Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan det funka?

  • windmiller

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 17:44
    svennebanan;624820 wrote:
    http://www.exocet-original.com/products/twixx_spec.asp

    2x36cm fena och 11.0, vilken Hjälmardräpare. Men funkar två långa fenor bredvid varandra så bra egentligen?

    Hmm snygg bräda men borde det inte bli en vägg med vatten som inte kommer igenom ordentligt mellan fenorna som skapar onödigt motstånd tycker man ju. Men det verkar inte vara så tätt melllan fenorna dock, hur som helst måste den ju gå som på räls. :/

  • dr-masse

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 17:54

    Ja, det tror jag nog. HiFly byggde länge free-ride brädor med två fenor, som fick bra resultat i test i bl a tyska Surf.

    Lär ju inte vara värsta högfartsmaskinen, men i övrigt – why not? Fast HiFly konkade…

    HiFly Madd:

    madd.jpg

    madd2fin.jpg

  • surfslusken

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 18:31

    Både Mistral Naish o Take off funkade bra me sån bestyckning, iaf under förtsa halvan av 80-talet. Men dom hade iofs fällbara fenor ifall man skulle ramma nåt grund, kanske va den finessen som va hemligheten?

  • dberg

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 05:16

    Jag har en HiFly Matrix med dubbla 32cm fenor. Funkar i mitt tycke helt ok. Dock får man tänka på att dubbla raka fenor sopar vikarna på sjögräs!

  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 05:35
    surfslusken;624837 wrote:
    Både Mistral Naish o Take off funkade bra me sån bestyckning, iaf under förtsa halvan av 80-talet. Men dom hade iofs fällbara fenor ifall man skulle ramma nåt grund, kanske va den finessen som va hemligheten?

    Ja, flerfenor är ju inte nytt direkt… det var ju i början helt otänkbart att bara ha en fena i sin lillbräda… :tongue:

    Zebra%20board.jpg

  • surfslusken

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 07:14

    Japp, där snackar vi rejäla don! “Lill” brädan på 2,80 me 32cm fena o 16cm thrusters!
    Bommen på 4,5 seglet lika lång som brädan!
    Vikten på hela ekipaget ligger nog på dryga 30kg!
    Skulle vilja se den som får upp de kitet i planing idag.

  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 07:42

    Ändå… ser den inte ut som en … F2 Gheyrilla? 😀

  • svennebanan

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 08:23

    Skulle en twinser formula kunna funka? 160 -170 liter, 2*40 och segel på upp till 12,5 kanske. Om det funkar skulle jag nog iofs plana rätt in i nästa skilsmässa vilket inte känns speciellt lockande.

  • zurfman

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 08:55

    Det känns inte så troligt. Om det skulle vara ett alternativ så hade de väl redan kommit på det tidigare (men man skall aldrig säga aldrig, kanske tillsammans med annan parallell utveckling?)

    Det som talar emot det är väl att om man seglar på fenan i formula så skulle väl 2 fenor göra det svårare bara och mer motstånd i vattnet eller…. Är det enkelt att segla på fenorna på en vågbräda med 2 fenor? Jag aldrig testat en bräda med 2 fenor så jag vet ej.

  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 09:00

    Det är väl bara att köpa en äldre formula, utan cut-aways, och smälla i två typ 48 fenor och se vad som händer… ah!

    Normala vågbrädor med två fenor är lättåkta, har mer med brädans shape/bottenkurva att göra än antalet fenor.

  • rasmus_w

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 11:22

    Vad jag skulle tycka vore ännu mer intressant vore en speedbräda med twinzers så den går att segla på lika grunt vatten som kitarna…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kan det funka?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.