamera? om man nu inte ska köpa ett “ewa marine” (dvs påse) bifogar filmsnnutt tagen med pentax w20.

  • adde

    Medlem
    23 november, 2006 vid 13:12

    Jag köpte S3:an men har inte hunnit fota så mkt än.

    När det gäller undervattensfoto har jag en riktigt kul pryl på gång!

  • wiseguy

    Medlem
    23 november, 2006 vid 13:30
    surf_matz wrote:
    Tjena,
    Tankte plocka upp en gammal trad igen….

    Jag undar om det ar nagra av er som har provat S3:an undervattnet? Ger den fortfarande bra bilder? Det ar under lite morkare forhallanden och eftersom ni talar om dalig kvalitee pa hoga ISO tal osv. ar jag lite nyfiken. Skulle vilja ha en kamera bade till dykning och till vindsurfing.

    En grej till!
    Viktigt: hur e batteri tiden igentligen? Hur lange racker de normalt?

    /Mats

    Jag köpte en sådan kamera. Batteritiden är grymmast!, känns som att man kan ta hur många bilder som helst med en bra uppsättning LiJo (hur de nu stavas). Filmkvaliten är top of the line. jag har några inspelningar från big wednesday på torö tagna med s3an. kan kanske lägga upp en. Bildkvalien har jag svårt att jämföra då jag inte testat så många kameror, men jag är helt klart nöjd. Höga isotal och lång zoom drar förstås ner kvaliten något, men va fan man kan inte få allt för 3700 (eller vad den kostar nu.). Film slukar rätt mkt minne och man behöver 4 gb för 30 minuters filmande

  • jonatan

    Medlem
    24 november, 2006 vid 09:37

    Vad jag har läst så ska baytteritiden vara bra, men det har varit lite upp och ner på den punkten för mig. Det kan dock bero ¨på en dålig laddare…

  • Oregistrerad

    Gäst
    24 november, 2006 vid 13:48
    jonatan wrote:
    Vad jag har läst så ska baytteritiden vara bra, men det har varit lite upp och ner på den punkten för mig. Det kan dock bero ¨på en dålig laddare…
    Jag slog på stort och köpte en intelligent snabbladdare (1 timme) med lcd display och ac eller cigarettpluggsadapter (220/12v). Och batterier med 2300 mAh och de är kanoners
    /wiseguy
  • surf_matz

    Medlem
    25 november, 2006 vid 15:17

    Bra att batteritiden e bra! Det har jag nämligen haft problem med tidigare, fast jag har iofs alltid haft billiga digitalkameror.

    Jag hittade en väldigt bra forumslänk där de snackar mer om S3:an, de nämner även UV-husen. De talar oxå om samma problem som togs upp här innan om dess dåliga (?) prestanda vid höga ISO tal.
    http://www.digideep.com/forum/viewtopic.php?language=en&t=1987&postdays=0&postorder=asc&start=15&language=en

    Här har jag hittat ett GALET dyrt UV-hus som skall passa S3:an, men det kostar ju mer en kameran 🙁 !!
    http://www.ikelite.com/web_two/can_s2is.html

    Det finns en annan flummig variant på det hela som skulle kunna funka för shysta vindsurfingbilder, men kanske inte så bra för dykning. Betydligt billigare (dock fortfarande ganska dyrt): http://www.digideep.com/english/underwater/photo/housing/ewa-marine/D-A/10/595

    Min slutsats är att det verkar vara en väldigt prisvärd kamera, men att det verkar kosta en del om man vill annvända den i vattnet. Man kanske har råd med ett uv-hus någongån i framtiden………..

    /Mats

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kamera fråga (Canon Powershot s3 IS)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.