Taggad: 

  • Kapade fenor

    Publicerad av rasmus_w på 19 februari, 2010 vid 11:42

    Det där med kapade fenor verkar vara senaste grejen inom formula. Jag har inga planer på att skaffa sånt, men hur går det till? Som jag förstått saken handlar det om att man vill ha en kraftfullare fena. Jag har inga planer på att skaffa sånt, jag ska lära mig segla formula först, sen ska jag läga mig segla med trim för prestanda, inte kontroll. Sen är det väl dags att fundera över vad jag har för fenor.

    Kapar man i toppen eller vid basen? Att kapa exempelvis en 75cm-fena vid basen borde väl ge en fena som funkar precis som en 70-fena, vare sig mer eller mindre kraft. Kapar man i stället i toppen borde man få en himla tjock fena, och, om man inte slipar rejält mycket, en rejält knubbig topp.

    Vem kapar? Beställer man en kapad fena från tillverkaren eller beställer man en 75cm-fena och kapar själv? Eller, bägge varianter kanske förekommer, vilket är det vanligaste?

    Som sagt, bara nyfiken, inga shoppingplaner.

    swe-496 svarade 14 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 12:05

    Profil som t.ex. en 75, men har längd som en 70.
    Färdigsnickrad, inte DIY.
    Ex: http://www.vmgblades.com/the-fins/fin-range/
    se speciellt bild 3
    “Kapningen” i toppen och inte längst ned.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 februari, 2010 vid 17:10

    Outline som en 70, eller nåt mitt emellan 70 och 75? Det är lätt att tänka sig en “fulkapning” som får en väldigt bred (och lite kantig) topp.

  • stefanlindmark

    Medlem
    20 februari, 2010 vid 01:45

    Kolla fenan längst till höger så ser du hur “kapningen” ser ut. Samma fena i olika cut-downs.

    IMG_4222.jpg

  • swe-496

    Medlem
    20 februari, 2010 vid 11:11

    Du kapar i toppen. Jobbigt att kapa själv vid basen och gjuta om fenhuvudet;)
    En del vill ha den knubbiga toppen utan avslipning och en del vill ha den rundad och fin.
    Jag har rundat av spetsen lite i framkant på de fenor jag har kapat själv. Detta bara för att inte ha en sylvass kant att göra sig illa på. Med tiden så blir även bakkanten lite avrundad p g a istötningar m m.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.